تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم


تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم

تصور کنید لبه‌های سینک ظرفشویی خانه درز پیدا کرده و آب از آن چکه می‌کند! برای خرید چسب به فروشگاه لوازم ساختمانی مراجعه می‌کنیم و فروشنده از ما می‌پرسد که چسب سیلیکون می‌خواهید یا چسب آکواریوم. در آن لحظه، احتمالاً اولین سؤالی که در ذهن ما نقش می‌بندد، این است که چسب سیلیکون دیگر چیست؟ […] نوشته تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم...

تصور کنید لبه‌های سینک ظرفشویی خانه درز پیدا کرده و آب از آن چکه می‌کند! برای خرید چسب به فروشگاه لوازم ساختمانی مراجعه می‌کنیم و فروشنده از ما می‌پرسد که چسب سیلیکون می‌خواهید یا چسب آکواریوم. در آن لحظه، احتمالاً اولین سؤالی که در ذهن ما نقش می‌بندد، این است که چسب سیلیکون دیگر چیست؟ چه فرقی با چسب آکواریوم دارد؟

با توجه به اینکه معمولاً تعداد کمی از افراد وجود دارند که درباره این دو محصول اطلاعات فنی و تخصصی کاملی داشته باشند، تصمیم گرفتیم در این مطلب این دو چسب را به‌طور کامل به شما معرفی کنیم. در انتهای این مقاله علاوه بر اینکه تفاوت بین این دو محصول را خواهید فهمید، با ویژگی‌ها و موارد مصرف هر کدام نیز به‌طور کامل آشنا خواهید شد؛ پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی چسب سیلیکون و انواع آن

یکی از چسب‌هایی که به‌طور اختصاصی برای آب‌بندی و پوشش درز و شکاف‌ها تولید شده، چسب سیلیکون است. این محصول که حالتی کاملاً ژله‌ای دارد، بر پایه مواد شیمیایی آلی پلیمری ساخته شده و به همین دلیل مقاومت بسیار مناسبی نسبت به آب، رطوبت و نفوذ هوا دارد. چسب سیلیکون در مواردی که اتصال دو سطح باید کاملاً نسبت به نفوذ آب، هوا و حرارت مقاوم باشد، استفاده می‌شود و عملکرد بسیار قدرتمندی دارد.

این محصول در دو نوع چسب سیلیکون اسیدی و چسب سیلیکون خنثی طراحی شده است. چسب سیلیکون اسیدی در بازار با عنوان درزگیر سیلیکون اسیدی نیز شناخته می‌شود. سیستم خشک شدن این چسب به‌صورت استوکسی است، که برای سطوح حساس به خوردگی مانند قطعات الکترونیکی و بردها یا مدارها مناسب نیست. چسب سیلیکون خنثی بر پایه سیلیکون اکسیم یا سیلیکون نوترال تولید شده و نسبت به چسب سیلیکونی درزگیر از قدرت چسبندگی بیشتر، دوام و پایداری بالاتر و خاصیت کشسانی بهتری برخوردار است. این چسب موقع خشک شدن به هیچ عنوان آثار مخربی روی سطوح ندارد.

آیا چسب آکواریوم همان چسب سیلیکون است؟

همان طور که پیش‌تر گفتیم، چسب سیلیکون در دو فرمولاسیون متفاوت تولید شده که یکی از آن‌ها چسب سیلیکون اسیدی است. این چسب همان چسب آکواریوم خودمان است، که به همین دلیل به آن چسب سیلیکون درزگیر هم گفته می‌شود. چسب آکواریوم بوی نسبتاً تندی شبیه به سرکه یا اسید دارد، که بعد از خشک شدن از بین می‌رود. از این چسب برای ساخت آکواریوم، انجام کارهای تزئیناتی و دکوراتیو، درزگیری اطراف پنجره‌ها، ساخت کابینت‌های چوبی و MDF و حتی درزگیری‌های ظریف در صنایع خودرو هم استفاده می‌شود.

ویژگی‌های چسب آکواریوم

تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم

اکنون که متوجه شدیم چسب آکواریوم یکی از انواع چسب سلیکون است، برویم سراغ معرفی ویژگی‌های این محصول. مهم‌ترین ویژگی‌های چسب آکواریوم عبارتند از:

نسبت به رطوبت و نفوذ آب مقاوم است

اولین ویژگی مهم چسب‌های آکواریومی، مقاومت بالای آن‌ها نسبت به نفوذ آب و رطوبت است. به همین دلیل است که از این عضو خانواده چسب‌های سیلیکونی، برای درزگیری و آب‌بندی استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای این محصول به‌عنوان یک عایق رطوبتی در موارد زیر است:

درزگیری شیشه‌های ساختمان، کار گذاشتن روشویی سرویس‌های بهداشتی، سینک ظرفشویی، کاشی‌کاری حمام، دستشویی و عایق‌سازی استخرهای کوچک سونا و جکوزی، درزبندی و نصب تایل شیت‌های دکوراتیو و ابزارهای پیش ساخته پلی اورتان.

نسبت به گرما و تغییرات دمایی مقاوم است

دومین ویژگی مهم چسب آکواریوم، مقاومت بالای آن در برابر تغییرات دمایی است؛ ویژگی ممتازی که استفاده از این نوع چسب را در صنایع مختلف رواج داده است. مقاومت دمایی این چسب، دمای بین ۷۵- تا ۲۰۰+ درجه سانتی گراد است. البته اخیراً مدل‌های جدیدتری نیز تولید شده‌اند که تا دمای ۳۰۰+ درجه هم مقاوم هستند.

مقاومت این چسب‌ها در برابر نوسانات دمایی، موجب افزایش کارایی آن‌ها و محبوبیت بیش از حد شان در صنعت شده است. انواع مختلف این محصول را می‌توانید در فروشگاه آنلاین رایمند تجارت پیدا کنید.

از نظر الکتریکی کاملاً نارسانا هستند

ویژگی بعدی، نارسانایی الکتریکی این محصول است. چسب آکواریوم علاوه بر اینکه در برابر انتقال گرما به‌عنوان یک عایق خوب عمل می‌کند، در برابر جریان الکتریسیته هم یک عایق کامل محسوب می‌شود. علت این خاصیت، نارسانایی سیلیکون است که حتی در مقابل جریان‌های بالای الکتریکی هم دچار شکست مولکولی نمی‌شود.

حالت کشسانی دارد

بافت چسب آکواریوم حالت ژله‌ای دارد و کش می‌آید. این ویژگی به محصول قدرت کشسانی و حالت کششی ویژه‌ای می‌بخشد. به همین دلیل است که برای استفاده آسان، این چسب‌ها را در لوله‌های تفنگی یا پمپی بسته‌بندی می‌کنند. در هنگام مصرف نیز، با کمی فشار چسب از لوله تزریق خارج می‌شود؛ بدون اینکه پخش یا سرازیر شود.

عایق حرارتی است

ویژگی جالب بعدی چسب‌های آکواریوم، عایق حرارتی بودن آن‌هاست. ساختار این محصول، به‌دلیل استفاده از اکسیژن و سیلیکون نسبت به گرما مقاوم است، به همین دلیل از آن به‌عنوان عایق حرارتی هم استفاده می‌شود؛ مانند درزگیری پنجره‌های ساختمانی. از این ویژگی چسب آکواریوم می‌توانیم برای عایق کردن پنجره‌ها و جلوگیری از هدر رفتن گرمای خانه در فصول سرد استفاده کنیم. این محصول برای مصارف صنعتی هم استفاده می‌شود، که با نام چسب آکواریوم نسوز در بازار شناخته شده است.

از نظر شیمیایی خنثی است

چسب آکواریوم همان طور که پیش‌تر گفتیم، ساختاری سیلیکونی دارد. سیلیکون نیز تقریباً از نظر شیمیایی ترکیبی خنثی دارد. در نتیجه براحتی می‌توانیم از این محصول در انجام انواع امور صنعتی استفاده کنیم. با توجه عایق حرارتی و رطوبتی بودن سیلیکون، این محصول چسبی ایده‌آل برای آب‌بندی و درزگیری دستگاه‌های صنعتی محسوب می‌شود.

تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم

انواع چسب آکواریوم از نظر رنگ بسته بندی

تولیدکنندگان چسب‌های آکواریومی، برای راهنمایی بهتر مصرف کنندگان این چسب‌ها را از نظر نوع کاربرد، در چند رنگ بسته‌بندی مختلف تولید کرده‌اند:

چسب شفاف یا بی رنگ؛ این چسب برای چسباندن شیشه و درزگیری سینک ظرفشویی استفاده می‌شود.

چسب سفید؛ این نوع چسب برای درزگیری کاشی، وان حمام، روشویی، سرویس بهداشتی، توالت فرنگی و آب‌بندی پنجره‌ها استفاده می‌شود.

چسب قرمز؛ این مدل چسب خاصیت نسوز دارد و در شرایطی که لازم است چسب ضد حرارت باشد، استفاده می‌شود.

چسب مشکی؛ این چسب برای چسباندن شیشه ماشین کاربرد دارد.

رایمند تجارت؛ فروشگاه آنلاین انواع چسب آکواریوم و سیلیکون

امیدواریم که توانسته باشیم بخوبی تفاوت و شباهت‌های بین این دو محصول را برایتان توضیح دهیم؛ طوری که، دیگر در زمان خرید آن‌ها سؤالی ذهنتان را درگیر نکند. البته اگر بخواهید این محصولات را به‌صورت آنلاین خریداری کنید، پیشنهاد ما فروشگاه رایمند تجارت است. این مجموعه، یکی از بهترین و معتبرترین شرکت‌هایی است که در زمینه‌ی پخش و فروش انواع چسب آکواریوم و سیلیکون فعالیت می‌کند. کلیه‌ی محصولات این فروشگاه، از بهترین برندهای جهان است و در مقایسه با سایر فروشگاه‌های مشابه، قیمت بسیار مناسبی دارند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟