زمان مقابله آفریقای جنوبی با اسرائیل فرا رسیده است


زمان مقابله آفریقای جنوبی با اسرائیل فرا رسیده است

یکی از اعضای اجرایی شبکه بازبینی رسانه مستقر در آفریقای جنوبی گفت که جامعه بین المللی باید اشغال را از نظر اقتصادی، سیاسی و اخلاقی برای اسرائیل گران تمام کند تا دست از اشغالگری خود بردارد.

خبرگزاری شبستان: به گزارش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی،سیاست اسرائیل همچنان تحت سلطه احزاب راست‌گرا و افراطی آن است.

اقبال جاست می نویسد: جامعه بین المللی باید اشغال را از نظر اقتصادی، سیاسی و اخلاقی برای اسرائیل گران تمام کند تا دست از اشغالگری خود بردارد.

دولت آفریقای جنوبی تا چه زمانی نقض قانون کمک نظامی خارجی توسط افراد محلی که در ارتش آپارتاید اسرائیل خدمت می کنند را نادیده خواهد گرفت؟

هفت سال پیش، یک گروه بلندپایه از آفریقای جنوبی در پی بررسی های حقیقت یاب خود در بیشتر سرزمین‌های فلسطینی اشغالی، حقایق بدی را علیه اسرائیل دریافتند.

غزه به دلیل شرایط بوروکراتیک اسرائیل مستثنی شد. این بازدید که توسط بنیاد هاینریش بول تسهیل شد، شامل جلساتی با سازمان های جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر و مردم محلی، شامل فلسطینیان و اسرائیلی ها بود.

در آن زمان، آنها خاطرنشان کردند که اشغال نظامی اسرائیل و گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی اشغال شده امکان چاره دو کشوری را از بین برده است. در واقع، هفت سال بعد، گسترش شدید شهرک‌ها، که در واقع مراکز مسکونی و تجاری یهودیان در اعماق سرزمین‌های فلسطینی هستند، گزینه‌ای غیرقابل اجرا برای جمعیت بومی فلسطین را به کابوسی همیشگی تبدیل کرده است.

در بیانیه‌ای عمومی، این گروه گزارش داد که به جای اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین را مسئول کرانه باختری بیابند، متوجه شدند که دولت اسرائیل و نیروهای دفاعی اسرائیل کنترل امور نظامی و غیرنظامی مردم فلسطین را در دست دارند. "سربازان در همه جا دیده می شوند. کرانه باختری پر از شبکه ای از پست های بازرسی نظامی، دوربین های نظارتی، برج های دیده بانی، جاده های تفکیک‌شده، و یک دیوار بتنی بسیار بلند است که در سراسر قلمرو بخش هایی از کرانه باختری، شامل بیت المقدس شرقی (بخشی از سرزمین فلسطین بر اساس قوانین بین المللی) را به اسرائیل ضمیمه می کند."

آنها اقدامات سرکوبگرانه ای را علیه مردم فلسطین مشاهده کردند؛ مثلا اختصاص دادن یک سیستم مجوز و کارت شناسایی‌هایی که جایگاه آنها را تا حد ساکنان، و نه شهروندان، تنزل می دهد. "ما شاهد بودیم که فلسطینی‌ها از طریق پست‌های بازرسی به شکلی که بهتر از آغل دام نیست، کنترل می شدند."

اگرچه امروزه اسراییل به طور گسترده توسط کارشناسان حقوقی برجسته بین‌المللی، از جمله سازمان غیردولتی B'Tselem خود اسرائیل، به‌عنوان رژیم آپارتاید شناخته می‌شود، مهم است که روایت شاهد عینی هیئت آفریقای جنوبی را به خاطر بسپاریم:

غیرنظامیان فلسطینی تحت قوانین نظامی هستند که اختیاری و خودسرانه است و آنها برای استفاده از اکثر خدمات به نهادهای اشغالگر اسرائیل متکی هستند، زیرا تشکیلات خودگردان فلسطین دارای اختیارات محدودی است. دادگاه‌های نظامی اسرائیل توسط سربازان اداره می‌شوند و جرایم رانندگی توسط دادگاه‌های نظامی رسیدگی می‌شوند، که هیچ سیستم دادرسی عادلانه نداشته و با حاکمیت قانون مطابقت ندارند. افرادی که در برابر اشغال مقاومت می کنند نیز در دادگاه های نظامی محاکمه می شوند."

عنصر نظامی ظلم وحشیانه اسرائیل نیز به اختصار به عنوان قوانین تبعیض آمیز آشکار ثبت شد. آنها نوشتند که فلسطینیان از نظر کدهای نظامی بازداشت می شوند و با تصمیمات تصادفی و به تعویق انداختن پرونده ها یا رویه های خود مانند "بازداشت اداری" مواجه می شوند که به طور بالقوه، آنها را برای مدت نامحدود و بدون دسترسی به نمایندگی قانونی مناسب، زندانی می کند. درخواست مجوز برای خروج از کرانه باختری برای کار و اهداف دیگر باید به اداره نظامی ارائه شود. در مقابل، شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه باختری تحت قوانین غیرنظامی هستند و مانند هموطنان اسرائیلی خود از تمام حقوق اولیه برخوردارند.

در گزارش ارائه شده توسط این گروه آمده است که در بازدید آنها مشخص شد که روند حل و فصل و خلع ید و آوارگی گسترده فلسطینی ها کاملا مغایر با هدف چاره دو کشوری است. «به نظر می‌رسد که هدف آن انتقال اجباری جمعیت فلسطین است که به معنای ادامه پاکسازی قومی یا حداقل، مهار فلسطینی‌ها در سیستمی از نواحی تکه تکه شده است. سرکوب خشونت آمیز تظاهرات علیه سلب مالکیت و آوارگی مورد حمایت قوانین سخت نظامی قرار دارد.

«بازدید هیئت از دادگاه نظامی اوفر نشان داد که این دادگاه‌ها بر اساس پیش‌فرض گناهکار بودن متهم، در یک فرآیند اداری ناامیدکننده و ناعادلانه، که توسط سربازان کنترل می‌شود، عمل می‌کنند. با وجودی که من به چند بخش کلیدی از گزارش جامع و در عین حال تلخ آنها اشاره کرده‌ام، اما تعجب می‌کنیم که چرا دولت تحت رهبری کنگره ملی آفریقا تا به امروز نتوانسته است خواسته‌های حیاتی زیر را که توسط این هیئت ارائه شده است، در نظر گرفته و اجرا کند: پایان فوری به اشغال نظامی کرانه باختری و غزه که همچنان در محاصره غیرقانونی است و حذف تمامی شهرک ها، حمایت از کمپین بین المللی بایکوت، تحریم اسرائیل تا زمانی که قوانین بین المللی رعایت شود.

جامعه اسرائیل همچنان تا حد زیادی در حفظ اشغالگری شریک است و سیاست اسرائیل همچنان تحت سلطه احزاب راست گرا و افراطی است. جامعه بین المللی باید اشغال را از نظر اقتصادی، سیاسی و اخلاقی برای اسرائیل گران تمام کند تا دست از اشغالگری خود بردارد.

دولت آفریقای جنوبی باید به طور مداوم تمام قوانین مربوطه، از جمله قانون کمک نظامی خارجی را اعمال کند. نکته آخر از این نظر اهمیت دارد که نباید هیچ گونه مانع قانونی برای اِعمال مقررات مربوط به کمک نظامی خارجی وجود داشته باشد که هدف از آنها ممانعت از انجام فعالیت های مزدورانه غیرقانونی است.

شهروندان آفریقای جنوبی که در ارتش اسرائیل مستقر شده اند، به خاطر نقض مستقیم مقررات مربوط به کمک نظامی خارجی، نباید اجازه داشته باشند به سرپیچی و در نتیجه تمسخر قوانین ما ادامه دهند.

به هر حال، B'Tselem تشریح می‌کند که رژیم اسرائیل در تمام سرزمین‌هایی که تحت کنترل خود است (سرزمین مستقل اسرائیل، بیت‌المقدس شرقی، کرانه باختری و نوار غزه) قوانین رژیم آپارتاید را وضع می‌کند. یکی از اصول کلیدی سازماندهی در سیاست های اسرائیل پیشبرد و تداوم برتری یهودیان- بر دیگران، یعنی فلسطینی ها است.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید