شرکت تعاونی تخصصی زعفران در خراسان شمالی ایجاد شد


شرکت تعاونی تخصصی زعفران در خراسان شمالی ایجاد شد

بجنورد- ایرنا- سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: شرکت تعاونی تخصصی زعفران در این استان ایجاد شد که حدود چهار هزار نفر عضوگیری خواهد کرد.

محمد عفتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شرکت بعد از عضو گیری زیر پوشش صندوق تخصصی ملی زعفران خواهد رفت که علاوه بر استفاده از یارانه های دولتی در خصوص مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول و اقدامات پس از برداشت از جمله صادرات آن حمایت خواهند شد.

وی با بیان اینکه حدود چهار هزار بهره بردار زعفران کار در استان داریم افزود: با ایجاد شرکت های تعاونی شهرستان ها و استان در خصوص قیمت گذاری، فروش، بسته بندی و بحث مکانیزه نیز پرداخته خواهد شد.

عفتی افزود: علاوه بر ساماندهی زعفران با عملیاتی شدن این شرکت ها دست واسطه ها نیز در فصل برداشت کوتاه خواهد شد.

وی از تمامی زعفران کاران خواست تا در این شرکت ها عضو شوند و اظهار داشت: تمامی تصمیمات در خصوص زعفران توسط اعضا گرفته می شود.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی گذشته از سطح چهار هزار و ۳۵۰ هکتار کشتزار زعفران ۲۳ تن محصول تولید شد.

عفتی با بیان اینکه گل زعفران تولیدی از سطح کشتزارهای استان از نظر ارزشی ۱۵ درصد کل ارزش محصولات باغی این خطه را شامل می شود افزود: با توجه به اینکه در سال های اخیر با پدیده خشکسالی مواجه بوده ایم از بهره برداران می خواهیم که به سمت کشت محصولات کم آب طلب بروند.

وی بر حمایت دولت از کشاورزان بویژه در محصولات کم آب طلب، مقاوم به خشکی و سرما تاکید کرد و گفت: هم اینک باید زمینه توسعه در خصوص تغییر الگوی کشت را فراهم کنیم تا در سال های پیش روی دچار چالش نشویم.

عفتی اظهار داشت: میانگین عملکرد تولید زعفران در این استان بیش از ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری آن است.

وی با بیان اینکه میانگین عملکرد زعفران در کشور چهار کیلوگرم است اظهار داشت: بر اساس آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت زعفران در ۲۸ استان کشور در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است.
سرانه مصرف زعفران کشور هفت دهم گرم در سال است و ایران با مصرف سالانه ۶۰ تن زعفران، مقام نخست جهان را در مصرف طلای سرخ دارد.
زعفران گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و زمان نیاز آن به آب فصلی از سال است که دیگر محصولات به آب نیازی نداشته یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی شوند.

این استان از سطح زیر کشت و تولید زعفران رتبه سوم را در بین استان های کشور دارد اما در بهره وری رتبه اول را به خود اختصاص داده است .

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان که شامل کشت زعفران، گل محمدی ، زیره سبز، نعناع فلفلی، آلوورا، گل گاوزبان، موسیر، آویشن، سیاه دانه، بادرنجبویه و به‌لیمو است به هفت هزار هکتار رسیده است که در مقایسه با قبل از آغاز به کار دولت تدبیر و امید حدود ۳ برابر رشد یافته است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی