توصیه‌هایی برای مصرف میوه‌هایی عاری از سم و آفت‌کش


توصیه‌هایی برای مصرف میوه‌هایی عاری از سم و آفت‌کش

عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و متخصص سم شناسی گفت: درصد زیادی از آفت کش‌ها در لایه‌های سطحی و پوست میوه جمع می‌شود و فقط برخی از آفت کش‌ها به داخل بافت میوه نفوذ می‌کند. بنابراین گرفتن پوست میوه تا حد زیادی خطر باقی مانده سموم را برای مصرف مردم برطرف می‌کند.

احسان ترابی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به اینکه میوه‌ها و محصولات کشاورزی ممکن است باقی مانده آفت کش‌ها را در خود داشته باشند، شستشوی محصولات کشاورزی مخصوصا سبزیجات با آب و محلول‌های ضدعفونی کننده موثر است.

ترابی افزود: همچنین برای مصرف میوه‌ علاوه بر شستشو، پوست آن‌ باید حتما گرفته شود؛ به خصوص میوه‌هایی چون خیار و سیب که پوست نازکی دارند، زیرا ممکن است‌ سموم به لایه‌های سطحی نفوذ کنند.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده که درصد زیادی از آفت کش‌ها در لایه‌های سطحی و پوست میوه جمع می‌شود و فقط برخی از آفت کش‌ها به داخل بافت میوه نفوذ می‌کند. بنابراین گرفتن پوست میوه تا حد زیادی خطر باقی مانده سموم را برای مصرف مردم برطرف می‌کند.

این متخصص سم شناسی در مورد محصولاتی که فرآوری می‌شوند، هم تصریح کرد: به عنوان مثال گوجه فرنگی که در مراحل تبدیل به رب حرارت می‌بیند ایمن می‌شود و فقط لازم است گوجه‌ها قبل از تبدیل به رب شسته شوند.

این محقق در زمینه باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی افزود: دستگاه‌های شستشوی خانگی با ازن هم می‌توانند در ضد عفونی موثر باشند که تا مقدار زیادی از آفت کش‌ها داخل محصول را از بین می‌برد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها