چرا امام محمد باقر (ع) به باقرالعلوم مشهورند؟/ بردباری پنجمین امام شیعیان در برابر اهانت‌کنندگان


چرا امام محمد باقر (ع) به باقرالعلوم مشهورند؟/ بردباری پنجمین امام شیعیان در برابر اهانت‌کنندگان

یک کارشناس مذهبی می‌گوید: امام محمد باقر علیه السلام در مقابل اهانت و بدی دیگران، همیشه خوبی می‌کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان - رجب یا رجب المرجب هفتمین ماه قمری و از ماه‌های حرام است. رجب ماهی است که اعراب به آن احترام می‌گذاشتند و از جنگ با یکدیگر در آن پرهیز می‌کردند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند رجب ماه خداست؛ شعبان ماه من است و رمضان ماه مردم من. عنوان ماه خدا به این معناست که در این ماه خداوند با انسان ارتباط می‌گیرد.

در ماه مبارک رجب و از روز‌های ابتدایی آن مناسبت‌های خاصی را می‌بینیم. در روز اول این ماه که ولادت امام باقر علیه السلام اتفاق افتاده است. در روز سوم ماه رجب شهادت امام علی النقی علیه السلام، ۱۳ رجب ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام، پانزدهم ماه رجب وفات حضرت زینب کبری (س)، هجدهم ماه رجب وفات ابراهیم پسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، بیست و ششم روز وفات حضرت ابوطالب و ۲۷ رجب بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم رقم خورده است.

به مناسبت فرا رسیدن اول ماه رجب و میلاد امام باقر(ع) گفتگوی ما با کارشناس مذهبی حجت الاسلام والمسلمین مهدی شفیعی را بخوانید:

حاج آقا شفیعی؛ درباره کنیه و تولد امام محمد باقر مطلبی بفرمایید.

امام محمد باقر علیه السلام در شهر مدینه در سال ۵۷ هجری قمری متولد شد. ایشان در زمان شهادت پدرشان امام زین العابدین، ۳۷یا ۳۸سال داشتند و کنیه شان ابوجعفر است.

دوران امامت امام محمد باقر چه مدت بود؟

امام محمد باقر (ع) ۱۹ الی ۲۰ سال امامت کردند و در تاریخ نیز ثبت شده است.

زندگی اجتماعی امام محمد باقر علیه السلام به چه شکل بود؟

ابن شهر آشوب در کتاب مناقب در مورد امام باقر (ع) می‌نویسد: او راستگوترین و گشاده روترین و بخشنده‌ترین مردمان بود در میان اهل‌بیت ـ علیهم السّلام ـ کمترین ثروت و در عین حال بیشترین هزینه را داشت. هر جمعه یک دینار صدقه می‌داد و می‌فرمود: صدقه روز جمعه به خاطر فضیلت این روز بر دیگر روزها، دوچندان می‌شود. هر گاه پیشامدی غم انگیز به او روی می‌نمود، زنان و کودکان را جمع و دعا می‌کرد و آنان آمین می‌گفتند. بسیار ذکر خدا می‌گفتند. راه می‌رفتند در حالی که ذکر خدا می‌کرد، غذا می‌خورد با مردم سخن می‌گفت باز از ذکر خداوند غافل نمی‌شد. فرزندانش را جمع می‌کرد و به آنان می‌فرمود تا سرزدن آفتاب ذکر بگویند.

چرا امام محمد باقر به باقرالعلوم مشهور بودند؟

آوازه‌ علوم و دانش‌های امام باقر چنان نقاط مختلف کشور اسلامی را پر کرده بود که لقب باقر العلوم به خود گرفته بود یعنی (گشاینده‌ دریچه‌های دانش و شکافنده‌ مشکلات علوم).

مطلبی درباره خصوصیات اخلاقی امام بزرگوار بفرمایید.

حلم امام از بارزترین صفات ایشان می‌باشد که مورخین اجماع دارند هرگز بدی نکرد به کسی که به او اهانت و ظلم کرده بود و حتی در مقابل به آن شخص نیکی و احسان می‌نمود، موارد زیادی روایت شده از جمله اینکه شخصی از اهل کتاب نام امام محمد باقر (ع) را تعمدا اشتباه گفت، ولی امام با مهربانی و ملاطفت فرمودند: لا أنا باقر، یعنی نه، من باقر هستم.

امام باقر علیه السلام در واقعه عاشوار حضور داشتند؟

یکی از ویژگی های زندگی امام باقر (ع) شاهد واقعه عاشورا بودن از (کربلا تا شام) است. امام باقر (ع) خود در مورد حضورش در کربلا، فرمود: «جدم امام حسین (ع) کشته شدند، در حالی که من چهار ساله بودم و کشته شدن او را به یاد می‌آورم.»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی