چرا تخم مرغ گران شد؟ / تخم‌مرغ‌ها کوچک شدند!


چرا تخم مرغ گران شد؟ / تخم‌مرغ‌ها کوچک شدند!

قیمت تخم مرغ در پنج روز اخیر، کیلویی هزار و 200 تومان افزایش یافته. اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ در محل مرغداری، به کیلویی 19 هزار و 500 تومان رسیده است. چرا تخم مرغ گران شد؟ نوشته چرا تخم مرغ گران شد؟ / تخم‌مرغ‌ها کوچک شدند! (https://tejaratnews.com/%da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%aa%d8%ae%d9%85-%d9%85%d8%b1%d8%ba-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d8%af)...

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیرا حجم تخم مرغ‌ها در میادین اصلی میوه و تره‌بار به شکل قابل توجهی کوچک شده. این در حالی است که علی رغم کوچک شدن حجم تخم مرغ، قیمت این کالا در مرغداری‌ها و سوپرمارکت‌ها افزایش داشته است!

در این مورد دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران می‌گوید: علت کوچک شدن اندازه تخم‌مرغ‌ها قیمت دستوری این کالا است. قیمت دستوری هر کیلو تخم مرغ کیلویی ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان است. اما اخیرا به دلیل افزایش حجم تقاضا در بازار، مرغ‌دارها قیمت هر کیلو تخم مرغ را هزار و ۲۰۰ تومان بیشتر می‌فروشند.

سید فرزاد طلاکش به تجارت‌نیوز توضیح داد: فروشندگان این کالا را از مرغدار با قیمت بیشتری می‌خرند. این در حالی است که همین فروشندگان در مراکز میوه و تره‌بار باید از قیمت دستوری دولت تبعیت کنند. از این‌رو چون این افراد نمی‌توانند قیمت مصرف‌کننده را با قیمت تولید تنظیم کنند مجبورند، تخم‌مرغ‌های ریزتری را انتخاب و بفروشند که با توجه به افزایش قیمت، ضرر آنها کمتر شود.

او ادامه داد: تقاضا برای خرید این کالا، هر ساله از ۱۰ بهمن تا ۱۵ اسفند افزایش پیدا می‌کند. هم شیرینی‌پزی‌ها، هم تولیدکنندگان کیک و کلوچه از حالا برای شب عید شروع به تولید می‌کنند. همین مساله باعث شد که قیمت‌ها بالا رود.

طلاکش گفت: کوچک شدن اندازه تخم‌مرغ، ارتباطی به مریض شدن مرغ‌ها یا نوع خوراک آنها ندارد. برخی می‌گویند سن مرغ به کوچک یا بزرگ بودن اندازه این کالا ارتباط دارد. در حالی که چنین نیست.

قیمت تخم مرغ در فروشگاه‌ها

این تولیدکننده بیان کرد: میادین میوه و تره‌بار، معمولا تخم مرغ‌های ریز را می‌فروشند و در فروشگاه‌ها یا سوپر مارکت‌ها شاهد فروش این کالای ریز نیستیم. علت هم مشخص است. دست واحدهای صنفی برای قیمت باز است و در برخی محله‌ها این کالا دانه‌ای دو هزار تومان به فروش می‌رسد.

آیا مازاد تولید داریم؟ طلاکش پاسخ داد: اکنون با مازاد تولید رو به رو هستیم. علی‌رغم افزایش تولید اما صادرات همچنان ممنوع است و به باز شدن راه‌های صادراتی این کالا هم خوشبین نیستیم.

پیش‌تر ناصر نبی پور، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران به مهر گفته بود: دلیل کوچک شدن اندازه تخم‌مرغ این است که جوجه‌ریزی زیاد شده و مرغ‌ها خیلی جوان هستند. زمانی که سن مرغ کم باشد، اندازه‌ها هم کوچک می‌شود و هر چه مرغ پیرتر باشد اندازه تخم‌مرغ نیز بزرگ‌تر خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر خبر تخم مرغ‌های فاسد شده ترکیه‌ای را بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل