«وعده‌های پوچ» مقصر اصلی وضعیت بورس


از نظر تمامی تحلیل گران، بازار در شرایط ارزنده‌ای بوده، اما دولت به راحتی متغیر‌هایی را برای غیر ارزنده شدن بازار ایجاد می‌کند.

«وعده‌های پوچ» مقصر اصلی وضعیت "بورس"

محمد رضا نژاد مدیر تحلیل سبدگردان آرمان اقتصاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در اشاره به وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: یکی از دلایل اصلی وضعیت کنونی در بورس، تعدد وعده‌های بیهوده مسئولین بوده که افزایش یافته است؛ در واقع به نوعی فقط گفتار درمانی کرده و در عمل چیزی نشان ندادند.

رضا نژاد ادامه داد: همچنین مسئولان در خصوص واریز نقدینگی از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه نیز امروز و فردا می‌کنند، به همین دلیل بازار دیگر واکنش خاصی به اخبار و اتفاقات نشان نمی‌دهد. البته مقدار نقدینگی مشخص شده در این کار، برای رشد بازار و جبران زیان سهامداران کافی نبوده و می‌توان گفت در مقابل مشکلات بورس، این مقدار پول، عددی به حساب نمی‌آید.

بیشتر بخوانید: چهره "پوکر فیس" بورس مقابل شفافیت دولتی ...

وی در خصوص ارزندگی بازار اظهار کرد: از نظر تمامی تحلیل گران، بازار در شرایط ارزنده‌ای قرار گرفته، اما دولت به راحتی متغیر‌هایی را برای غیر ارزنده شدن بازار ایجاد می‌کند به طوری که می‌تواند قواعد بازی را به هم بزند. در این راستا اکثر فعالان بازار معتقدند دولت قوانینی را تصویب می‌کند که صنایع سودآور در طی ۱۰ سال گذشته، به زیان دهی برسند همانند اتفاقی که در دهه ۸۰ برای صنعت خودرو افتاد.

مدیر تحلیل سبدگردان آرمان اقتصاد در خصوص گزارش شرکت‌ها اظهار کرد: برخی صنایع نظیر پتروشیمی و پالایشگاه گزارش بدی نداشتند؛ اما صنایعی که با نرخ گذاری دولتی مرتبط هستند، با زیان‌های سنگینی همراه بودند. البته همین امر می‌تواند در فصول بعدی برای صنایع پتروشیمی، پالایشی و فلزی معدنی ایجاد شود. همچنین زمانی که وضعیت نرخ حامل انرژی، مالیات، سود بانکی و... در بودجه به طور دقیق مشخص نباشد، پیش بینی روند بازار سرمایه سخت خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینم از طرز تهیه آش گوشت + فیلم