در باب صاف بودن زمین و تئوریسین‌های این نظریه!


در باب صاف بودن زمین و تئوریسین‌های این نظریه!

ایتنا - از میان تمام تئوری‌های توطئه که اینترنت را پر کرده، احتمالاً توطئه زمین صاف، عجیب‌ترین‌شان باشد. جالب اینجاست که یونانیان باستان شکل زمین (و حتی محیط آن) را در قرن سوم پیش از میلاد کشف کردند.

جامعه‌ای که در دهه ۱۹۵۰ شکل گرفت و بر مسطح بودن زمین اصرار داشت، زمینه مدرنی برای طرفداران زمین مسطح به وجود آورد. این افراد ادعا می‌کنند که زمین یک قرص صاف است و شواهد مبنی بر گرد بودن آن - مثلاً عکس‌هایی که از فضا گرفته شده‌اند - فریبکاری دولت‌ها هستند.

به گزارش ایتنا و به نقل Live Science، گفتنی است نظرات پیرامون نحوه عملکرد زمین مسطح متفاوتند و باورمندان برای عملی ساختن نظریه‌های خود، نسخه‌هایی از فیزیک و منظومه شمسی سرهم‌بندی می‌کنند.

اما هیچ‌کس نمی‌داند که چه تعدادی از افراد به زمین مسطح معتقدند. طبق مجله اسمیتسونیان، شمار اعضای انجمن زمین‌تخت که در سال ۱۹۵۶ تأسیس شد، زمانی به ۳۵۰۰ نفر می‌رسید. امروزه این انجمن در فهرست خود بیش از ۵۰۰ عضو دارد.

در باب صاف بودن زمین و تئوریسین‌های این نظریه!

از سوی دیگر، برخی از معتقدان هم هستند که نمی‌خواهند هیچ ارتباطی با انجمن زمین‌تخت نداشته باشند، طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۹ در سی‌ان‌ان منتشر شد، برخی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی زمین‌تخت در دالاس در آن سال به خبرگزاری گفتند که این سازمان جبهه‌ای تحت حمایت دولت است که برای بد جلوه دادن باورمندان به صاف بودن زمین طراحی شده است. اما انجمن زمین‌تخت به این موضوع واکنش نشان داد و به سی‌ان‌ان گفت: «ما نهاد تحت کنترل دولت نیستیم؛ بلکه سازمانی متشکل از نظریه‌پردازان زمین‌تخت هستیم که مدت‌ها قبل از ورود اکثر این تازه‌واردان شکل گرفته است».

همانطور که شکاف میان کنفرانس بین‌المللی زمین‌تخت و انجمن زمین‌تخت نشان می‌دهد، باورمندان به این نظریه گروهی یکپارچه نیستند. رئیس فعلی انجمن زمین‌تخت، دانیل شنتون اهل لندن است که اکنون در هنگ‌کنگ زندگی می‌کند. رابی دیویدسون نیز که کنفرانس‌های بین‌المللی سالانه زمین‌تخت را سازماندهی می‌کند، یک فرد کانادایی است که از جهان‌بینی کتاب مقدس حمایت می‌کند و با آنچه او «علم‌گرایی» می‌خواند مخالف است.
در باب صاف بودن زمین و تئوریسین‌های این نظریه!

یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۷ نشان می‌داد که تنها یک درصد از آمریکایی‌ها معتقدند زمین صاف است و ۶ درصد دیگر نیز گفتند که چندان مطمئن نیستند و این مسأله ربطی به گرایش‌ها و وابستگی‌های سیاسی داشت.

گفتنی است مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۸ در کلرادو سان در مورد کنوانسیون زمین‌تخت منتشر شد، نشان می‌داد که بسیاری از شرکت‌کنندگان در این همایش به مجموعه کاملی از تئوری‌های توطئه اعتقاد داشتند؛ همچون اینکه همه سیاستمداران، صرفاً بازیگرانی هستند و نیروهای در سایه و قدرتمند، جهان را کنترل می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا