ترس مسری است


ترس مسری است

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که ترس واقعا مسری بوده و دانشمندان می گویند داشتن همراهان زیاد برای حمایت بیشتر و غلبه بر ترس نه تنها کمکی نکرده بلکه شدت آن را افزایش می دهد.

ترس مسری است
نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که ترس واقعا مسری بوده و دانشمندان می گویند داشتن همراهان زیاد برای حمایت بیشتر و غلبه بر ترس نه تنها کمکی نکرده بلکه شدت آن را افزایش می دهد.

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا در آزمایش خود از یک تجربه جدید در یک خانه خالی از سکنه با ۱۷ اتاق حاوی شبح های ترسناک مختلف استفاده کردند.

آنها متوجه شدند که وقتی شرکت کنندگان به صورت گروهی در خانه قدم می ‌زدند، بیشتر می ‌ترسیدند. این تیم پژوهشی همچنین دریافت که افراد هرچه بیشتر پیش می رفتند دچار ترس بیشتری شده و شدت اضطرابشان افزایش می یافت.

دانشمندان می گویند زمانی که افراد با ترس مواجه می شوند، اگر در جمع باشند واکنش فیزیکی شدیدتری نشان می دهند. این اثر فازی شامل تغییرات سریعی است که بدن هنگام پاسخ به یک رویداد تجربه می‌ کند و زمانی که افراد دیگر با همان موضوع سر و کار دارند، بیشتر اتفاق می ‌افتد.

بنابراین، اگر شخصی از ترس می ‌لرزد و به محرک ‌های آسیب ‌زا واکنش نشان می ‌دهد، می تواند این ترس را حتی به آرام ‌ترین فرد گروه نیز منتقل کند.

در این مطالعات، محققان از شرکت کنندگان دعوت کردند که به تنهایی یا به صورت گروهی از خانه خالی از سکنه عبور کنند و از آنها خواسته شد که مچ بندهای نظارتی را بر دستان خود ببندند.

در طول این تجربه سی دقیقه ای، شرکت کنندگان با موقعیت های ترسناکی از جمله خطر خفگی، تصادف با ماشین و شلیک تیر مواجه شدند.

نتایج نشان داد که ارتباط مثبتی بین تعداد شرکت کنندگان در یک گروه و برانگیختگی روانی ناشی از ترس وجود دارد که نشان ‌دهنده پاسخ فیزیکی کلی بدن به استرس یا احساسات است.

به طور متوسط، هرچه شرکت کنندگان در حین گشت و گذار در خانه وحشت، همراهان بیشتری با خود داشته باشند، واکنش فیزیکی آنها بیشتر است.

دکتر سارا تاشجیان (Sarah Tashjian) پژوهشگر ارشد این مطالعات در یک بیانیه رسانه ای می گوید: عوامل زیادی وجود دارد که بر نحوه واکنش بدن انسان به تهدید تأثیر می گذارد. ما متوجه شدیم که سرایت احساسات همراهان، قابلیت پیش بینی تهدید و احساسات ذهنی ترس، همگی عوامل واکنش به ترس هستند.

تاشجیان می ‌افزاید: ما این عامل را به عنوان منعکس ‌کننده ترس تعبیر کردیم، به طوریکه اگر اطرافیان بترسند، بدن شما سیگنال‌ های آنها را دریافت کرده و سطوح بالاتری از برانگیختگی را حتی در غیاب ترس یا ترس‌ های خاص بروز می دهد.

او در ادامه توضیح می دهد که اگر بدن شما بیشتر تحت تأثیر رویداد تهدید کننده قرار گیرد، از نظر روان ‌شناختی نیز احساس ترس بیشتری می ‌کنید.

در انتها محققان نتیجه می ‌گیرند که حضور اطرافیان برانگیختگی کلی را افزایش داده و ترس‌های غیرمنتظره نسبت به ترس‌ های قابل پیش ‌بینی پاسخ ‌های بیشتر و سطوح بالاتری از پاسخ‌ها را در بدن ایجاد می ‌کنند.


شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Psychological Science منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.


مترجم: سامیه خسروی زاده
سینا پرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟