چرا دشمن از شهید سلیمانی بیشتر می‌ترسد؟!/ مقاومت اسلامی در ارتباط با امام حی(عج) ارزش می‌یابد


چرایی ترس بیشتر دشمنان از شهید سلیمانی در مقایسه با سردار سلیمانی، مفهوم‌شناسی مقاومت اسلامی در لسان رهبری و چرایی اسطوره دانستن حاج قاسم از مسائل مطرح در نشست بازشناسی مؤلفه‌های اسطوره‌های ماندگار مقاومت اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بیست و ششمین نشست علمی از مجموعه نشست های همایش فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی با عنوان «بازشناسی مؤلفه های اسطوره های ماندگار مقاومت اسلامی، شهید چمران و شهید سلیمانی» امروز (سه شنبه، 21 دی ماه) به صورت مجازی برگزار شد.

بنابر این گزارش، در این کرسی محمدرضا برزویی، استادیار دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان ارائه دهنده، حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی ربانی، رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم به عنوان ناقد و جبار شجاعی، استادیار دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان دبیر علمی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست علمی جبار شجاعی، استادیار دانشگاه امام صادق(ع) با طرح این پرسش که «چرا شهید سلیمانی برای استکبار جهانی و دشمنان از سردار سلیمانی خطرناک‌تر است؟»، اظهار کرد: وقتی گفتمان مقاومت در قالب یک پارادایم و خارج از محدوده جهان اسلام خود را ارائه کرد جنبش ها و خرده جنبش هایی شکل گرفت و در نتیجه این نزاع، روز به روز عمق بیشتری گرفت. از این رو در 40 ساله پس از انقلاب اسلامی به بهانه هایی همچون ناگزیر بودن از تعامل با مدرنیته تلاش شد این ارزش ها کمرنگ شود!

دبیر علمی نشست «بازشناسی مؤلفه های اسطوره های ماندگار مقاومت اسلامی شهید چمران و شهید سلیمانی» ادامه داد: اما ارزش های دینی و ملی در بسترهای مختلف خود را عرضه کرد امثال شهید سلیمانی پرچمدار حفظ و بسط و تعمیق این ارزش ها در خارج از مرزهای ایران اسلامی و در داخل نیز منشاء اثر و الگو شدند تا جایی که خلاءهایی که موردتاکید مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف دارند، توسط ایشان پر شد.

وی تاکید کرد: به عبارت بهتر، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی حلقه وصل جریان انقلاب با آنهایی که می خواستند به هر دلیل از انقلاب جدا شوند، شد و از سوی دیگر ایشان به تفکر اصیل انقلاب خط می داد طبیعتا یک فرد با چنین نخبگی فکری و نگاه راهبردی، وجه اسطوره ای و قهرمانی دارد.

چرا دشمن از شهید سلیمانی بیشتر می‌ترسد؟!/ مقاومت اسلامی در ارتباط با امام حی(عج) ارزش می‌یابد

جوان امروز قهرمان گمشده زندگی خود را در شهید سلیمانی می بیند

شجاعی در ادامه ابراز کرد: وجه مشترک همه اینها مقاومت است و این جریان روز به روز حتی به حرکات ملی گرایی سوق داده می شود لذا چون گفتمان رقیب را بر هم می ریزد و طرحی نو در می اندازد دشمنی ها با آن شدت می گیرد! باید توجه داشت با شهادت الگویی تربیت می شود که سبک زندگی لیبرال دموکراسی را پس می زند؛ جوان امروز قهرمان گمشده زندگی خود را در شهید سلیمانی می بیند، از این رو، دشمن درصدد محدود کردن آن برمی آید!

وی در پایان خاطرنشان کرد: تبیین قهرمان و اسطوره بودن شخصیت شهید سلیمانی در لباس دین با اهتمام به ویژگی های ملی ضرورتی علمی است که باید انجام شود.

در ادامه این نشست دکتر «محمدرضا برزویی»، ارائه‌دهنده بحث اظهار کرد: در حوزه مقاومت وقتی ایران اسلامی را الگو و محور جبهه مقاومت تعریف می کنیم هر الگو قطعا الگوهایی شخصیتی ایجاد می کند، در طول تاریخ اسطوره های دینی شخصیتی بسیار داشته ایم اما وقتی وارد جریان و گفتمان مقاومت می شویم، با اسطوره هایی بعد از انقلاب اسلامی مواجه می شویم، که شاید شاخص ترین آنها شهید چمران و شهید سلیمانی هستند.

استادیار دانشگاه امام صادق(ع) با مرور تطبیقی سیره این دو شهید بزرگوار، تصریح کرد: از دریچه سخنان مقام معظم رهبری وارد دنیای معرفی این دو شخصیت اسطوره ای مقاومت شدیم؛ انقلاب اسلامی ما معادلات منطقه ای و جهانی را بر هم ریخت و منطق ساختاری و جهادی آن، مسیری را پیش برد و شاگردانی در آن تربیت شدند که نقش اسطوره ای یافتند.

وی اضافه کرد: برخی معتقدند هستند که پارادایم مقاومت سه بعدی است و ژئوفرهنگ جدید را مقابل هژمونی لیبرال دموکرات غرب ایجاد و این هژمونی را به نوعی تحقیر کرده است از این رو، پارادایم مقاومت در منطقه مسیری را در پیش گرفت که جمهوری اسلامی الگوی آن شد و این جبهه به جریان تغییر شکل داد و تلاش داریم که جریان مقاومت به گفتمان برای همه کشورهای اسلامی تبدیل شود.

معنا و مفهوم مقاومت

برزویی در ادامه تصریح کرد: مقاومت در اصل یعنی ایستادگی و پایداری مستمر که تقابل و ضدیت با غیر را درون خود دارد، به نوعی استمرار و پایداری بر اصول و موضع گیری ها و مقاصد و محکم روی آن ایستادن؛ مقام معظم رهبری مقاومت را انتخاب راه درست و حرکت در مسیر حق بدون تسلیم شدن تعریف کرده اند که ما این تعریف را مبنا قرار داده ایم. البته مقاومت اسلامی در قرآن و سنت به معنای زیر بار ظلم و کفر نرفتن هم تاریخچه و سابقه دارد بحثی که عمقی و پرچالش است و از پارادایم عاشورا تا امروز را می توان در بستر آن بررسی کرد.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری بر مقاومت اسلامی به عنوان حاکمیت دینی تاکید دارند و روش این مقاومت را مبارزه با ظلم و ظالم و همکاری نکردن با ظالم و حمایت از مظلوم می دانند. شش رکن مقاومت اسلامی در بیانات رهبری قابل استخراج است، نخست آنکه مقاومت اسلامی انتخابی است دوم آنکه حق بودن این مقاومت برای مخاطب روشن است یعنی طریقیت دارد، سوم آنکه بدون مشکل و مانع نیست اما تسلیم‌ناپذیر است، رکن چهارم آنکه پایان آن حاکیمت دینی است، رکن پنجم دشمنی با ستمگر و رکن ششم حمایت مستمر از مظلوم است.

برزویی با اشاره به معنای اسطوره، گفت: آنچه ما دنبال می کنیم متضمن قهرمان انقلابی و چهره شاخص بین المللی است که در مرزها محدود نمانده، رهبری با این نگاه امام خمینی(ره) را اسطوره ای خاص می دانند. در اسطوره شناسی عام مقاومت اسلامی به شهید چمران و شهید سلیمانی رسیدیم. روش ما سندپژوهشی بود و تحلیل مفهوم کردیم.

استادیار دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در بررسی به چهار مولفه اساسی در این دو شخصیت اسطوره ای جبهه مقاومت رسیدیم، ابراز کرد: نخست آنکه اسطوره های مقاومت اسلامی ذوابعادی و عظمت وجودی هستند امری که درباره هر دوی این شهدای بزرگوار صادق است، آنها نخبه بودند و رهبری و اخلاص و دلیری داشتند و دوم آنکه در حوزه های مختلف فردی تک‌بعدی نبودند آنها اثر اجتماعی عظیم در حوزه بین الملل داشتند، سومین مولفه آنکه حرکت آگاهانه در مسیر حق و حقیقت داشتند اینطور نبود که ساختارها آنها را به حرکت دربیاورند بلکه آنها ساختار را به جنبش وا می داشتند؛ مولفه آخر آنکه با مستکبران دشمن و نسبت به مظلومان حامی و همراه بودند.

وی تاکید کرد: در بخش پایانی مقاله به اینجا رسیدیم که روایت بهم پیوسته و یکپارچه از شخصیت این دو اسطوره ارائه کنیم.

جریان مقاومت بدون اتصال به امام زمان(عج) تبیین شدنی نیست!

این گزارش می افزاید: در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی ربانی، رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم بیان کرد: پرداختن به اشخاصی که در بازه زمانی بین شهید چمران و شهید سلیمانی پرورش یافته و نقش آفرین بوده اند، ضرورت دارد. علاوه بر این، با توجه به کاربرد تعبیر اسطوره برای شهید سلیمانی، باید بدانیم از حقایق ذاتی اسطوره، ماندگاری است.

چرا دشمن از شهید سلیمانی بیشتر می‌ترسد؟!/ مقاومت اسلامی در ارتباط با امام حی(عج) ارزش می‌یابد

ناقد نشست «بازشناسی مؤلفه های اسطوره های ماندگار مقاومت اسلامی شهید چمران و شهید سلیمانی» افزود: شش رکنی که از سخنان رهبری درباره مقاومت اسلامی ارائه شده، به نظر کافی نمی آید چراکه این ارکان در بیانات رهبری گستره وسیع تری دارد جریان مقاومت اسلامی بدون اتصال به اهل بیت(ع) به ویژه ارتباط با امام حی و حاضر که این جریان را راهبری می کند، قابل تبیین نیست. همچنین، یکی از عناصر مهم توفیق حرکت مقاومت اسلامی (هر چند دشمنی با ستمگر بدون مسامحه است) تدبیر در قالب نرمش های قهرمانانه است که این در حرکت های میدانی منطقه و مسائل مربوط به هدایت آنها قابل اعتنا است.

وی تاکید کرد: بحث مربوط به اسطوره ها این است که آنها معمولا در خیال پردازی ها و افسانه ها و تصویرپردازی های شاعرانه و شخصیت های داستانی ملل و اقوام محدود می شوند نظیر آنچه در ادبیات فولکوریک ما وجود دارد، یعنی واقعیت میدانی برای آنها در نظر گرفته نمی شود! لذا وقتی وارد بحث اسطوره درباره شخصیت هایی همچون سردار سلیمانی می شویم باید تعریف خاص و جدید به عنوان قهرمان انقلابی و چهره شاخص بین المللی را ارائه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عظمت وجودی و ذوابعادی سردار سلیمانی باید تبیین شود چون آنچه در مقاله آمده عنوانی خنثی است، همچنین است، اثر اجتماعی عظیم ایشان که باید چرایی و فلسفه‌اش تبیین شود. چون آنچه در مقاله آمده شاخص هایی عامی است که باید در آن ریز و دقیق شویم تا وجه منحصربفردی این شخصیت ها را مشخص کند به عنوان ویژگی هایی که دیگران ندارند و باید تلاش و در خود ایجاد کنند عناصری همچون شهادت‌طلبی، ذوب در ولایت، جهاد و ... .

در پایان این نشست علمی، دکتر برزویی در پاسخ به نقدهای مطروحه بیان کرد: مقصود ما از کاربرد تعبیر اسطوره برای شهیدان چمران و سلیمانی، چهره برجسته و شناخته شده بین المللی و شخصیت تحول‌خواه و شهید وطن و قهرمان ملی و فراملی است.

گفتنی است، همایش ملی فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت