عملیات آبخیزداری در 3 هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان همزمان با دهه فجر آغاز شد


عملیات آبخیزداری در 3 هزار هکتار از مراتع جنوب کرمان همزمان با دهه فجر آغاز شد

جیرفت - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از آغاز عملیات بیومکانیک(زیست مکانیک) و بیولوژیک در سه هزار و 515 هکتار از مراتع هفت شهرستان جنوبی استان همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر خبر داد.

حمزه احمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این طرح ها را شامل کپه‌کاری، بذر پاشی و مهار روان‌آب در مراتع منطقه جنوب کرمان اعلام کرد.

وی اظهار داشت: امسال از محل اعتبارات ملی، استانی و محرومیت زدایی برای انجام عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و احیا و توسعه رویشگاه های گیاهان دارویی پنج میلیارد و ۸۳۵ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

احمدی تصریح کرد: عملیات بیولوژیک شامل بذرپاشی توام با حفاظت و قرق در سطح یک هکتار از عرصه های منابع طبیعی جنوب کرمان از طریق مشارکت مردمی اجرایی می شود.

وی افزود: عملیات بیومکانیک نیز شامل احداث هلالی های آبگیر همراه با بذرپاشی، بذرکاری، حفاظت، قرق و همچنین احیا و توسعه رویشگاه های گیاهان دارویی (شامل بذرکاری و کپه کاری با حفاظت و قرق) در سطح ۲ هزار و ۵۱۵ هکتار از عرصه های منابع طبیعی شهرستان های جیرفت، کهنوج، قلعه گنج، منوجان و عنبرآباد شروع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه در عملیات بذرپاشی و کپه کاری از گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه استفاده می شود، گفت: کشت گونه‌های بومی، موجب حفاظت از خاک در برابر فرسایش می شود که به دنبال آن احیای پوشش گیاهی مناطق حساس را نیز به دنبال دارد.

وی با اشاره به نقش مراتع به‌ عنوان یکی از مهمترین منابع اقتصادی در تامین معیشت جمعیت قابل‌ توجهی از دامداران و کشاورزان اظهارداشت: تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه آنها برای تأمین خوراک دام از مزایای کپه کاری و بذرپاشی است.

احمدی ادامه داد: برای انجام این طرح ها از جوامع بومی محلی برای این اقدام استفاده می شود.

وی تصریح کرد: مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در درازمدت، از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش‌خوراک آن با گونه‌های نامرغوب جایگزین می شود لذا کشت گونه‌های بومی می‌تواند باعث احیای دوباره مراتع، تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک و افزایش ذخیره نزولات آسمانی شود.

کپه­ کاری، یکی از روش‌های بذرکاری است که در آن بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله‌های کوچک حفر شده قرار می گیرد و سپس با خاک پوشانده می‌شود.

خدمات رسانی اداره کل منابع طبیعی در جنوب استان کرمان شامل شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، قلعه گنج، منوجان، کهنوج، فاریاب و رودبارجنوب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل