از خدمت راحت تا خرید خدمت؛ وقتی همه چیز به نفع ثروتمندان است!


از خدمت راحت تا خرید خدمت؛ وقتی همه چیز به نفع ثروتمندان است!

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت که در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق با خرید سربازی برای سربازان غایب موافقت کردند. متاسفانه نظام خدمت اجباری ما تا پیش از این هم به اندازه کافی ناعادلانه بود و این قانون هم اکنون این ناعدالتی را تشدید می کند قانونی که فقط به نفع ثروتمندان است و جایگاه تحصیل و شایستگی در آن در نظر گرفته نشده است.

نواندیش - رضا امیری: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق با خرید سربازی برای سربازان غایب موافقت کردند. رحیم زارع در توضیح جلسه امروز کمیسیون تلفیق گفت: نمایندگان کیمسیون تلفیق در نشست امروز با خرید سربازی برای سربازان غایب موافقت کردند.

وی توضیح داد: خرید سربازی با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال سن که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکانپذیر نیست، امکانپذیر خواهد بود. بر این اساس افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند.

از خدمت راحت تا خرید خدمت؛ وقتی همه چیز به نفع ثروتمندان است!

زارع افزود: به موجب این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود.

حال پرسش اینجاست که واقعا چند درصد جامعه ما قادر به پرداخت این ارقام هستند؟! وع چنین قانونی چه کمکی به اصلاح نظام ناعادلانه خدمت سربازی می کند جز اینکه آن را ناعادلانه تر هم می سازد؟ چرا صرفا بچخ پولدارها به واسه پول پدر جان از این خدمات بهره مند باشند در حالی که دو سال خدمت چندان به حالشان فرقی هم ندارد اما برخی جوانان تحصیلکرده و حتی نخبه که بعا نان آور خانواده خود هم هستند در این روزگار که 1 روزش هم 1 روز است باید دو سال از عمر خود را در مناطقی بعضا پرت و بی ربط به حوزه تخصصی خود بگذرانند؟!

اصلا مگر تا پیش از این هم پولدارها خدمت درست و حسابی می کردند به حمدالله با پول و پارتی و هزار و یک روش یا برایشان انواع معافیت پزشکی جور می شد یا بغل گوش خانه خود زحمت می کشیدند و فقط دو سه ساعتی را با هماهنگی فرمانده محترم در پادگان چای و صبحانه صرف می کردند. متاسفانه نظام خدمت اجباری ما تا پیش از این هم به اندازه کافی ناعادلانه بود و این قانون هم اکنون این ناعدالتی را تشدید می کند قانونی که فقط به نفع ثروتمندان است و جایگاه تحصیل و شایستگی در آن در نظر گرفته نشده است.

واقعا فروش خدمت با این ارقام جز آنکه ممکن است بخشی از کسری های دولت را جبران کند هیچ کمکی به اصلاح نظام سربازی اجباری نخواهد کرد بلکه آن را نامتوازن تر هم می سازد، نمایندگان محترم بهتر است به جای تامین منافع سرمایه داران به دنبال عادلانه سازی این نظام از طرق مختلف مثل کاهش مدت سربازی برای همه یا در نظر گرفتن امتیازاتی خاص برای جوانان نخبه و کم بضاعت تر باشند، چرا جوانی که نان آور خانواده است سال ها درس خوانده باید 24 ماه آن هم بعضا در نقاط دور افتاده و سخت خدمت کند اما برخی دیگر...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا