چگونه جای زخم را محو کنیم؟


یک خراش کوچک، تصادف، عمل جراحی، آتش‌سوزی و…می‌تواند باعث ایجاد جای زخم و اسکار روی صورت و بدن شود. جای زخم یادآور حوادث و اتفاقات تلخ است و می‌تواند زیبایی را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل اغلب افراد به دنبال راهی هستند تا اثر اسکار و جای زخم را از بین ببرند. اما … نوشته چگونه جای زخم را محو کنیم؟...

یک خراش کوچک، تصادف، عمل جراحی، آتش‌سوزی و…می‌تواند باعث ایجاد جای زخم و اسکار روی صورت و بدن شود. جای زخم یادآور حوادث و اتفاقات تلخ است و می‌تواند زیبایی را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل اغلب افراد به دنبال راهی هستند تا اثر اسکار و جای زخم را از بین ببرند. اما سوال اینجاست که چگونه جای زخم را محو کنیم؟ اگر شما هم با چنین پرسشی مواجه شدید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چگونه جای زخم را محو کنیم؟

معرفی انواع اسکار و جای زخم صورت و بدن

قبل از اینکه به پاسخ پرسش چگونه جای زخم را محو کنیم بپردازیم باید درباره انواع اسکار و جای زخم صحبت کنیم. در اولین قدم برای از بین بردن جای زخم، باید تشخیص دهید که اسکار روی صورت یا بدن از چه نوعی است؟ بسیاری از افراد تفاوتی برای انواع جای زخم قائل نبوده و با درمان‌های خانگی و غیراستاندارد مشکل را دو چندان می‌کنند. به همین دلیل قبل از هر اقدامی برای درمان، ابتدا باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و نوع اسکار را تشخیص دهید. در ادامه به طور مختصر شما را با انواع اسکار و جای زخم آشنا خواهیم کرد:

اسکار آتروفیک چیست؟

جای زخم آتروفیک یا اسکار فرورفته، جای زخمی است که در زیر لایه و بافت فوقانی پوست ایجاد می‌شود. اگر با آبله مرغان و جوش حاصل از بلوغ دست‌و‌پنجه نرم کرده باشید، احتمالا چند اسکار فرورفته ناشی از جای جوش در صورت خود دارید. این اسکار‌ها ساختار بنیادی پوست را تخریب کرده و خود به سه دسته اسکار واگنی، اسکار گرد و اسکار چکشی تقسیم می‌شوند. درمان اسکار آتروفیک به نوع زخم بیمار بستگی داشته و به طور معمول به نسبت سایر اسکار‌ها روند درمانی دشوار‌تری دارد.

بررسی جای زخم و اسکار سوختگی

اسکار سوختگی بسته به عمق، میزان آسیب و شدت سوختن می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال سوختگی درجه یک بدون باقی گذاشتن اثری از زخم در عرض یک هفته از بین می‌رود. اما سوختگی درجه دو به اپیدرم و درم آسیب زده و اثر محوی از زخم باقی می‌گذارد. اما در سوختگی درجه سه علاوه‌بر آسیب اپیدرم و درم، بافت‌های زیرین مثل ماهیچه و استخوان نیز درگیر شده و امکان ایجاد گوشت اضافه، فرورفتگی و تغییر رنگ پوست وجود دارد. در چنین شرایطی متخصص، استفاده از لیزر را برای رفع جای زخم و درمان اسکار پیشنهاد می‌کند. لیزر سوختگی قدیمی علاوه‌بر درمان جای زخم، باعث جوانسازی پوست هم می‌شود.

چگونه جای زخم را محو کنیم؟

معرفی اسکار برجسته (کلوئید) یا گوشت اضافه

این نوع از جای زخم و اسکار، همانطور که از نام آن‌ها پیداست باعث برجسته شدن ناحیه زخم شده می‌شوند. دلیل ایجاد اسکار کلوئید و هیپرتروپیک به تولید بیش از حد کلاژن برای ترمیم ناحیه آسیب دیده بر‌می‌گردد. هر دو این نوع از اسکار‌ها قرمز رنگ بوده و بیشتر برای افرادی با پوست تیره ایجاد می‌شوند.

معرفی بروز‌ترین و مدرن‌ترین روش؛ از بین بردن جای زخم با لیزر

برای درمان اسکار ناشی از زخم و سوختگی و رسیدن به پاسخ پرسش چگونه جای زخم را محو کنیم، راه‌ها و روش‌های زیادی وجود دارد. به طور معمول اغلب افراد ترجیح می‌دهند به سراغ راه‌ها و روش‌های خانگی بروند؛ اما باید قبول کرد که این روش‌ها روند طولانی و به شدت کندی داشته و چندان موثر نیستند. در چنین شرایطی است که با ناامیدی از نتایج روش‌های خانگی به سراغ روش‌های پزشکی و مدرن می‌روند. یکی از مدرن‌ترین روش‌ها برای از بین بردن جای اسکار و زخم استفاده از لیزر است.

متخصص برای انتخاب دستگاه و لیزر باید در ابتدا نوع اسکار را مشخص کند. اما به طور کلی برای درمان اسکار صورت و بدن از لیزر فرکشنال استفاده می‌شود. فناوری به کار رفته در لیزر CO2 فرکشنال باعث افزایش سرعت بازسازی سلولی و تحریک بافت پوست به کلاژن سازی می‎‌شود. در این لیزر، عمل لایه‌برداری به سرعت انجام شده و عوارض موقت ناشی از آن به حداقل می‌رسد. لیزر فرکشنال همه عارضه‌ها و مشکلات پوستی را درمان کرده و حتی باعث لیفتینگ و جوانسازی پوست هم می‌شود. دوره ریکاوری و گذراندن نقاهت در روش از بین بردن جای زخم کهنه با لیزر فرکشنال در حدود ۲ هفته خواهد بود.

چگونه جای زخم را محو کنیم؟

سریعترین روش از بین بردن جای جوش و اسکار فرورفتگی

بسیاری از زخم‌ها و اسکار‌های فرورفته ناشی از جای جوش و آبله مرغان دائمی بوده و برخی دیگر بعد از مدتی از بین می‌روند. این اسکار‌ها و زخم‌ها می‌توانند به شکل نقاط قرمز، فرورفتگی، زخم‌های برجسته و…بوده و روی اعتماد به نفس افراد تاثیری منفی بگذارند. اگر به دنبال روشی موثر و تاثیر‌گذار و غیر تهاجمی برای از بین بردن اسکار ناشی از جای جوش و آکنه هستید، هایفو را انتخاب کنید. در هایفو تراپی امواج فراصوت با ورود به لایه‌های عمیق پوست سلول‌های مرده را از بین برده و بافت را به کلاژن سازی تشویق می‌کنند. این پروسه در کنار از بین بردن اسکار و زخم ناشی از جوش و آبله مرغان باعث سفت شدن و لیفتینگ صورت هم می‌شود.

ترمیم انواع اسکار و جای زخم با بهترین دستگاه‌های پزشکی

در این مقاله به پرسش چگونه جای زخم را محو کنیم پاسخ داده و استفاده از لیزر را به عنوان بهترین روش از بین بردن جای زخم کهنه و سوختگی معرفی کردیم. جای زخم، اثر سوختگی و اسکار آکنه می‌تواند تاثیر زیادی روی اعتماد به نفس و زیبایی افراد بگذارد. درمان‌ها و روش‌های خانگی نیز چندان موثر نبوده و نمی‌توانند این اسکار‌ها را از بین ببرند. به همین دلیل بهتر است روش‌های پزشکی و استفاده از دستگاه‌های مدرن و بروز را انتخاب کنیم. این روش‌ها هیچ عارضه‌ای برای فرد متقاضی نداشته و اگر در کلینیک معتبر و با استفاده از دستگاه‌های جدید انجام شود بهترین نتیجه را خواهد داشت. تمامی کلینیک‎های مطمئن و شناخته‌شده تجهیزات پزشکی خود را از شرکت آفتاب فروزان آریا (آفا) تهیه می‌کنند. آفا با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه عرضه و فروش دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی، بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه می‌کند. شما‌ می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات آفا از طریق شماره ۰۲۱۸۸۱۰۷۰۷۰ با متخصصان ما در ارتباط باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟