حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق گرفتن و فوت کردن همسر


حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق گرفتن و فوت کردن همسر

یکی از دغدغه های زنان و مردان پس از جدایی و طلاق، حذف کردن نام همسر از شناسنامه است که بر اساس قوانین مندرج در ثبت احوال انجام دادن این امر تحت شرایط مختص به خود امکان پذیر است و قابل اجرا است. یکی از اقداماتی که پس از جدایی زن و مرد بیشتر افراد […] نوشته حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق گرفتن و فوت کردن همسر...

یکی از دغدغه های زنان و مردان پس از جدایی و طلاق، حذف کردن نام همسر از شناسنامه است که بر اساس قوانین مندرج در ثبت احوال انجام دادن این امر تحت شرایط مختص به خود امکان پذیر است و قابل اجرا است.

یکی از اقداماتی که پس از جدایی زن و مرد بیشتر افراد تمایل دارند آن را به دلایل خاصی انجام بدهند، پاک کردن نام همسر از شناسنامه است که قوانین و قواعد مخصوص به خود را دارد و باید مراحل قانونی را طی کند. در ادامه اطلاعاتی در مورد پاک کردن و حذف کردن نام همسر سابق از شناسنامه را ارائه کرده ایم.

روش حذف نام همسر از شناسنامه

بعضی از افراد به دلیل خاطرات بد و تلخ که از زندگی مشترک قبلی خود داشته اند و جلوگیری از مرور آن خاطرات، تصمیم می گیرند پس از طلاق و جدایی به انجام حذف نام همسر از شناسنامه خود بپردازند و بدین گونه از نظر روحی در آرامش قرار بگیرند و بتوانند زندگی جدید را آغاز کنند.

ازدواج کردن ابزاری برای حفظ بقا و بقای نسل در جامعه است و در اصل راهی برای رسیدن به خوشبختی و سعادت است که در همین راستا قانون گذاران در این مورد با توجه به این گونه اتفاقات به منظور حمایت و پشتیبانی از حقوق زن و مرد در بطن جامعه قوانین و اصولی را برای پاک کردن نام همسر از استاد سجلی زن و مرد تعیین نموده اند.

طبق قانون وضع شده در صورت حذف کردن نام ، بعد از فوت و یا بعد از طلاق در صورت باکره بودن زوجه و یا عدم باکره گی شرایط مختص به خود را دارد که باید به آن دقت کرد. پاک کردن نام همسر اول شناسنامه با انتخاب همسر دوم و ثبت کردن قانونی ازدواج و همچنین ثبت اسم او در شناسنامه قابل اجرا می باشد.

حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق گرفتن و فوت کردن همسر

مدارک مورد نیاز و ضروری برای حذف نام همسر

این نکته را باید در نظر بگیرید که در هر مورد ارائه مدارک لازم کاملا با هم فرق دارد که در ادامه آنها را بیان می کنیم.

در صورت باکره بودن زوجه :

گرفتن گواهی تست بکارت از پزشکی قانونیاخذ حکم طلاق از دادگاهکاغذ معرفی نامه از دادگاه صادر کننده حکم طلاقاسناد هویتی درخواست کننده همچون شناسنامه و کارت ملیمدرک قانونی طلاق

در صورت باکره نبودن زوجه :

ثبت نمودن ازدواج جدید و ارائه دادن مدارک مرتبط به آن به سازمان ثبت احوالاسناد هویتی درخواست کنندهعرضه سند طلاق همسر قبلی

در صورت فوت شدن همسر :

مدرک فوت فرد فوت شدهسند رسمی ازدواجاسناد هویتی شخص درخواست کننده

شرایط و قوانین پاک کردن نام همسر از اسناد سجلی

در ادامه این مطلب تاپ ناز معیارهای خاص برای انجام دادن این امر را بررسی می کنیم.

موثر بودن عدم نزدیکی در پاک کردن نام همسر :

اگر طلاق بعد از انجام رابطه جنسی انجام شده باشد، در این صورت مرکز ثبت احوال از حذف اسم همسر قبلی از شناسنامه ممانعت خواهد کرد. ولی در روند عملی برای این کار راه هایی موجود است که وکیل متخصص ثبت احوال برای چنین مواردی بکار می رود.

زنی که خواستار حذف نام همسر قبلی خود است باید شخصی را به عنوان خواستگار به یکی از مراکز ثبت احوال معرفی کند و مدرک سر دفتر را حاکی از خواستگاری و میل به عقد از طرف طرفین به ثبت احوال معرفی کند. بدین ترتیب با این اعمال مرکز ثبت احوال شناسنامه المثنی را صادر می کند و نام همسر قبلی را در آن درج نمی کند.

از جمله اقدامات دیگری که شخص می تواند انجام دهد این است که در دادگاه صالحه با توجه به ظرفیت ثبت احوال طرح دعوا نماید. دادگاه صالح در این مواقع دادگاه مکان صدور شناسنامه می باشد. در صورتی که دادگاه ارزیابی نماید که اسم می تواند پاک شود و حکم مربوط به آن را صادر نماید. شخص موردنظر می تواند با تحویل آن به ثبت احوال تمامی سوابق خود را از شناسنامه حذف نماید. در چنین مواردی پس از حکم اصلی دادگاه مرکز ثبت احوال موظف به انجام حکم می باشد. به طور معمول این نوع عمل برای پاک کردن اسم همسر قبلی با گواهی نبود شناسنامه مطرح می گردد.

مورد دیگری که در واقع امری کاملا قابل قبول می باشد در مواقعی است که زن مدخوله نباشد در این وضعیت زن می تواند با مدرک پزشکی قانونی یا حکم دادگاه به ثبت احوال رجوع کند و پس از این که فرم های مربوطه را کامل نمود درخواست صدور شناسنامه المثنی کند. در این گونه مواقع ثبت احوال به صادر کردن شناسنامه المثنی می پردازد. این گزینه برای مرد نیز قابل اجرا می باشد.

حذف کردن اسم همسر پس از فوت او :

انجام این امر کار غیر قابل اجرایی به نظر می آید. بدین منظور در صورتی که شوهر یا زن فوت کرد همسر فرد فوت شده براساس قانون نمی تواند به پاک کردن اسم همسر خود بپردازد. حذف اسم همسر در محلی که منحل شدن نکاح به خاطر فوت باشد مبحثی ندارد.

ولی در بعضی از روش های قضایی نیز اقدام مخالف آن مشاهده شده است. بدین گونه که در صورتی که همسر شخصی فوت نماید در صورت ثبت گشتن ازدواج شخص می تواند با رجوع کردن به مراکز ثبت احوال به منظور پاک کردن اسم همسر فوت شده از شناسنامه خود اقدام و اسم او را پاک نماید.

پاک کردن اسم همسر در صورت داشتن فرزند :

انتساب قانون زوج یا زوجه ای که پس از جدا شدن دارای فرزند می باشند را نیز شامل می شود. بدین منظور زن مطلقه حتی در صورتی که دارای فرزند نیز باشد می تواند از راه مراکز قضایی به پاک کردن اسم همسر قبلی خود از شناسنامه اش بپردازد ولی باید این نکته را دقت نمود که اسم پدر یا مادر را نمی توان از شناسنامه فرزند در راستای این امر یا برعکس آن اسم فرزندان را نمی توان از شناسنامه والدین پاک کرد و تنها می توان اسم همسر را پاک کرد.

مدرک تایید مجرد بودن :

این گواهی در واقع به این معنی می باشد که صاحب شناسنامه سابقه ازدواج نداشته و یا ازدواج انجام شده سبب طلاق، انحلال نکاح، بذل و یا انقضا زمان در ازدواج قطع شده و همسرش نیز فوت شده باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی