بزرگترین عملیات شنود و جاسوسی عربستان با پشتیبانی تل‌آویو


بزرگترین عملیات شنود و جاسوسی عربستان با پشتیبانی تل‌آویو

یک روزنامه لبنانی خبر داد که ریاض با همکاری تل‌آویو بزرگترین پروژه خود برای جاسوسی و شنود از تلفن‌های همراه را عملی کرده است.

بزرگترین عملیات شنود و جاسوسی عربستان با پشتیبانی تل‌آویو

به گزارش راهبرد معاصر روزنامه لبنانی «البناء»، امروز (چهارشنبه)، از بزرگترین عملیات شنود و جاسوسی دیجیتالی عربستان سعودی پرده برداشت.

این روزنامه لبنانی با استناد به «اطلاعات موثقی» خبر داد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی به‌تازگی دستگاهی امنیتی-جاسوسی تأسیس کرده است که مستقیما با خود او در ارتباط است. البناء در ادامه اضافه کرد که هدف از تأسیس این سرویس امنیتی، شنود مکالمات و تماس‌ها و زیر نظر گرفتن شبکه‌های مجازی است. طبق گزارش این روزنامه، فعالیت این سرویس تنها محدود به عربستان سعودی نیست و کشورهایی مانند سوریه و لبنان را نیز در بر می‌گیرد.

بنابر این گزارش، مدت کوتاهی است که ولی‌عهد سعودی دستور ایجاد طرحی موسوم به «کهف» (غار) را داده است؛ که در واقع یک نظام امنیتی-دیجیتالی برای کنترل امنیتی تمام مکالمات و شبکه‌های مجازی است. البناء افزود که این سامانه هوشمند نظارتی به سرویس امنیتی کشور عربستان سعودی الحاق شده است و طبق اطلاعاتی که این روزنامه لبنانی به آن دست پیدا کرده، مأموریت این سامانه اتصال تمام خطوط تلفن‌‌های همراه و داده‌ها به سرویس امنیتی ریاض و شنود دائم مکالمات و زیرنظر گرفتن گفت‌و‌گوهاست.

البناء می‌گوید که دستگاه امنیتی عربستان سعودی با استفاده از این سامانه قادر خواهد بود هم تمامی تماس‌ها را شنود کند و هم تمامی داده‌ها و شماره تماس‌گیرنده و فردی را که با او تماس گرفته شده، از ابتدای تماس تا اتنهای آن به دست آورد. بر اساس این گزارش، ارتباطات به مدت یک سال ذخیره خواهند شد و دست‌یابی به آن‌ها به صورت خودکار امکان‌پذیر خواهد بود و تماس‌های ضبط‌شده به مدت پنچ سال بایگانی خواهد شد.

این روزنامه در ادامه اضافه کرد که این سامانه امنیتی با همکاری رژیم صهیونیستی و دستگاه‌های امنیتی این رژیم آغاز به کار می‌کند به‌نحوی که دستگاه های امنیتی تل‌آویو با ریاض تبادل اطلاعات خواهند داشت و این رژیم قادر خواهد بود به تمام داده‌‌های مذکور و به‌ویژه داده‌های مربوط به سوریه و لبنان دسترسی پیدا کند. البناء می‌افزاید که در این طرح، امکان ردیابی و پایش هرگونه اطلاعات و رصد شماره تلفن‌های همراه و حتی شماره‌هایی با قابلیت رومینگ وجود خواهد داشت.

این روزنامه همچنین خبر داد که این سرویس جاسوسی قادر است ارتباطات شماره‌های استفاده شده در شبکه‌های مجازی خارجی از جمله «تلگرام»، «فیسبوک» و «اسنپ چت» را ردیابی کند. روزنامه البناء در پایان اضافه کرد که خطر پروژه «الکهف» کمتر از جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس» نیست.

پگاسوس یک جاسو‌س‌افزار متعلق به شرکت صهیونیستی «ان‌اس‌اُ» است. اواسط ژوئیه سال گذشته میلادی، هفده سازمان رسانه‌ای گزارش داده بودند که جاسوس‌افزار پگاسوس برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر فاش کرده بودند که این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده است.

افشای رسوایی جاسوس‌افزار پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد که چگونه جاسوس‌افزار شرکت اسرائیلی، به سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر تبدیل شده است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند. با این حال، «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ارتباط شرکت جاسوسی سایبری را با این رژیم انکار کرد و گفت که هک تلفن‌همراه مقام‌های آمریکایی نقض شدید قوانین تل‌آویو است./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا