رشد 75 درصدی ترانزیت عبوری از ایران در 10 ماهه امسال


رشد 75 درصدی ترانزیت عبوری از ایران در 10 ماهه امسال

تهران- ایرنا- معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در 10 ماهه امسال بیش از 10 میلیون و 228 هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد رشد داشته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از گمرک، «علیرضا مقدسی» در این باره اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال میزان ترانزیت از کشورمان به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم، توسعه تجارت با همسایگان و تسهیل تردد محموله‌های تجاری خارجی از مسیر جمهوری اسلامی ایران است، گفت: بر اساس اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور، هر ساله باید رشد ۱۰درصدی در ترانزیت را در کشور شاهد می‌بودیم که در چند سال اخیر پس از رشدی مناسب، روند کاهشی در ترانزیت به ثبت رسید.

مقدسی بیان‌داشت: سال ۹۳ ترانزیت کالاهای خارجی به بیش از ۱۳ میلیون تن رسیده بود که پس از آن نه فقط رشدی در این موضوع اتفاق نیفتاد، بلکه در سال های ۹۸ و ۹۹ این میزان به ۷.۵ میلیون تن رسید.

وی تاکید کرد: باید همه سازمان‌های مرتبط با ترانزیت در مسیر رشد ترانزیت، کوتاه کردن زمان عبور کالا از کشور و مقرون به صرفه بودن عبور کالا از ایران تلاش کنند تا تاکیدات رهبر معظم انقلاب اجرایی شود.

رییس کل گمرک خاطرنشان‌کرد: قرار گرفتن کشور در نقطه اتصال کریدورهای جنوب به شمال و شرق به غرب، راه اندازی کریدور ITI بین ایران، پاکستان و ترکیه در مسیرهای جاده ای و ریلی، اتصال دریای عمان به دریای سیاه، کریدور کتای، کریدور ایران، افغانستان و ازبکستان، راه اندازی eTIR بین ایران و ترکیه، ایران و جمهوری آذربایجان و عملیاتی شدن موافقت‌نامه ترانزیتی ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه، راه اندازی کریدور امارات، ایران و ترکیه و غیره، اقداماتی است که می تواند به رشد تراتزیت کشور منجر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید