وقوع جهش ژنتیکی قابل پیش بینی است


تاکنون اعتقاد بر این بوده است که جهش ژن ها به طور خودبه خودی رخ می دهد و...

 وقوع جهش ژنتیکی قابل پیش بینی است

تاکنون اعتقاد بر این بوده است که جهش ژن ها به طور خودبه خودی رخ می دهد و پیش از وقوع هیچ نشانه ای از خود نشان نمی دهد بلکه فقط اثرات پس از آن در ارگانیسم دیده می شود. مطالعات جدید اما نشان می دهد جهش ژنتیکی قابل پیش بینی است.

به گزارش سیناپرس، جهش یک تغییر دائمی در توالی ژنوم است که در اثر آسیب به دی ان ای ایجاد می شود. باید به خاطر داشت که همه جهش ها مضر نیستند اما برخی از آنها می توانند کاملاً خطرناک باشند زیرا گروهی از جهش ها می توانند منجر به اختلال ژنتیکی یا حتی سرطان شوند.

حال این سوال مطرح می شود که اگر امکان شناسایی این جهش ها پیش از وقوع وجود داشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟به گزارش خبرگزاریsinapress، اگر بتوان پیش از وقوع آن ها جهش های مضر را متوقف کرد چه رخ می دهد؟ اگر بتوان از اختلالات ژنتیکی جلوگیری کرد چطور؟ سوالات فوق، مواردی بودند که دانشمندان موسسه ماکس پلانک در مطالعات سه ساله خود در پی یافتن پاسخی برای آن ها بوده و به بررسی مقوله جهش ژنتیکی پرداختند.

در این مطالعات محققان دریافتند که آیا وقوع جهش‌ ها خود به ‌خودی است یا می ‌توان از قبل آن را شناسایی کرد. آنها این مطالعه را با استفاده از گیاه شاهی موش - گوش انجام دادند.

این مطالعه با کاشت گیاهان در فضاهای آزمایشگاهی آماده آغاز شد که امکان رشد مناسب گیاهان، از جمله گیاهان معیوب که به طور طبیعی زنده نمی ماندند، فراهم شد. به دنبال آن، توالی صدها گیاه مشخص شد که حدود یک میلیون جهش را نشان داده و در نتیجه چندین گونه از گیاه را ایجاد کرد.
در این مطالعه، نظریه موجود مبنی بر اینکه جهش‌ ها به‌ طور تصادفی رخ داده و جهش ‌هایی که در ارگانیسم ‌ها تنها با انتخاب طبیعی رخ می ‌دهند، رد شده و پژوهشگران مشاهده کردند که ژن ‌های ضروری گیاه که مسئول رشد سلولی و تجلی ژن هستند، نرخ جهش بسیار کمی داشتند.

در حقیقت این گیاه راهی برای محافظت و حفظ این ژن ها از جهش پیدا کرد. به گزارش سیناپرس، دانشمندان همچنین کشف کردند که می توانند وقوع جهش ژن های خاص را به دنبال توالی بسته بندی ژن ها در اطراف انواع مختلف پروتئین پیش بینی کنند. این کشف برای پرورش دهندگان گیاه مهم است زیرا اکنون می توانند تنوع ژنتیکی بهتری از گیاهان را پرورش دهند.

ازسوی دیگر از نظر بالینی نیز یافته‌های این مطالعه بسیار مهم است زیرا پایه و اساس مطالعاتی را برای دانشمندان فراهم می‌ کند تا روش‌ های درمانی جدیدی را برای اختلالات ژنتیکی مانند سندرم داون و سرطان کشف کنند. درمان این اختلالات نیز ممکن است بعداً کشف شود و در نتیجه افراد بیشتری را از مرگ بر اثر این بیماری ها نجات دهد.
به گزارش سیناپرس، در نهایت گفتنی است این مطالعه نشان می دهد که می توان جهش ژن را قبل از وقوع آن پیش بینی کرد. آگاهی نسبت به این موضوع می تواند در کنترل و یا احتمالاً متوقف کردن آنها و همچنین زمینه سازی برای نوآوری روش های نوین درمانی اختلالات ژنتیکی و سرطان ها مورد استفاده قرار گیرد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: gilmorehealth

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی*  وقوع جهش ژنتیکی قابل پیش بینی است[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی