لباس‌‌ها از زبان NFT با ما سخن می‌‌گویند


لباس‌‌ها از زبان NFT با ما سخن می‌‌گویند

فروش NFT یا توکن رمزنگاری‌شده، مزیتی برای هنرمندان در دوران کرونا بود. لغو گسترده تالار‌ها، کنسرت‌ها و نمایشگاه‌ها، دلیلی محکمی برای حضور بیشتر هنرمندان در دنیای مجازی شده است. چندی پیش فو یینگ، بازیگر و خواننده‌ای که با نام هنری A Duo نیز شناخته می‌شود، خبر حراج  آهنگ «Water Know» را در  شبکه‌اجتماعی Weibo اعلام […]

چندی پیش فو یینگ، بازیگر و خواننده‌ای که با نام هنری A Duo نیز شناخته می‌شود، خبر حراج آهنگ «Water Know» را در شبکه‌اجتماعی Weibo اعلام کرده بود. این آهنگ به عنوان اولین NFT هنری چینی به قیمت 47,000 دلار در حراجی 27 مه خریداری شد.

اما در مورد مد و فشن چطور؟ چرا باید پوشاک دیجیتالی بخریم که نمی‌توانیم آن را بپوشیم؟ مد، مقوله‌ای که تا این حد به تولید فیزیکی اجناس متکی است، چگونه می‌تواند آینده‌ای در این فضا داشته باشد؟

واقعیت چیز دیگری به ما می‌گوید. بازار مد مجازی یا «لباس رمزنگاری شده» به سرعت در حال رشد است.

کمپانی RTFKT، یک شرکت کفش‌های ورزشی مجازی است که محصولات دیجیتالی طراحی می‌کند. این محصولات را می‌توان به‌عنوان NFT خریداری کرد و با استفاده از فیلتر واقعیت افزوده، بصورت مجازی پوشید!

کمپانی RTFKT از جدیدترین موتورهای گرافیکی، NFT، احراز هویت بلاکچین و واقعیت افزوده استفاده می‌کند. شرکت مذکور بصورت تخصصی کفش‌های ورزشی و مصنوعات دیجیتالی تولید می‌کند. RTFKT به تولید طرح‌های کفش کلکسیونی معروف است. بطور مثال یک کفش ورزشی متا را می‌توان با 2000 دلار خریداری کرد.

لباس‌‌ها از زبان NFT با ما سخن می‌‌گویند

لباس‌‌ها از زبان NFT با ما سخن می‌‌گویند

کمپانی Overpriced نیز خود را به ‌عنوان یک شرکت تولید پوشاک مجازی-فیزیکی می‌داند. این شرکت به مشتریان اعلام کرده که اگر هودی فیزیکی این برند را بخرند، مالکیت NFT آن هودی را نیز اعطا خواهد کرد.

به گفته بنیان‌گذاران کمپانی‌های لوکس، NFT مشکل کلیدی مد لاکچری امروزی را حل کرده است. خریداران می‌خواهند با لباس لوکس خود فخر فروشی کنند، اما نمی‌خواهند آن لباس بر اثر پوشیدن آسیب ببیند. در نتیجه از پوشیدن آن خودداری می‌کنند.

اما با توکن هودی NFT می‌توانند با واقعیت افزوده مجازی، آن را پوشیده و همچنان لباس فاخر خود را به رخ بکشند!

لباس‌‌ها از زبان NFT با ما سخن می‌‌گویند

لباس‌‌ها از زبان NFT با ما سخن می‌‌گویند

امروزه کمپانی‌های معروف مد و فشن، در حال بررسی تولید لباس‌های دیجیتال سه بعدی هستند که کمک زیادی به طراحان و تولیدکنندگان پوشاک کرده است.

مد دیجیتال، امکان مدل‌سازی را قبل از تولید انبوه فراهم می‌کند تا یک طراح یا برند بتواند ظاهر لباس و اکسسوری‌های مربوط به آن را روی صفحه نمایش بررسی کند.

یکی از تفاوت‌های NFT با بازارهای تولید فیزیکی این است که معمولا برندها و طراحان از فروش بازارهای ثانویه و کپی ضرر می‌کنند، اما NFT به این معناست که حق امتیاز یک محصول برای همیشه مختص به طراح یا برند آن است.

بنابراین هر بار که یک قطعه از مد دیجیتال دست به دست می‌شود، طراحان سهم خود را از کپی رایت دریافت می‌کنند. سهم آن‌ها به طور خودکار از طریق برنامه‌نویسی در بلاک چین اعمال می‌شود.

کمپانی نایک در سال 2019 حق ثبت اختراع کفش‌های توکنیز را در بلاکچین اتریوم به دست آورد. نایک قصد دارد از این پتنت برای ردیابی دارندگان کفش و استفاده از بلاکچین برای تایید اصالت کفش استفاده کند.

این حق اختراع با نام CryptoKicks یک شناسه منحصر به فرد تولید کرده و یک NFT برای کفش ایجاد می‌کند. این NFT علاوه بر نمایش کفش‌های کتانی مجازی، می‌تواند DNA آن کفش که شامل ویژگی‌های منحصر به‌فرد، رنگ‌های در دسترس و سبک‌های خاص را نیز ثبت کند.

هنگامی که مصرف‌کنندگان کفش‌های کتانی می‌خرند، با استفاده از برچسب دیجیتالی 10 رقمی متصل به کفش‌ها، قفل آن کفش را باز می‌کنند و همزمان با باز شدن قفل بلاکچین، یک NFT منحصربه‌فرد تولید می‌شود. این NFT نشان دهنده مدرک مالکیت آن کفش است.

هنگامی که کفش‌های کتانی به مردم فروخته می‌شود، NFT کفش‌های کتانی نیز همزمان به خریدار جدید منتقل می‌شود. این NFT ها در برنامه‌ای به نام Digital Locker که مانند کیف پول ارزهای دیجیتال است، ذخیره می‌شود.

در نظر داشته باشید که کفش‌های کتانی دیجیتالی، ممکن است همیشه بصورت مجازی باقی بمانند. در برخی موارد CryptoKick به یک محصول فیزیکی مرتبط نیست، اما در عوض می‌تواند به عنوان بخشی از یک کمپین، رویداد یا تبلیغ برند به کاربر هدیه داده شود.

لباس‌‌ها از زبان NFT با ما سخن می‌‌گویند

لباس‌‌ها از زبان NFT با ما سخن می‌‌گویند

در ژوئن 2019، گوچی برنامه iOS خود را بصورتی تغییر داد تا از ویژگی واقعیت افزوده پیشتیبانی کند. بدینوسیله کاربران می‌توانند کفش‌های کتانی Ace را به صورت مجازی امتحان کنند.

مشتریان می‌توانند یک جفت کفش کتانی را از مجموعه مذکور انتخاب کنند، دوربین گوشی را جلوی پای خود بگیرند و تصویری از ظاهر خود با کفش مجازی را مشاهده کنند.

لباس‌‌ها از زبان NFT با ما سخن می‌‌گویند

لباس‌‌ها از زبان NFT با ما سخن می‌‌گویند

الساندرو میکل، مدیر خلاقیت گوچی، کفش‌های کتانی نئونی را با همکاری پلتفرم مد واقعیت افزوده Wanna در بلاروس طراحی کرده است. برنامه Virtual 25 که قیمتی بین 9 تا 12 دلار دارد، فقط برای استفاده در فضاهای مد دیجیتال طراحی شده است.

لباس‌‌ها از زبان NFT با ما سخن می‌‌گویند

لباس‌‌ها از زبان NFT با ما سخن می‌‌گویند

بنیان‌گذاران برندهای پوشاک می‌گویند چون اغلب اوقات هدف مد، ارسال عکس در رسانه‌های اجتماعی است، محصول دیجیتالی آن‌ها، کاربران را به سرعت به هدف نهایی می‌رساند.

مد دیجیتال می‌تواند از مرزهای طراحی مد سنتی فراتر رود زیرا طراحان می‌توانند امکانات بی‌نظیری از طریق محصولات دیجیتالی به کاربران ارائه دهند.

علاوه بر این، مد دیجیتال می‌تواند تعریف جدیدی از سایز بدن ارائه دهد. بیت‌ها و بایت‌ها می‌توانند با هم ترکیب شوند تا لباس‌هایی با شهرت جهانی، بدون جنسیت و محدودیت سایز ایجاد کنند.

NFTها این فرآیند را آسان می‌کنند و خریداران دیگر مجبور نیستند با دردسرهای حمل‌ونقل، نگه‌داری و حتی پوشیدن لباس کنار بیایند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است