بی تفاوتی به واکسن، کرونا را سرکش کرد


بی تفاوتی به واکسن، کرونا را سرکش کرد

روزهای اخیر شاهد بی‌تفاوتی به واکسن کرونا و عدم توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم هستیم، در عین حال بازگشایی مدارس و برگزاری مراسم‌های مختلف باعث افزایش نگران کننده ابتلا به کرونا شده است.

طی ماه‌های اخیر با انجام واکسیناسیون سراسری شاهد کرنش کرونا بودیم اما در روزهای اخیر بی‌توجهی نسبت به تزریق دز سوم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد افزایش ابتلا به سویه اَُمیکرون کرونا هستیم، به طوری که استان‌های مختلفی که در وضعیت زرد و آبی بودند به یکباره به وضعیت قرمز تبدیل شدند.

حمله کرونای اُمیکرون به قزوین

جلال رحمانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در گفت‌وگو با ایسنا تصریح می‌کند: میزان ابتلا به کرونا در استان قزوین افزایش پیدا کرده است، مردم اغلب به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند و با علائم خاصی که دارند تشخیص اُمیکرون داده می‌شود بنابراین تعداد قطعی نمی‌توانیم بگوییم.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضرتمام مبتلایان به کرونا را اُمیکرون در نظر می‌گیریم، روز هشتم بهمن حدود ۴۰۰ نفر تست مثبت کرونا داشتیم که این امر نشان می‌دهد وارد پیک ششم شده‌ایم، دیگر نمی‌توانیم بگوییم پیک ششم کرونا ما را تهدید می‌کند بلکه پیک ششم به ما حمله کرده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: اگر یک نفر به سویه اُمیکرون کرونا مبتلا شود تمام خانواده نیز مبتلا می‌شوند چراکه بیماری سرایت پذیری بالایی دارد، اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت نکنند ممکن است به وضعیت نارنجی برسیم.

به گزارش ایسنا، درحالی رحمانی از احتمال شیوع پیک ششم کرونا در قزوین خبر می‌دهد که آمارهای ابتلا بر اثر کرونا در قزوین به طور نگران کننده‌ای رو به افزایش است، طی روز جمعه ۸ بهمن بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان قزوین شناسایی و ۳۶ نفر نیز در این مدت بستری شدند؛ همچنین شنبه ۹ بهمن بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان قزوین شناسایی و ۴۱ نفر نیز در این مدت بستری شدند؛ با احتساب این تعداد بستری‌ها، کل بیماران بستری در سطح بیمارستان‌های استان قزوین تا روز شنبه به ۱۳۷ نفر رسیده و نباید نسبت به این امر بی‌تفاوت بود.

محدودیت‌های کرونایی در کمین قزوین

قدرت‌الله مهدیخانی، دبیر سابق قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در قزوین نیز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: وضعیت استان قزوین نگران کننده است اگرچه نسبت به سایر استان‌ها وضعیت ایستایی داریم اما اگر پروتکل‌ها همچنان رعایت نشود ممکن است محدودیت‌های کرونایی در قزوین اجرا شود.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قزوین کمتر از ۴۰ درصد است، در جلسه ستاد ملی کرونا تصویب شد که استانداران به اختیار خودشان محدودیت‌ها را اعمال کنند، استاندار قزوین نیز به زودی در خصوص محدودیت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

مهدیخانی اظهار می‌کند: هفته گذشته تعداد مبتلایان به کرونا که در بیمارستان بستری بودند ۴۰ نفر بود اما جمعه این میزان به ۳۹۴ نفر رسید همچنین میزان بستری از ۷۰ نفر به ۱۷۷ نفر رسیده است شنبه نیز ۱۳۷ نفر بستری شدند، اگر وضعیت به این شکل سیر سعودی داشته باشد مجبور هستیم که محدودیت‌ها را اعمال کنیم.

کرونا هنوز تمام نشده، واکسن بزنید

صفر فیض اللهی، مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: علی‌رغم اهمیت واکسن در پیشگیری از ابتلا به کرونا حدود۷۰ هزار قزوینی دز اول واکسن خود را دریافت نکردند؛ همچنین بیش از ۵۰ درصد افراد برای دریافت دز سوم واکسن کرونا مراجعه نکردند.

وی ادامه می‌دهد: تزریق دز سوم باید بعد از سه ماه از دز دوم صورت بگیرد، با توجه به اعلام وزارت بهداشت ایمنی ایجاد شده توسط دز دوم سه ماه است و بعد از آن باید تزریق دز سوم صورت بگیرد این در حالی است که برخی از مردم نسبت به تزریق واکسن بی اعتنا شدند و به دنبال آن شاهد افزایش ابتلا به کرونا هستیم.

فیض‌اللهی تأکید می‌کند: با واکسیناسیون سراسری صورت گرفته میزان ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از آن کاهش چشمگیری پیدا کرد همین امر سبب عادی انگاری شد و مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌تفاوت شدند، مردم فکر می‌کردند که کرونا تمام شده است اما ایمنی ایجاد شده به خاطر تزریق ۲ دز واکسن بود.

وی یادآور می‌شود: مدت ایمنی ایجاد شده توسط واکسن دز دوم طولانی نیست و حتما باید نوبت سوم تزریق شود، در تمام افرادی که سه ماه از نوبت دوم تزریقشان گذشته میزان ایمنی به شدت کاهش پیدا می‌کند و فرد نمی‌تواند مقابله داشته باشد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان می‌کند: تنها راه اینکه در پیک ششم آسیب کمتری ببینیم تزریق دز سوم است که این امر در افراد بالای ۶۰ سال اهمیت بیشتری دارد، با توجه به اینکه پیک جدید کرونا شروع شده است تا ۲ هفته میزان بستری و بعد از آن میزان مرگ‌ومیر افزایش پیدا می‌کند و تنها راه جدی گرفتن واکسیناسیون است.

به گزارش ایسنا، اگرچه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم تزریق دز سوم واکسن باعث افزایش میزان ابتلا به کرونا شده اما باید دید مسئولان استان در مقابل کرونا چگونه عمل کرده‌اند؟ بعد از تزریق دز دوم واکسن شاهد بازگشایی سینماها، رستوران‌ها، مراکز فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف هستیم، هفته گذشته نیز بعد از مدت‌ها ستاد کرونا استان قزوین برگزار شد، اما به نظر می‌رسد همان میزان که مردم باید به رعایت پروتکل‌ها توجه کنند، مسئولین نیز نباید فراموش کنند که کرونا همچنان زنده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | بمباران شدید محله شجاعیه توسط جنگنده‌های اسرائیلی