10 مورد از مهمترین اختراعات تاریخ بشر


10 مورد از مهمترین اختراعات تاریخ بشر

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) مهمترین اختراعات تاریخ بشر چه بودند؟ در این مطلب مروری خواهیم داشت بر ده مورد از مهمترین نوآوری های بشریت که آغازگر تحولی عظیم بودند. در سراسر تاریخ و در هر عصر و دوره‌ای که انسان‌ها می‌زیسته‌اند، برای رفع نیازهای خود و بعضا از سر کنجکاوی، چیزهایی می‌ساختند که بعدا نام اختراع بر سر آنها... نوشته 10 مورد از...

مهمترین اختراعات تاریخ بشر چه بودند؟ در این مطلب مروری خواهیم داشت بر ده مورد از مهمترین نوآوری های بشریت که آغازگر تحولی عظیم بودند.

در سراسر تاریخ و در هر عصر و دوره‌ای که انسان‌ها می‌زیسته‌اند، برای رفع نیازهای خود و بعضا از سر کنجکاوی، چیزهایی می‌ساختند که بعدا نام اختراع بر سر آنها نهادند. شاید بتوان میلیون‌ها اختراع مفید و کاربردی را نام برد که تا عصر کنونی ساخته شده‌اند، اما باید دانست که بیشتر اختراعات بشری اکنون کهنه شده‌اند. البته اختراعات چند قرن پیش همچنان مفید هستند، زیرا الهام‌بخش اختراعات بعدی شده‌اند.

مهمترین اختراعات تاریخ بشر چه بودند؟

این که بخواهیم لیستی درست کنیم و تازه در این لیست تنها 10 اختراع مهم بشریت را فهرست کنیم، آسان نیست و به نظر ما اگر شاخ کرگدن بشکنیم کم‌هزینه‌تر درخواهد آمد. با این وجود امروزه برخی از کارشناسان و مهندسان زبده، پیش‌تر از ما زحمت کشیده‌اند و چندین اختراع مهم را برگزیده‌اند و امروز در این مطلب به گزیده‌ای از این نوآوری‌ها خواهیم پرداخت.

1. چرخ: ساده اما کارآمد

10 مورد از مهمترین اختراعات تاریخ بشر10 مورد از مهمترین اختراعات تاریخ بشر

شاید بتوان گفت چرخ آمد و زندگی انسان‌ها را زیر و رو کرد. اختراع چرخ قدیمی‌ترین اختراع مهمی است که از آدمی سراغ داریم. با استفاده از چرخ است که کارها آسان‌تر شد و انرژی که صرف امور می‌شد، نصف گردید. در زمانی که چرخ به میدان آمد، صرف انرژی بیشتر، مساوی با خوردن غذای بیشتر بود و هنگامی که پای انسان‌های نخستین به میان می‌آید، یعنی باید برای یافتن غذا، مجددا زمان زیادی را صرف کرد.

اختراع چرخ نقطه عطفی در تاریخ بشریت بود، چرا که باعث شد انسان بتواند بیشتر نیروی خود را که پیش از آن هدر می‌رفت جمع‌آوری کند و صرف امور مهم‌تر نماید. اضافه آوردن زمان بیشتر باعث شد تا آدمیزاد وقت و فرصت اختراع وسایل مفید دیگر را پیدا کند و در مجموع به رشد و پیشرفت برسد.

2. میخ: کوچک اما کاربردی

حدودا دو هزار سال پیش بود که انسان بعد از اختراع چرخ و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و زمان، میخ را اختراع کرد. شاید فکر کنید میخ کم‌اهمیت است و نباید در این لیست می‌بود، اما بد نیست بدانید انسان‌های دو هزار سال پیش با همین ابزار کوچک و ناکارآمد امروزی، دیرزمانی کشتی‌های جنگی می‌ساختند و وسایلشان را به هم متصل می‌کردند.

تا دو قرن و نیم پیش، انسان فناوری ساخت میخ‌های صنعتی و یک‌دست را در اختیار نداشت و میخ‌های آن زمان توسط آهنگرها و دیگران صاف و صیقلی و تیز می‌شدند. پیچ هم قدمتی همچون میخ دارد و در یونان باستان اختراع شد.

10 مورد از مهمترین اختراعات تاریخ بشر10 مورد از مهمترین اختراعات تاریخ بشر

3. قطب نما: راهگشای گمگشته‌ها

لابد کارکرد این یکی را می‌دانید و مستحضر هستید که تا چه اندازه مهم و حیاتی است. چین باستان منشا اختراع و زادگاه قطب نما بود. این ابزار مفید و کارآمد در زمان سلسله هان اختراع شد. این قطب نما توسط آهنربایی ساخته شده بود که مدام تحت تاثیر میدان مغناطیسی زمین قرار می‌گرفت.

4. باروت: ابزاری برای کشتار جمعی

تا پیش از اختراع مرگبار و شوم باروت، جنگ‌ها با بیل و کلنگ و در ابعاد کلان‌تر با شمشیر و نیزه هدایت می‌شدند. از زمانی که پای باروت به جنگ‌ها باز شد، خون و خونریزی‌ها بیشتر شد. باروت در ابتدا برای اهداف و استفاده‌های نظامی به کار نمی‌رفت چون چینی‌ها طرز کار با آن را بلد نبودند.

به محض این که این ترکیب شیمیایی به دست اروپایی‌های نااهل افتاد، چهره جنگ در جهان عوض شد. باروتی که تا قبل از آن برای جشن‌های مختلف در چین مورد استفاده واقع می‌شد، به یک‌باره ابزاری برای کشت و کشتار شد. ما ایرانیان از باروت خاطره خوبی نداریم. در جنگ چالدران سپاهیان شاه اسماعیل به خاطر نداشتن توپ و تفنگ از عثمانی‌ها شکست خوردند.

10 مورد از مهمترین اختراعات تاریخ بشر10 مورد از مهمترین اختراعات تاریخ بشر

5. ماشین چاپ: سرازیری جهالت

یکی از دانشمندان آلمانی تبار به نام یوهانس گوتنبرگ، دست به اختراعی زد که بشریت را وارد فاز جدیدی از کتابخوانی کرد. تا قبل از این که گوتنبرگ ایده‌اش را عملی سازد، انسان‌ها نسخه‌ها و سخنان بزرگان را دست‌نویسی می‌کردند و به صورت گروهی روی آن کار می‌کردند.

کتاب‌های خطی خوانندگان انگشت‌شماری داشتند و کسی اصولا کتاب نمی‌خواند. زمانی که ماشین چاپ اختراع شد، انجماد فکری که در قرون وسطی به وجود آمده بود، ناگهان آب شد.

6. ماشین بخار: انقلاب صنعتی

انقلاب صنعتی زاده اختراعی بزرگ بود که توانست تمام اعصار را متحول کند. ماشین بخار با ورود شکوهمندانه‌اش همه چیز را دگرگون کرد. حالا بدون نیاز به کار یدی بسیار، می‌شد تولیدات را بیشتر کرد و عصر تولید انبوه سر بر آورد.

این اختراع توانست انگلستان را بر سرزمین‌های بسیاری مسلط کند، به طوری که در کتب تاریخی آمده است: «خورشید هیچ‌گاه در سرزمین‌های تحت انقیاد این امپراتوری غروب نمی‌کرد» وقتی می‌گوییم انقلاب صنعتی و پیشرفت انگلستان ناخودآگاه یاد ماشین بخار و این اختراع تحولی می‌افتیم.

10 مورد از مهمترین اختراعات تاریخ بشر10 مورد از مهمترین اختراعات تاریخ بشر

7. لامپ حبابی: با تاریکی خداحافظی کنید

تا پیش از این که توماس ادیسون لامپ را اختراع کند، خانه‌ها از غروب آفتاب به بعد تاریک بود و مردم با شمع زندگی می‌کردند. لامپ حبابی یا لامپ رشته‌ای اولین اختراع ادیسون نیست و او را با کشف الکتریسیته می‌شناسند.

با این اختراع بزرگ، زندگی انسان‌ها وارد فاز جدیدتری شد و حالا شب‌ها و در تاریکی هم می‌شد کار کرد و به مطالعه پرداخت. سهم لامپ حبابی در پیشرفت‌های امروزی دست کمی از ماشین بخار ندارد.

8. تلفن: سلام به فراسوی یک تکه سیم

تا قبل از سال 1876 میلادی، تلفنی وجود نداشت که بتوان با آن به دوردست‌ها زنگ زد و با شخص آن طرف تلفن حرف زد. دانشمندی اسکاتلندی-آمریکایی به نام الکساندر گراهام بل توانست صدای انسان را به فراسوی سیم تلفن ببرد. جایی که نه تصویر بود و نه انسانی در آن نزدیکی.

9. پنی سیلین: قاتل سرماخوردگی

باورتان می‌شود که آدم‌ها روزی بر اثر همین سرماخوردگی ساده که همه‌مان دچارش شدیم، می‌مردند؟ باورش سخت است اما چاره‌ای هم نیست و نمی‌شود انکار کرد که عفونت سرماخوردگی واقعا بد است. در سال 1944 الکساندر فلمینگ توانست ماده‌ای بسازد که این عفونت کشنده را تبدیل به یک شوخی ساده کند.

جالب است بدانید که در اثنای جنگ جهانی اول و دوم، صدها هزار نفر بر اثر همین سرماخوردگی ساده و عفونت‌های وارده جان باختند.

10 مورد از مهمترین اختراعات تاریخ بشر10 مورد از مهمترین اختراعات تاریخ بشر

10. اینترنت: چقدر خوب که اینجایید

سال 1376 خورشیدی چیزی به نام اینترنت وجود نداشت. در واقع انسان‌هایی که در این سال‌ها زندگی می‌کردند چیزی از اینترنت نمی‌دانستند چون اصلا چنین واژه‌ای برای چنین اختراعی وجود نداشت.

همین حالا هم با اینترنت وارد سایت گجت نیوز شده‌اید! چشمان خود را ببندید و لحظه‌ای جهان بدون اینترنت را تصور کنید یا نه فقط تصور کنید که پیامکی برایتان آمده با این مضمون که بسته شما رو به اتمام است. چه حالی شدید؟ اینترنت از جمله مهم‌ترین اختراعات بشری است که زندگی مدرن بدون آن غیر ممکن است. نظر شما در خصوص مهمترین اختراعات تاریخ بشر چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا