مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو


مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) در این مطلب قصد داریم به مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو بپردازیم. مشخصات فنی، قیمت و دیگر جزئیات آنها را در ادامه بخوانید. مقایسه گوشی‌های مختلف می‌تواند راهنما و کمک خوبی باشد برای آن دسته از کاربرانی که بین خرید گوشی‌های مختلف مردد مانده‌اند و نمی‌دانند کدام گوشی متناسب با نیازهایشان... نوشته مقایسه...

در این مطلب قصد داریم به مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو بپردازیم. مشخصات فنی، قیمت و دیگر جزئیات آنها را در ادامه بخوانید.

مقایسه گوشی‌های مختلف می‌تواند راهنما و کمک خوبی باشد برای آن دسته از کاربرانی که بین خرید گوشی‌های مختلف مردد مانده‌اند و نمی‌دانند کدام گوشی متناسب با نیازهایشان است. در این مطلب بر آن شدیم تا به مقایسه دو تا از بهترین میان رده های شیائومی بپردازیم.

جدال پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

شیائومی و پوکو که زیر برند آن محسوب می‌شود، تا به امروز سهم بزرگی از بازار میان رده‌ها را به خود اختصاص داده و توانسته‌اند با تولید و عرضه گوشی های هوشمند مقرون به صرفه رقابت پایاپایی با دیگر برندها از جمله سامسونگ داشته باشند. شیائومی در این مسیر تمامی امکانات یک اسمارت فون ایده‌آل را عرضه کرده تا متناسب با نیاز اکثر کاربران باشد.

دو گوشی پوکو ایکس 3 پرو و شیائومی ردمی نوت 10 پرو از پرطرفدارترین‌های امروز در بازار ایران هستند که مشخصات فنی نسبتا برابری دارند. نقطه قوت گوشی‌هایی که زیربرند پوکو می‌سازد، سخت افزار آنها است و شیائومی سیاست تقریبا مشابهی را در پیش می‌گیرد، اما از کیفیت نمایشگر و دوربین‌ها نیز غافل نمی‌ماند.

طراحی ظاهری و کیفیت سا‌خت

مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرومقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

از جمله کارهای جالبی که شیائومی در میان رده‌های خود انجام می‌دهد، این است که در ساخت گوشی‌های خود از موادی استفاده می‌کند که حس در دست گرفتن یک گوشی پرچمدار را به شما القا کند. در طراحی پنل پشتی پوکو X3 پرو شاهد حضور لوگوی پر رنگ و برجسته POCO هستیم که شاید در وهله اول کمی توی ذوق کاربر بزند.

وزن و ابعاد بزرگ این گوشی باعث می‌شود تا کاربرانی که دارای دست‌های کوچک و ظریف هستند، با مشکل مواجه شوند. در عوض ردمی نوت 10 پرو وزن کمتری دارد و به راحتی در دست جای می‌گیرد. وزن پوکو ایکس 3 پرو 215 گرم است در حالی که ردمی نوت 10 پرو 193 گرم وزن دارد.

به علت پنل به کار رفته در پوکو X3 پرو که از نوع IPS LCD است، ابعاد بزرگتری را در این گوشی شاهد هستیم. به طور دقیق‌تر ابعاد این اسمارت فون 165.3 در 76.8 در 9.4 میلی‌متر است. حال آن که ردمی Note 10 پرو دارای ابعاد 164 در 76.5 در 8.1 میلی‌متر است.

پنل پشتی پوکو از پلاستیک ساخته شده و ضد خط و خش است و یکی از مشکلاتی که دارد، قدرت جذب بالای اثر انگشت و چربی است. در عوض قاب پشتی ردمی Note 10 Pro از شیشه درست شده و با نسخه 5 گوریلا گلس محافظت می‌شود. پشت این گوشی نیز مانند رقیب خود، جاذب اثر انگشت و چربی است.

مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرومقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

ماژول دوربین‌های پوکو X3 Pro دایره‌ای شکل است و لنزها در قالب X چیده شده‌اند، در حالی که ماژول دوربین ردمی نوت 10 پرو در قابی مستطیلی است و در سمت چپ پنل قرار دارد. متاسفانه برجستگی ماژول‌ها آن قدر زیاد است که گوشی به راحتی روی سطوح صاف لق می‌خورد.

در سمت راست فریم دکمه‌های پاور و کنترل حجم صدا قرار گرفته‌اند و دکمه پاور در آنِ واحد وظیفه حسگر اثر انگشت را هم دارد. اسلات سیم‌کارت در فریم سمت چپ تعبیه شده و در فریم بالایی نیز مادون قرمز و میکروفون واقع شده است. خوشبختانه در این گوشی جک 3.5 میلی‌متری هدفون وجود دارد. ردمی نوت 10 پرو نیز از این نظر تفاوتی با رقیب خود ندارد و تنها می‌توان گفت اسپیکر اول در فریم پایینی و اسپیکر دوم در فریم بالایی قرار دارد.

هر دو گوشی دارای گواهی مقاومت IP53 هستند و این یعنی در مقابل پاشش آب مقاوم‌اند. در نهایت می‌توان گفت که طراحی ردمی نوت 10 پرو جذاب‌تر و کاربرپسندتر از پوکو ایکس 3 پرو است، چرا که علاوه بر سبک بودن و قاب شیشه‌ای، بیرون زدگی ماژول دوربین کمتری دارد.

صفحه نمایش

مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرومقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

نمی‌توان به طور قطع گفت که صفحه نمایش IPS LCD بهتر است یا AMOLED زیرا طرفداران هر دو نمایشگر از نظر خود حمایت می‌کنند. نمایشگر پوکو X3 پرو 6.67 اینچی با پنل IPS LCD است، حال آن که ردمی Note 10 پرو نمایشگر 6.67 اینچی AMOLED دارد. از جمله قابلیت‌های مشترک هر دو گوشی می‌توان به HDR10، نرخ نوسازی 120 هرتزی و روشنایی 450 نیتی اشاره کرد.

صفحه نمایش ردمی نوت 10 پرو زیر نور آفتاب وضوح بهتری دارد و صفحه نمایش پوکو ایکس 3 پرو نیز دقت رنگ بالایی دارد. از طرفی پوکو به خاطر نمایشگری که دارد، مصرف باتری بالاتری هم خواهد داشت. نشان دادن عمق رنگ‌ها کاری است که نمایشگرهای AMOLED در آنها خبره‌تر از IPS عمل می‌کنند.

هر دو گوشی مجهز به اسپیکرهای استریوی دوگانه‌اند که اتفاق خوبی برای آنهاست. شاید بتوان گفت در زمینه کیفیت صدا اسپیکرهای ردمی نوت 10 پرو بهتر است اما به علت نحوه قرارگیری آنها در فریم بالایی ممکن است صدای دالبی اتموس را از دست بدهید. اما نگران نباشید زیرا عملکرد کلی هر دوی این‌ها رضایت شما را جلب خواهند کرد.

نرم افزار و رابط کاربری

مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرومقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

اگرچه پوکو داعیه استقلال از شیائومی را دارد و به نحوی خود را رقیب آن می‌داند، اما هنوز هم که هنوز است از رابط کاربری MIUI برای گوشی‌های خود استفاده می‌کند. البته کمی در پوسته این رابط دست می‌برد و به عبارتی شخصی سازی‌اش می‌کند. در همین راستا پوکو X3 پرو با رابط کاربری MIUI 12.5 راهی بازار شده و بر مبنای اندروید 11 است.

از طرفی ردمی نوت 10 پرو از همان رابط کاربری مخصوص شیائومی که از قضا MIUI 12 است، بهره می‌برد. البته می یو آی 12 قابل ارتقا به نسخه‌های آپدیت شده است. در کل رابط کاربری روان است و دیگر خبری از باگ‌ها و اشکالات نرم افزاری نیست. در این دو رابط کاربری هیچگونه تفاوتی دیده نمی‌شود و همه چیز یکسان است و فقط شخصی سازی پوکو در این بین خودنمایی می‌کند.

سخت افزار و تراشه

بالاخره به قسمتی رسیدیم که راه این دو میان رده جذاب از هم جدا می‌شود. اینجاست که پوکو در میانه میدان است و ردمی حرفی برای گفتن ندارد. تراشه پوکو ایکس 3 پرو کوالکام اسنپدراگون 860 است که در گوشی های پرچمدار به کار می‌رود و قدرتی بی‌نظیر را برای بازی کردن و پردازش‌های سنگین گرافیکی به ارمغان می‌آورد.

در عوض ردمی نوت 10 پرو دارای چیپست اسنپدراگون 732 جی است و اگرچه برای گیم هم کاربرد خوبی دارد و در پردازش‌های سنگین چندان بد نیست اما تاب رقابت با اسنپدراگون 860 را ندارد. هر دو گوشی در دو نسخه با رم 6 یا 8 گیگابایتی عرضه می‌شود و حافظه داخلی پوکو 128 یا 256 گیگابایتی است، حال آن که ردمی در این زمینه باز هم عقب مانده و در دو نسخه 64 یا 128 گیگابایتی عرضه شده است.

مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرومقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

در کل اگر بخواهیم با اغماض از هر دو طرف صحبت کنیم، گوشی‌های خوبی در زمینه سخت افزار هستند. سیستم پردازشی قوی این اسمارت فون‌ها (به خصوص پوکو X3 پرو) در اجرای بازی‌های سنگینی مانند آسفالت و پابجی کمترین تاخیر را دارد و با آن می‌توانید کارهای گرافیکی نیز انجام دهید. در پردازش‌های چند وظیفگی نیز این دو رقیب عملکرد رضایت‌بخشی دارند.

باتری

از جمله نقاط قوت هر دو گوشی باتری قدرتمند و پرتوان آنها است که باعث می‌شود بتوانید در طول روز ساعت‌ها به فعالیت بپردازید. انرژی مورد نیاز پوکو X3 را باتری 5160 میلی‌آمپر ساعتی به همراه فست شارژر 33 واتی تامین می‌کند. با این شارژر می‌توانید گوشی خود را در کمتر از یک ساعت کاملا شارژ کنید.

در آن سوی میدان این رقابت، ردمی Note 10 پرو قرار دارد. این اسمارت فون میان رده دارای یک باتری 5020 میلی‌آمپر ساعتی است که به همراه فست شارژ 33 واتی عرضه شده است. در خصوص باتری عملکرد هر دو باتری یکسان است و برتری خاصی مشاهده نمی‌شود.

البته پوکو ایکس 3 پرو به علت برخورداری از صفحه نمایش IPS و تراشه قدرتمندتر، مصرف باتری بیشتری نسبت به ردمی نوت 10 پرو خواهد داشت. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، نمایشگرهای امولد میزان کمتری از باتری را به خود اختصاص می‌دهند. اما نهایتا تفاوت‌ها آن قدر زیاد نیست که بخواهیم بگوییم در این بخش کدام یک پیروز میدان است.

مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرومقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

مقایسه دوربین پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

برای اکثر کاربران دوربین از اجزای مهم به شمار می‌آید. گاهی پول زیادی به گوشی می‌دهیم اما در قبال این هزینه‌تراشی‌های زیاد، دوربین خوبی نصیبمان نمی‌شود، زیرا سازندگان گوشی های هوشمند و به خصوص میان رده‌ها روی یک ویژگی بیشتر از دیگر قابلیت‌های تمرکز می‌کنند و یکی را فدای دیگری می‌کنند.

دو گوشی مذکور دارای چهار سنسور دوربین در پنل پشتی‌شان هستند. از دوربین اصلی شروع می‌کنیم. ردمی نوت 10 پرو در بخش دوربین اصلی یکه‌تاز میدان است و پوکو ایکس 3 پرو به گرد پایش هم نمی‌رسد. دوربین اصلی این اسمارت فون دارای سنسور 108 مگاپیکسلی است که اگرچه به اندازه رقمی که یدک می‌کشد، کیفیت ندارد اما هر چه باشد از دوربین 48 مگاپیکسلی پوکو بهتر است.

در روشنایی روز می‌توان انتظار کیفیت قابل قبولی را از دوربین پوکو X3 پرو داشت. جزئیات در این دوربین اندکی افت کیفیت دارد اما برعکس در ردمی نوت 10 پرو جزئیات با کیفیت نمایش داده می‌شوند.

دوربین فوق عریض جایی است که در آن ردمی Note 10 پرو باز هم یک سر و گردن بالاتر از رقیب خود می‌ایستد. سنسور فوق عرض پوکو 8 مگاپیکسلی است. از لنز ماکرو بگوییم که وجودش در گوشی های هوشمند امروزی واقعا نعمتی بزرگ است، زیرا به کمک آن می‌توان از سوژه‌های نزدیک و کوچک با وضوح زیاد عکاسی کرد.

مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرومقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

ردمی نوت 10 پرو سنسور ماکرو 5 مگاپیکسلی دارد که نسبت به حسگر 2 مگاپیکسلی ماکرو پوکو عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد. از جمله دوربین‌های بی فایده‌ای که کمپانی شیائومی بیشتر جهت جلب توجه و فریب از آن استفاده می‌کند، لنز عمق سنج است.

شیائومی و زیربرندهای آن برای خالی نبودن عریضه از لنز عمق سنج بهره می‌برند. در واقع کاربرد این لنز در ثبت عکس‌های پرتره است و به نظر ما اگر وجود نداشته باشد هم نرم افزار دوربین می‌تواند پرتره‌های نسبتا قابل قبولی را ثبت کند. اندازه مگاپیکسل این دو لنز در ردمی و پوکو یکسان است و از این جهت تفاوتی میان این دو رقیب نیست.

و اما آخرین نقطه برای رقابت پایاپای، دوربین سلفی است. پوکو X3 پرو دارای دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی است، حال آن که ردمی نوت 10 پرو از سنسور 16 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. شاید پیش خود بگویید که دوربین سلفی پوکو بهتر است، زیرا 20 مگاپیکسلی است در حالی که دوربین جلوی ردمی 16 مگاپیکسلی است، اما به خاطر داشته باشید که کیفیت عکاسی در گوشی های هوشمند، در گرو رقم مگاپیکسل آنها نیست. نظر شما در خصوص مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو چیست؟

مقایسه مشخصات مقایسه پوکو x3 پرو با شیائومی نوت 10 پرو

نام گوشیPoco X3 ProRedmi Note 10 Pro
صفحه نمایش6.67 اینچی، IPS LCD، نرخ نوسازی 120 هرتزی6.67 اینچی، AMOLED، نرخ نوسازی 120 هرتزی
ابعاد165.3 در 76.8 در 9.4 میلی متر164 در 76.5 در 8.1 میلی متر
وزن215 گرم193 گرم
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 11، MIUI 12.5اندروید 11، MIUI 12
تراشهکوالکام اسنپدراگون 860کوالکام اسنپدراگون 732 جی
کارت حافظهبلهبله
حافظه داخلی128 و 256 گیگابایت64 و 128 گیگابایت
حافظه رم6 و 8 گیگابایت6 و 8 گیگابایت
دوربین اصلی48، 8، 2، 2 مگاپیکسل108، 8، 5، 2 مگاپیکسل
دوربین سلفی20 مگاپیکسل16 مگاپیکسل
باتری5160 میلی آمپر ساعتی5020 میلی آمپر ساعتی
شارژر سریع33 واتی33 واتی
اسپیکر استریوبله داردبله دارد
رنگمشکی، آبی، برنزمشکی، آبی، برنز
قیمت250 یورو260 دلار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس