زنگ خطر سیاست ملی در هند / احیای تنش میان مسلمانان و هندوها در آستانه انتخابات


زنگ خطر سیاست ملی در هند / احیای تنش میان مسلمانان و هندوها در آستانه انتخابات

احیای تنش میان مسلمانان و هندوها در آستانه انتخابات ایالتی یک بار دیگر زنگ خطر را برای سیاست ملی در هند به صدا درآورده است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: در خیابان‌های اطراف یک مکان مذهبی مشهور در «ماتورا» شهری در هند که در آن معبد و مسجد در کنار هم قرار دارند، تعداد انگشت شماری از سالن های غذاخوری مسلمان عمدتا خالی یا بسته هستند.

«یوگی آدیتیانات» که ماه آینده در انتخابات ایالتی شرکت خواهد کرد توجه خود را به معبد معطوف کرده و این بدان معناست که از آرمان هندوها در مناقشه طولانی مدت با مسلمانان حمایت خواهد کرد.

این موضوع به بخشی از مبارزه حزب حاکم برای گسترش اختیارات خود در «اوتار پرادش» که خانه 200 میلیون نفر است و زنگ خطر سیاست ملی است، تبدیل شده است.

هندوها و مسلمانان ده ها سال است که در مورد اینکه چه کسی باید این مکان را کنترل کند، بحث کرده اند که بازتاب اختلافات مشابه در هند است و در مواردی به خشونت بین دو جامعه تبدیل شده است.

در اوایل سال 2020 خشونت های جمعی در هند به وجود آمد و این به دلیل تصویب قانون شهروندی بود که مسلمانان آن را تبعیض آمیز خواندند.

بر اساس مصاحبه با بیش از 20 نفر از ساکنان، نقش ماتورا در طول تجمعات مبارزاتی و در رسانه های اجتماعی گزارش شده است.

«نیلانجان موخوپادهای»، نویسنده چندین کتاب درباره نخست وزیر نارندرا مودی و جنبش ملی گرای هندو، گفت: این پرونده قدیمی در حال احیای مجدد است.

علیرغم نارضایتی گسترده در مورد اقتصاد و مدیریت دولت با بیماری همه گیر کرونا ، نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) که آدیتیانات به آن تعلق دارد، در اوتار پرادش رأی خواهد آورد.

بر اساس آمار ارائه شده ، سروزیر ماتورا که از سوی برخی تحلیلگران به عنوان جانشین بالقوه مودی تلقی می شود رای خود را به عنوان 80 درصد در مقابل 20 درصد به صندوق انداخته است.

در سال 2017، حزب بهاراتیا جاناتا در اوتار پرادش در دستور کار اول هندوها به قدرت رسید و حتی یک نامزد مسلمان را معرفی نکرد.

هندی ها جدا از انتخابات پارلمانی سراسری به مجالس مقننه ایالتی قدرتمند نیز رأی می دهند.

مودی این فرض را رد می کند که با قرار دادن هندوها در صدر، او و حزبش علیه اقلیت ها تبعیض قائل می شوند و خطر دامن زدن به خشونت را تهدید می کنند.

جمال صدیقی، رئیس کمیسیون اقلیت بهاراتیا جاناتا مدعی شد که این حزب بر افزایش تعداد نامزدهای اقلیت در اوتار پرادش و چهار ایالت دیگر که در ماه آینده برای انتخابات انتخاب خواهند شد، متمرکز است.

او به رویترز گفت: امیدوارم جامعه اقلیت در انتخابات و در دولت شرکت کند. دولت مودی از اماکن مذهبی برای همه مذاهب محافظت کرده است، بنابراین مسلمانان به جای ترس باید خود را نزدیک تر کنند.

این در حالی است که تبعیض علیه مسلمانان از سوی دولت مودی بر هیچ کس پوشیده نیست.

اعتقاد بر این است که ماتورا، یکی از دیدنی‌ترین شهرهای هندو در آیین هندو، زادگاه کریشنا، یکی از مهم‌ترین خدایان هندو است.

در قرن هفدهم، در زمان امپراتوری مغول اسلامی، معبدی که در محل مشهور تولد او قرار داشت، ویران شد و با مسجدی به نام عیدگاه شاهی جایگزین شد.

به گفته مدیر این مرکز در چند سال گذشته این ایده مطرح شد که دو جامعه وجود دارد و هر دو طرف پیش بینی می کنند که این پرونده سال ها ادامه خواهد داشت.

پس از آنکه گروهی از مردم ، مسجد بابری را در قرن شانزدهم تخریب کردند، بسیاری از هندوها ادعا کردند که این مسجد زادگاه «لرد راما» در منطقه آیودیا بوده است.

در انتخابات عمومی 2019، تصمیم دادگاهی که اجازه ساخت معبدی در محل مسجد بابری را می داد، یک موضوع مهم بود.

بسیاری از ساکنان هندو در ماتورا از طرح های بازپس گیری این منطقه حمایت می کنند.

در ماه دسامبر، گروه‌های هندوی حاشیه‌ای اعلام کردند که در سالگرد تخریب مسجد بابری، مجسمه کریشنا را در داخل مسجد قرار می‌دهند.

از اوایل دهه 1990، این تلاش با شکست مواجه شد، اما پلیس اکنون کارت شناسایی همه افرادی که وارد مجتمع می شوند را بررسی کرده است.

تنش های مذهبی هند همیشه وجود داشته و دارد اما مسئله این است که در زمان انتخابات ،جنگ مذهبی به شدت شکل می گیرد.

بسیاری از مسلمانان در گفتگو با خبرگزاری رویترز می گویند از زمانی که حزب «بهاراتیا جاناتا» در «اوتار پرادش» در سال 2017 میلادی به قدرت رسیده است آنها در ترس و نگرانی زندگی می کنند.

آنها می گویند که هندوها می خواهند در دل آنها رعب و وحشت ایجاد کنند و این مسئله در آستانه انتخابات پر رنگ تر می شود.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط