برنامه فاطمی امین برای اصلاح ساختاری صنایع خودرو سازی


برنامه فاطمی امین برای اصلاح ساختاری صنایع خودرو سازی

عصر خودرو- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:برای ارتقای کیفیت خودرو باید تعامل دانشگاه و صنعت شکل گیرد و این صنعت به بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»به نقل از ایرنا، روح اله جانی عباسپور، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مورد کیفیت صنعت خودروسازی کشور گفت:وضعیت خودرو سازی کشور به گونه ای است که هم خودرو سازان و هم خریداران خودرو ناراضی هستند، خودرو سازان می‌گویند مواد اولیه ساخت خودرو را به صورت آزاد خریداری می‌کنند و 100 هزار میلیارد تومان زیان انباشته و 150 هزار میلیارد تومان بدهی دارند با این شرایط قادر به ارتقای کیفیت خودرو مطابق با استاندارهای جهانی نیستند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:خریداران خودرو هم از افزایش بی رویه خودرو ناراضی هستند و می‌گویند خودرو با قیمتی گران به آنها فروخته می شود و کیفیت های لازم را ندارد.

نماینده مردم بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروهای ترابری مجلس هم برای تعمیر دوباره به شرکت‌های خودرو سازی ارجاع شدند گفت: با توجه به شرایط کنونی صنعت خودروسازی کشور باید ارتقای کیفیت خودروها را در دستور کار خود قرار دهد البته موارد متعددی وجود داردکه این شرکت‌ها هیچ گونه همتی برای ارتقا کیفیت ندارد و مردم هم به شدت از این موضوع ناراحت هستند.

عباسپور یادآور شد: در سال 86 با تصویب قانون حمایت از مصرف کنندگان تولید خودرو،وزرات صمت مکلف شدکه نسبت به ارتقای کیفی و رقابتی بودن درخودرو سیاستگذاری کند، اما هیچ دستاوردی قابل توجه‌ای در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

تذکر رهبر معظم انقلاب در مورد کیفیت صنعت خودرو در راستای مطالبات مردمی است

نماینده مردم بویین زهرا با اشاره به فرازی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان داخلی گفت:مقام معظم رهبری با اشرافیتی که نسبت به حوزه مدیریتی کشور دارد اطلاعات و اخبار حوزه های مختلف را رصد می کنند و می‌دانند که مردم از وضعیت صنعت خودروسازی در کشور ناراحتند و دیروز هم در راستای مطالبات مردمی نسبت به ارتقای کیفیت خودرو تذکر دادند که باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: وزیر صمت برنامه‌ای در این حوزه برای کمیسیون صنایع و معادن مطرح کردند که تحولی است و برای اصلاح ساختار در این حوزه برنامه‌های دارند که در 1404 به موقعیت مناسبی در حوزه استاندارد سازی جهانی برسند، اما این زمان بندی طولانی است.

نماینده مردم بویین زهرا با ارائه راهکار در این زمینه گفت:برای ارتقای کیفیت خودرو باید تعامل دانشگاه و صنعت شکل گیرد و نخبه های دانشگاهها از جمله صنعتی شریف، خواجه نصیر علم و صنعت و امیر کبیر در این زمینه با صنعت خودروسازی همکاری کنند.

عباسپور اضافه کرد: ما در مجلس نهم تصویب کردیم که سازمان استاندار کشور از زیر نظر وزرات صمت خارج شود تا با استقلال کامل بتواند اعمال استاندارد داشته باشد که در این زمینه نیاز به توجه بیشتری است و اگر اعمال استاندارد 85 گانه با کنترل و نظارت دقیق صورت می گرفت قطعا کیفیت خودرو اینگونه نبود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن تعامل با صنعت خودرو سازی در دنیا را از دیگر برنامه‌های دانست که می تواند به ارتقای کیفیت خودرو کمک کند و گفت: سابقه صنعتی موشکی ایران حدود 30 سال است اما سابقه صنعت خودرو سازی بیش از 50سال است ولی نوآوری و خلاقیت در صنعت دفاعی به موقعیت و جایگاهی رسیده است که دشمنان از ظرفیت دفاعی کشور ناراحت هستند قطعا در حوزه خودرو سازی هم می توانیم به این موقعیت و جایگاه برسیم.

وی افزود: عمده سهامداران خودرو سازی، بخش خصوصی هستند سهام دولت در سایپا 17درصد است. باید هیات مدیره و مدیرعامل از سوی بخش خصوصی تعیین شود.کمیسیون صنایع معادن هم در این زمینه ورود کرده است و از وزیر صمت خواسته است که هیات مدیره و مدیرعامل این دو شرکت خودرو ساز کشور از طرف بخش خصوصی انتخاب و اداره شوند قطعا واگذاری به بخش خصوصی می تواند به ارتقا کیفیت خودرو در کشور کمک کند.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403