مازندران روزهای پرباران را تا پایان سال پیش رو دارد


مازندران روزهای پرباران را تا پایان سال پیش رو دارد

ساری - ایرنا - رییس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی مازندران گفت که براساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی کشور میانگین بارش از نیمه بهمن ماه جاری تا نیمه اسفند امسال در این استان در محدوده بیش‌ از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی مازندران، محمدعلی ملکی افزود که میانگین بارش باران در مازندران از نیمه دوم اسفند امسال تا پایان نیمه اول فروردین سال ۱۴۰۱ هم در محدوده نرمال پیش‌­بینی می‌­شود.

میزان بارش نرمال در مازندران بر اساس آمار ایستگاه‌های سینوپتیک در ماه بهمن حدود ۷۰ و در اسفند نیز حدود ۶۰ میلی‌متر است.

پیش بینی بارش بیشتر از نرمال برای این دوره زمانی از فصل زمستان در حالی است که طبق گزارش رسمی هواشناسی ، مازندران در چهار ماهه سال زراعی جاری هم شاهد بارندگی های خوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین میانگین دوره آماری بود .

طبق گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور از اول مهر ماه تا پایان دی ماه امسال ۲۸۵ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشت. در چهار ماهه سال زراعی گذشته ۲۳۸ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شده بود. همچنین میزان بارندگی در چهار ماهه سال زراعی جاری نسبت به دوره آماری بلند مدت هم حدود سه درصد بیشتر است. میانگین میزان بارندگی دوره آماری هم حدود ۲۷۷ میلی متر بود.

دادههای آماری نشان می‌دهد بیشترین میزان بارش باران در مازندران با ۱۲۲ میلی متر در آبان ماه و کمترین میزان آن نیز با ۳۷ میلی متر در آذرماه به ثبت رسید. در دی ماه امسال نیز ۷۴ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شده بود که در مقایسه با دی ماه پارسال ۱۲۳ درصد و در مقایسه با بارندگی دوره آماری ۴۰ درصد افزایش داشت.

سال زراعی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

رییس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی مازندران همچنین گفت که میانگین دما در این استان طی نیمه دوم بهمن تا پایان نیمه اول اسفند کمتر از نرمال خواهد بود. پایین بودن دمای هوا در این مدت بر ماندگاری بیشتر آثار نزولات جوی و سیراب شدن اراضی کشاورزی اثرگذار است .

طبق آمار ایستگاه‌های هواشناسی ، دمای نرمال هوای مازندران در بهمن ماه ۶.۱ دهم درجه و در اسفندماه نیز ۸.۴ دهم درجه است.

ملکی همچنین گفت که دمای هوای مازندران از نیمه دوم اسفند امسال تا پایان نیمه نخست فروردین سال ۱۴۰۱ در محدوده نرمال خواهد بود ولی در نیمه دوم فروردین تا نیم درجه بیش از نرمال پیش‌­بینی می‌­شود.

میانگین دمای هوای مازندران در چهار ماهه سال زراعی جاری نیز ۹.۹ درجه سانتی گراد بالای صفر بود که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۹.۱ درجه بود، حدود هشت دهم و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹.۴ درجه بود نیز پنج دهم درجه افزایش داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رائفی پور: مستاجرم