کشت و صنعت مغان پایلوت کشت نشایی چغندر و ذرت کشور شد


کشت و صنعت مغان پایلوت کشت نشایی چغندر و ذرت کشور شد

اردبیل-ایرنا-مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از انتخاب این شرکت بعنوان پایلوت (آزمونه) کشت نشایی چغندرقند و ذرت در کشور انتخاب شده است.

اسدالله محسن زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:کشت چغندر قند و ذرت در کشت و صنعت مغان طی سال‌های اخیر افزایش یافته بطوریکه تولید چغندر قند نسبت به سال قبل بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته و در شمالغرب کشور هم بزرگترین مزارع کشت ذرت علوفه‌ای و یا سیلویی در ابعادهای ۱۲ هکتاری مربوط به مزارع شرکت کشت و صنعت مغان است.

وی اظهار کرد: کارخانه قند کشت و صنعت مغان یکی از کارخانه‌های بزرگ قند کشور به شمار می‌رود که با تولید شکر سفید، ملاس و تفاله موجب توسعه کشت چغندر قند در اراضی منطقه و استان‌های همجوار شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: محصولات برداشت شده ذرت هم علاوه بر مصرف روزانه بخش دامپروری شرکت با دستگاه‌های مکانیزه به صورت سیلاژ در اندازه‌های مختلف بسته‌بندی می‌شود.

وی از انعقاد تفاهمنامه همکاری سه جانبه برای کاشت نشایی محصولات بین معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان کارفرما، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان بهره‌بردار و شرکت فناوران کاشت زاگرس به عنوان مجری اقدام خبر داد و گفت:این بنگاه اقتصادی به لحاظ شاخص تولید، جایگاه بسیار خوبی در کشور دارد و ظرفیت این مجموعه در زراعت و باغ بسیار بالا است.

محسن زاده افزود: کشت و صنعت مغان با درک اهمیت مدیریت بهینه آب و رعایت اصول نگهداری خاک و با توجه به تغییرات اقلیمی برای برون رفت از معضلات خشکسالی در پی راهکارهای نوین علمی است که یکی از این روش‌ها کشت نشایی است و از اینکه بزرگترین بنگاه اقتصادی استان اردبیل به عنوان پایلوت برای کشت نشایی چغندر و ذرت کشور انتخاب شده است، بسیار خرسندیم.
کشت و صنعت مغان پایلوت کشت نشایی چغندر و ذرت کشور شد

وی اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را یادآور شد و گفت:از سال‌های آینده با استفاده از این روش آبیاری شاهد افزایش راندمان تولید در بخش زراعت و باغات شرکت خواهیم بود و در حال حاضر هم افزایش راندمان ۳۱ درصدی گندم، ۲۱ درصدی کلزا و ۴۱ درصدی چغندر قند و افزایش تولید شیر و شکر شرکت محقق شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد:به رغم کاهش سه هزار هکتار از اراضی شرکت ناشی از واگذاری آن به عشایر میزان تولیدات شرکت افزایش یافته هرچند نارسایی‌هایی هم در بخش‌های مختلف وجود دارد ولی باید اعتراف کرد که شرکت در وضعیت بهتری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه میزان تولید محصولات باغی این شرکت ۲۵ درصد افزایش یافته است افزود: تلاش بر این است روند صعودی در سال‌های آینده هم تداوم داشته باشد.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه