محبوب‌ترین نوشیدنی دنیا در معرض خطر قرار دارد


محبوب‌ترین نوشیدنی دنیا در معرض خطر قرار دارد

بر اساس نتایج تحقیق جدید، مناطق مناسب برای کشت قهوه، بادام هندی و آووکادو با گرم شدن کره زمین به شدت تغییر خواهند کرد و مناطق کلیدی کشت قهوه در برزیل، اندونزی، ویتنام و کلمبیا همگی تا سال 2050 به میزان 50 درصد کاهش خواهند یافت.

به نقل از بی‌بی‌سی، با وجود اینکه مناطق مناسب برای کشت بادام هندی و آووکادو افزایش می‌یابد اما بیشتر آنها از مکان‌های فعلی تولید دور خواهند بود. محققان می‌گویند که باید تلاش‌های بیشتری برای کمک به کشاورزان انجام داد زیرا قهوه یکی از مهم‌ترین محصولات در جهان نه تنها به‌عنوان نوشیدنی کلیدی بلکه به‌عنوان راه امرار معاش برای میلیون‌ها کشاورز خرد است.

با توجه به ترجیحات رو به رشد مصرف‌کنندگان در کشورهای ثروتمندتر، تقاضا برای آووکادو و بادام هندی در دهه‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. در حالی که تهدید برای محصول قهوه ناشی از تغییرات آب‌وهوایی در سال‌های اخیر به خوبی ثبت شده است، اطلاعات کمی در مورد تاثیر افزایش دما بر آووکادو و بادام هندی وجود دارد. در این تحقیق، محققان به چگونگی تاثیر افزایش دما و تغییر نرخ بارندگی بر این سه محصول طی ۳۰ سال آینده پرداختند.

قهوه حساس‌ترین محصول به دمای بالاست. بر اساس این گزارش، محصول کشورهایی که اکثریت تولید قهوه عربی در جهان را به خود اختصاص می‌دهند، تا سال ۲۰۵۰ حدودا به نصف کاهش می‌یابند که این رقم بسیار چشمگیر است، قهوه عربی نوع غالب کشت قهوه محسوب می‌شود.

برخی از مناطق کلیدی تاثیر شدیدتری خواهند دید. در سناریوی پایین‌ترین دما، کاهش ۷۶ درصدی در مناسب‌ترین مناطق برزیل برای قهوه وجود خواهد داشت و این رقم در کلمبیا به ۶۳ درصد کاهش خواهد یافت. این در حالی است که برخی از مناطق ازجمله آرژانتین، آفریقای جنوبی، چین و نیوزیلند در میان سایرین مناسب‌تر خواهند شد اما به گفته محققان این موارد مبنی بر این نیست که این مناطق جدید می‌توانند به راحتی جایگزین سایت‌های فعلی شوند.

رومن گروتر، محقق اصلی این تحقیق، از دانشگاه علوم کاربردی زوریخ می‌گوید: پیام مهم برای کسانی که امروزه در مناطق اصلی تولید هستند این است که سیستم‌های کشاورزی باید با شرایط در حال تغییر سازگار شوند. اگر در یک منطقه جدید قهوه کشت می‌شود ممکن است این عمل آسان‌تر شود یا گسترش یابد اما نه به این معنی که ما در عرض ۱۰ سال به مناطقی عالی برای کاشت قهوه خواهیم رسید.

برای بادام هندی، تصویر متفاوت است. به‌طورکلی، مناطقی از جهان که برای کشت این محصول بسیار مناسب هستند ۱۷ درصد افزایش می‌یابد. با این حال، در برخی از کشورهایی که در حال حاضر به بادام هندی به‌عنوان یک محصول کلیدی درآمدی متکی هستند، اخبار خوب نیست. هند مناطق کشت مناسب قابل‌توجهی را از دست می‌دهد، همچنین بنین (کشوری در غرب آفریقا) نیمی از مناطق مناسب خود را از دست خواهد داد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا