استعلام و پرداخت خلافی خودرو از روش‌های قدیمی بهتر است یا روش جدید؟


استعلام و پرداخت خلافی خودرو از روش‌های قدیمی بهتر است یا روش جدید؟

پلیس راهنمایی و رانندگی برای برقراری نظم و با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای در پایان سال 1400همواره تلاش می‌کند تا با وضع قوانین و اعمال جریمه، رانندگان را به پیروی از قوانین راهنمایی و رانندگی ترغیب کند.

پلیس راهور برگه خلافی ماشین را صادر می کند.

پلیس راهنمایی و رانندگی برای برقراری نظم و با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای در پایان سال 1400همواره تلاش می‌کند تا با وضع قوانین و اعمال جریمه، رانندگان را به پیروی از قوانین راهنمایی و رانندگی ترغیب کند. به همین دلیل نیز این قوانین همواره در حال به‌روز شدن هستند. از آخرین نمونه می‌توان به قوانین مربوط به دوران شیوع بیماری کرونا اشاره کرد که به واسطه آن پلیس راهنمایی و رانندگی ۴ کد تخلف را به تخلفات راهنمایی و رانندگی اضافه کرد. شاید از نظر بسیاری از مالکان خودرو و رانندگان، این قوانین و اعمال جریمه‌های نقدی سنگین و نمره منفی اندکی سختگیرانه باشد، اما تجربه نشان داده که بسیاری از افراد بدون وجود چنین اهرم‌هایی تمایلی به اطاعت از قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند.برخی از تخلفات رانندگی بیشتر اتفاق می‌افتند که از آن جمله می‌توان به سرعت غیر مجاز، صحبت کردن با تلفن همراه، عبور از چراغ قرمز و نبستن کمربند ایمنی اشاره کرد، در نتیجه استعلام و پرداخت خلافی خودرو به صورت آفلاین و آنلاین می‌تواند چالش بزرگی برای برخی از رانندگان خودرو باشد. اما آیا شما با انواع روش‌های سریع برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو آشنا هستید؟

انواع جریمه رانندگی

همان طور که از گفته های بند قبلی پیداست، استعلام خلافی خودرو یکی از دغدغه‌های بیشتر رانندگان است. جرایم رانندگی انواع مختلفی دارند.جالب است بدانید که ۴ نوع جریمه خودرو وجود دارد که عبارتند از تسلیمی، الصاقی، دوربینی و دوبرگی. اگر برای اولین بار قصد گرفتن خلافی ماشین خود را دارید این سوال برایتان ایجاد می‌شود که چگونه از آن مطلع شویم؟ یا این‌که چه راهکارهایی برای کم کردن آن وجود دارد؟ آیا برای استعلام خلافی خودرو نرم‌افزاری وجود دارد؟ پس در ابتدا بهتر است درباره این ۴ نوع جریمه خودرو، اطلاعات بیشتری کسب کنیم:در جریمه تسلیمی، پلیس راهنمایی و رانندگی برگ جریمه را به راننده خاطی تحویل خواهد داد. اما در جریمه الصاقی، پلیس راهنمای و رانندگی خودرو را به دلیل مثلاً توقف در محل پارک ممنوع جریمه کرده و به دلیل عدم حضور راننده، برگ جریمه را به خودرو الصاق می‌کند. جریمه دوربینی که در حال حاضر متداول‌ترین نوع جریمه است، توسط دوربین‌های نصب شده در خیابان‌های شلوغ و پُرترافیک شهرها، جاده‌ها و اتوبان‌ها ثبت و در نهایت برای مالک خودرو ارسال خواهد شد. در جریمه دوبرگی، پلیس راهنمایی و رانندگی راننده خاطی را به دلیل عدم توجه به دستور توقف پلیس علاوه‌بر جریمه نقض قوانین راهنمایی و رانندگی که شامل برگ اول خواهد بود، برای عدم توجه به دستور توقف پلیس نیز جریمه خواهد کرد که شامل برگ دوم خواهد بود.

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو

تقریباً همه رانندگان از این موضوع اطلاع دارند که اگر به مدت ۶۰ روز برای پرداخت خلافی خودرو خود اقدام نکنند، مبلغ جریمه آن‌ها دو برابر خواهد شد. از طرفی رانندگانی که میزان خلافی خودرو آن‌ها به بیش از یک میلیون تومان برسد، خودروی آن‌ها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود. به همین دلیل نیز استعلام و پرداخت خلافی خودرو یکی از بزرگترین دغدغه‌های رانندگان خواهد بود.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از روش‌های قدیمی بهتر است یا روش جدید؟

پلیس در حال درخواست مدارک از راننده خاطی

انواع روش‌هایی که رانندگان و مالکان خودرو می توانند برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو انتخاب کنند به شرح زیر است.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با مراجعه حضوری به مراکز پلیس 10+

یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو، استفاده از خدمات مراکز پلیس 10+ است. با پرداخت مبلغ مشخصی می‌توانید صورت ریز خلافی خودروی خود را از پلیس 10+ دریافت کرده و سپس از طریق دستگاه خودپرداز برای پرداخت جریمه اقدام کنید.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با تماس تلفنی

برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو می‌توانید با سامانه تلفنی گویای راهبری راجا به شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس گرفته و در نتیجه جرایم رانندگی و تخلفات خودروی خود را دریافت کنید. برای این کار نیاز به کد VIN درج شده در پشت کارت خودروی خود خواهید داشت.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق پیامک

در این روش استعلام خلافی خودرو با پیامک تنها کافی است به کارت ماشین خود و کد VIN دسترسی داشته باشید. درباره کد VIN قبلا توضیح داده ایم. باید کد VIN را به شماره‌ی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید. در حقیقت تنها شماره پیامک خلافی 1400 همین شماره است. چند لحظه صبر کنید؛ منتظر دریافت نتیجه آن باشید. در پیامکی که دریافت می‌کنید، علاوه بر مبلغ خلافی خودرو، شناسه قبض و شناسه پرداخت نیز ارسال می‌شود. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید از طریق دستگاه ATM مبلغ را پرداخت کنید.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با کد USSD و بدون نیاز به اینترنت

در این روش کافی است کد دستوری #110* را شماره‌گیری کنید. ابتدا باید عدد ۱ را برای استعلام خلافی خودرو انتخاب کنید. در مرحله بعد باید کد VIN پشت کارت خودروی خود را وارد کنید. پس از این مرحله مفاصاحساب یا استعلام خلافی خودرو برای شما ارسال خواهد شد.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق سایت پلیس راهور

در این روش ابتدا باید وارد سایت پلیس راهور شده و روی گزینه "خدمات" کلیک کنید. در این بخش با انتخاب "استعلام میزان تخلف رانندگی" و وارد کردن شماره بارکد کارت ماشین می‌توانید برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو اقدام کنید.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با اپلیکیشن های موبایلی

در حال حاضر اپلیکیشن‌های مختلفی در حوزه‌های مالی فعالیت می‌کنند که یکی از بخش‌های اصلی خدمات آن‌ها، استعلام و پرداخت قبوض است. یکی از این موارد، استعلام خلافی خودرو و در نتیجه پرداخت آنلاین آن از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی خواهد بود.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از روش‌های قدیمی بهتر است یا روش جدید؟

پلیس جرایم سنگین خلافی خودرو را ثبت می کند.

پرداخت خلافی خودرو یا احترام به فرهنگ رانندگی

قاعدتاً بهترین راهکار برای جریمه نشدن، رعایت قوانین راهنمایی رانندگی و احترام به فرهنگ رانندگی است. اما در برخی موارد رانندگان به صورت کاملاً سهوی، مرتکب جرایم رانندگی می‌شوند. بنابراین در این شرایط به منظور جلوگیری از دو برابر شدن مبلغ جریمه و یا حتی توقیف خودرو، باید برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو اقدام کنند. احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی اجباری است و عدم تمکین از آن عواقبی چون جریمه نقدی، نمره منفی و توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ را به همراه خواهد داشت. از طرفی پلیس راهنمایی و رانندگی در تلاش است تا با نهادینه کردن فرهنگ دریافت بیمه خصوصاً بیمه شخص ثالث، خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث رانندگی را کاهش دهد. در همین راستا، پلیس راهنمایی و رانندگی دریافت بیمه شخص ثالث را به امری اجباری تبدیل کرده و در نتیجه عدم دریافت این بیمه یا عدم تمدید به موقع آن علاوه‌بر جریمه نقدی، منجر به توقیف خودرو نیز خواهد شد. بیمه شخص ثالث، بیمه ای اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی در برابر خسارات جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث است.در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می آید(که در اکثر بیمه‌نامه ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه ها طبق قرارداد است (که در بیمه نامه با عنوان بیمه‌گر درج می شود) و در نهایت شخص ثالث فرد زیان دیده در حوادث رانندگی است (که منظور غیر از راننده مقصر است). تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می بینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار گرفته و این بیمه هزینه های مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران می کند.بهترین روش برای خرید بیمه شخص ثالث استفاده از خدمات سایتهای کارگزاری آنلاین بیمه مانند بیمه دات کام است. برای دریافت انواع بیمه خودرو شامل بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث کافی است وارد صفحه محصولات سایت بیمه دات کام شده و بیمه مورد نظر خود را انتخاب و سپس برای استعلام قیمت، مقایسه میان خدمات شرکت‌های معتبر بیمه‌گر و در نهایت خرید آنلاین بیمه اقدام کنید. علاوه‌براین، شرایط برای دریافت مشاوره تخصصی به صورت رایگان در سایت بیمه دات کام فراهم بوده و این کارگزاری، بیمه‌نامه خریداری شده را به صورت رایگان درب منزل بیمه‌گزار ارسال خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به منظور جلوگیری از جریمه نقدی و دریافت نمره منفی به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث ماشین ، از خدمات کامل سایت بیمه دات کام ( https://bimeh.com/ ) استفاده کنید.

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شهید طهرانی‌مقدم انتخاب شد