احیای رنگ‌هایی که از سینما رنگ باخته‌اند


احیای رنگ‌هایی که از سینما رنگ باخته‌اند

تهران- ایرنا- نشست‌های تخصصی با موضوعاتی چون، «جریان شناسی فرهنگی سینمای پس از انقلاب»، «رنگ در سینمای امروز ایران»، «سینما، فلسفه و معنا» و همچنین، بررسی و نمایش فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، در سومین روز از چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، در کاخ جشنواره نشست‌های تخصصی فرهنگی با موضوعات مختلف برگزار شد.

توجه به جهان ارزش‌ها در سینما
ابتدا نشست مجازی «سینما دانش» با محوریت جریان شناسی فرهنگی سینمای پس از انقلاب به میزبانی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

البته که بارها موضوع سینمای چهل سال اخیر و جریان فکری و فرهنگی آن مورد بررسی قرار گرفته است اما در دومین نشست «سینما دانش» با ریزبینی بیشتری جریان شناسی فرهنگی سینما مورد بحث قرار گرفت.

ابتدا نشست با موضوع رویکرد رهبران انقلاب اسلامی در چهار دهه اخیر جلو رفت و در ادامه انواع سبک‌هایی که در فیلم‌های دهه‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفت، زیرذره‌بین رفت. بحث جهان بینی و بیان ارزش‌ها در سینما با تکیه بر استانداردهای سینمایی موضوع گفت‌وگو بود. چاوشی کارشناس حوزه ارتباطات معتقد بود هیچ فیلم ارزشی نباید فارغ از استانداردهای فیلم سازی به روی پرده نقره‌ای برود. در پایان هم دو کارشناس برنامه ضعف‌های موجود در دیپلماسی سینمایی را بررسی کردند.

رنگ‌هایی که در سینمای ایران رنگ باخته‌اند

نشست دوم روز سوم جشنواره، به مبحث «رنگ در سینمای امروز ایران» اختصاص داشت. موضوع تخصصی که از ابعاد مختلف آکادمیک و تجربی مورد بررسی قرار گرفت. حاضران در نشست که محمود کلاری مدیر فیلمبرداری، ساعد نیک ذات مدیر فیلمبرداری و کامران سحرخیز متخصص لابراتوار دیجیتال بودند، کوهی از تجربه و تخصص خود را در اختیار حاضران در سالن گذاشتند.

کلاری بحث را از دگرگونی سینما با توجه به تغییر فیلمبرداری از آنالوگ به دیجیتال آغاز کرد. او معتقد بود با این تغییر بزرگ، مبحث رنگ بندی و موضوعات فنی مربوط به آن پیچیدگی بیشتری پیدا کرد. البته ساعد نیک‌ذات معتقد بود با ورود عصر دیجیتال، امکانات بیشتر شد و از طرفی کار سازندگان آثار راحت تر شد.

نکته قابل توجه نشست درباره جدی گرفته شدن مبحث رنگ در فیلمسازی بود. نیک‌ذات در اینباره گفت: در پسِ تولید، توهم دانش رخ می‌دهد و چون شما بلدید که با کامپیوتر کار کنید فکر می‌کنید که همه چیز را می‌دانید. مشکل این است که آموزش‌های لازم در دانشگاه داده نشده است. در فشار پلانی قدرت خلاقیت از بین می‌رود. هر کس با داشتن یک کامپیوتر می‌گوید کالریست است اما مسیر حرفه‌ای بودن زنجیره‌ای است که باید کامل شود.

نگاه جامعه شناسانه به سینما در نشست تخصصی «سینما، فلسفه و معنا»

سومین نشست تخصصی در سالن رودکی انجام شد. جایی که بیژن عبدالکریمی کارشناس فلسفه، موضوع «سینما، فلسفه و معنا» را مطرح کرد. در اصل همان طور که دکتر امیررضا مافی مجری این نشست گفت، در این جلسه از دریچه علوم انسانی، به سینما نگاه شد. موضوعی که در دانشگاه ها بارها انجام شده است و شاید نیاز بود با مطرح کردن این مبحث در کنار نمایش فیلم های جشنواره فجر، به خوبی مسیر انتقال راهکارهای جامعه شناسانه سینما را به سینما معرفی کرد.

عبدالکریمی از اهداف هنر و هنرمند گفت و در ادامه بیان کرد: دچار ساده‌اندیشی نشویم که هنر حاصل هنرمند است، هنرمند فرد است و با یک زیست جهان نسبت دارد و کسی که می‌تواند به خلق عالم دیگری بپردازد، هنرمند تراز اول است و اگر چنین نباشد چیزی را ارائه داده که جهان به او دیکته کرده است. اگر تجربه زیسته نباشد صرف تکنیک داشتن، نقض غرض می‌شود.

وی در ادامه به اهدافی که باید هنرمند داشته باشد، اشاره کرد.

آخرین نشست روز سوم مربوط به فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست» اثر ماندگار عباس کیارستمی بود. فیلمی که نه تنها در مجامع فرهنگی و دانشگاهی ایران بلکه در بسیاری از نشست های تخصصی در خارج از کشور، بررسی شد و مورد تمجید قرار گرفت. اینبار در کنار اکبر نبوی منتقد سینما و مجری این برنامه، سیف الله صمدیان دوست و همکار کیارستمی قرار داشت.

صمدیان در طول برنامه ابعاد مختلف شخصیتی کیارستمی را بیان کرد. او ضمن اینکه کیارستمی را فردی خاص دانست، بیان کرد که روحیه اکتشافی در وجود این کارگردان بود که باعث می‌شد این کارگردان، راهی متفاوت را در میان فیلمسازان طی کند.

صمدیان در ادامه به تمجیدهایی که هنرمندان بزرگ جهانی مانند اسکورسیزی کارگردان مشهور از وی داشتند، اشاره کرد. صمدیان همچنین از گرایش کیارستمی به واقعیت و نمایش هر چه واقعی اتفاقات در فیلمش داشت و گفت: هر فیلمبردار یا موزیسینی نمی توانست با کیارستمی کار کند. حتی در برخی مواقع بزرگان سینما نمی‌توانستند در پروژه هایی با او همکاری کنند. هر کس که دلی کار می‌کرد و می‌توانست با نگاه دلیِ کیارستمی به فیلم همراه شود، با او همکار می‌کرد.

در پایان این نشست به نگاه کیارستمی به زندگی و مرگ اشاره شد و صمدیان گفت هر چند کیارستمی در آثارش به مرگ اشاره می کرد، میلش به زندگی بیشتر می شد و نتیجه این کارهایش هم زندگی بود.

در ادامه نیز، نسخه اصلاح شده فیلم خانه دوست کجاست به نمایش در آمد و به این ترتیب نشست های تخصصی فرهنگی روز سوم جشنواره به پایان رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق