حواشی آخرین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی قرن


حواشی آخرین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی قرن

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی از روز نهم در محل دائمی نمایشگاه ها آغاز شد و تا روز گذشته 12 بهمن نیز ادامه داشت. در این نمایشگاه که ده سالن به هر دو موضوع صنایع دستی و گردشگری اختصاص یافته بود، شرکت کنندگان زیادی حضور داشتند. اما در میان شرکت های ایرانی و فعالانی که به نمایشگاه آمده...

آخرین نمایشگاه #گردشگری قرن درحالی برگزار شد که استان ها سعی داشتند پس از دو سال شیوع #کرونا، با نمایش صنایع دستی و برنامه های مختلف همه عزم خود را برای معرفی مقاصد #سفر جزم کنند.

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی از روز نهم در محل دائمی نمایشگاه ها آغاز شد و تا روز گذشته ۱۲ بهمن نیز ادامه داشت. در این نمایشگاه که ده سالن به هر دو موضوع صنایع دستی و گردشگری اختصاص یافته بود، شرکت کنندگان زیادی حضور داشتند.

اما در میان شرکت های ایرانی و فعالانی که به نمایشگاه آمده بودند تنها غرفه خارجی متعلق به سفارت اندونزی بود به جز آن شرکت های عراقی و پاکستانی و ترکی به عنوان مهمان در این نمایشگاه نشست داشتند.

معرفی جاذبه های ناگفته

شاید بتوان گفت بزرگترین و مفصل ترین غرفه متعلق به اصفهان بود که در فضایی بزرگ به معرفی پروژه برای شناخت بیشتر جاذبه های گردشگری این استان پرداخته بود. برای دیدن این غرفه هشت راهنما از راهنمایان گردشگری استان حضور داشتند و افراد را به بخش های مختلف غرفه هدایت کرده و برای آنها استان اصفهان و داستان های ناگفته اش را بیان می کردند.

یلدا مختارزاده یکی از راهنمایان گردشگری اصفهانی است که به خبرنگار مهر گفت: در این پاویون نه تنها داستانهای ناگفته اصفهان به بازدیدکنندگان معرفی می شود بلکه سعی کرده ایم سوغات اصفهان را به نحو دیگری معرفی کنیم همیشه وقتی غرفه اصفهان برپا می شد، تصور بر این بود که سوغات این استان تنها پولکی و گز است درحالی که امسال ما روی معرفی صنایع دستی از جمله قلم زنی و قلمکار کار کردیم.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین بازدیدکنندگان از این غرفه با نمادهای این شهر و درخت جاویدان نیز آشنا می شوند. نمادهایی که برگرفته از همدلی فعالان گردشگری و طاووس مسجد شیخ لطف الله است.

در بخش مربوط به ادارات کل میراث فرهنگی استان ها نیز غرفه ها در متراژ زیادی طراحی شده بود و برخی از آنها نمادهایی از جاذبه های گردشگری و تاریخی خود را به نمایشگاه آورده بودند مانند برج قابوس که ماکت آن در ابعاد بزرگی در غرفه جانمایی شده بود. یا استان قزوین که یکی از عمارت های تاریخی خود را به عنوان غرفه بازسازی کرد.

حواشی آخرین نمایشگاه گردشگری قرن /پیام وزیر میراث فرهنگی

در غرفه استان گیلان نیز رشتی دوزی و سوغات و استفاده از المان های سبز و اقامتگاه چوبی تم اصلی این استان در همه نمایشگاه های گردشگری است.

در واقع فروش صنایع دستی و برخی سوغات، باعث شده بود تا به تعداد بازدیدکنندگان از غرفه های استانی اضافه شود.

حضور مردمی از اقوام مختلف با لباس های متفاوت بخش دیگری از جذابیت های نمایشگاه به حساب می آمد مانند حضور یکی از گروه های هنری به نمایندگی از مردم عرب خوزستان که با لباس های سنتی و پذیرایی خاص، میزبان بازدیدکنندگان بودند.

معرفی پروژه های مختلف گردشگری از جمله برنامه های اداره های کل استانی بود که در این نمایشگاه بیشتر برای معرفی به فعالان و متخصصان گردشگری رونمایی می شد. مانند رونمایی از پروژه های سرمایه گذاری استان بوشهر که معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و معاون دریایی سازمان دریانوردی از بنر آن رونمایی کردند!

ساری ۲۰۲۲ و اردبیل ۲۰۲۳

ساری ۲۰۲۲ موضوعی بود که اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران غرفه خود را با آن طراحی کرده بود. برای این موضوع برخی از نمادهای گردشگری استان را به غرفه آورده بودند و اعلام کردند که گفتگوهایی با شخصیت های سیاسی در نمایشگاه انجام شده که می تواند برنامه آنها را اجرایی کند اما ملموس نبود که این دقیقاً برنامه ساری ۲۰۲۲ قرار است چه اتفاقی را برای استان مازندران رقم بزند. البته استان اردبیل هم با شعار اردبیل ۲۰۲۳ حضور پیدا کرد.

استان سیستان و بلوچستان نیز در این نمایشگاه با شعار «سیستان و بلوچستان مقصد جدید گردشگری» حضور پیدا کرد. ۶ سال بود که این استان درصدد معرفی جاذبه هایش بود اما حالا می خواهد جاذبه های استان را به عنوان مقصد جدید معرفی کند.

سر و صدای زیاد گروه های موسیقی

در مدت چهار روزی که نمایشگاه برپا بود، گروههای مختلف موسیقی به اجرای برنامه پرداختند. دو روز از این چهار روز آسمان با مسئولان برپایی نمایشگاه یاری کرد و گروههای موسیقی می توانستند مردم را به دور خود در محوطه باز نمایشگاه جمع کنند در غیر این صورت این گروههای موسیقی سنتی با رقص های سنتی خودشان در میان غرفه ها می چرخیدند و البته صدای آنها به همراه صدای تبلیغاتی که از بلندگوهای سالن پخش می شد، امکان گفتگوهای دو نفره و شنیدن سخنرانی ها را در پاویون های تخصصی از شرکت کنندگان می گرفت. این اتفاقی است که هر سال می افتد و اعتراض غرفه داران هنوز به جایی نرسیده است.

به صورت مداوم در فضای باز و حتی سالن ها از بلندگو تبلیغ برای سفر ارزان و سفر قسطی و ویزیت درمان چاقی و لاغری انجام می شد. این بخش از تبلیغات مربوط به سالنی بود که در آن چند غرفه به موضوع گردشگری سلامت اختصاص یافته بود و برندهایی از دستمال کاغذی و پزشکان زیبایی به معرفی محصولات خود می پرداختند.

ده هزار تومان برای گرفتن عکس با بزغاله

در کنار همین سالن، بوم گردی هایی هم بودند که به عنوان مثال از استان مازندران به صورت شخصی حضور پیدا کرده و ماکتی از بوم گردی خود را به نمایش گذاشتند و برای واقعی تر جلوه دادن و البته تبلیغ بیشتر، مرغ و خروس و بز و گوسفندهای خود را به غرفه آوردند و از بازدیدکنندگان ده هزار تومان بابت عکاسی با بزغاله ها می گرفتند.

سالنی در حد بازارچه فروش اسنک

سالن دیگری از نمایشگاه نیز به گردشگری خوراک اختصاص داشت اما به جز چند غرفه نمی شد درکی از این نوع از گردشگری داشت. بیشتر این سالن پر شده بود از غرفه فروش سوغات و صنایع دستی. خیلی از غرفه ها نیز پفک هندی و اسنک و لواشک و کشک و آجیل می فروختند.

طراحی ساده و حتی شلخته غرفه ها نیز باعث شده بود این سالن در حد یک بازارچه باشد. هر چند معاون گردشگری کشور در نشست خبری نمایشگاه اعلام کرده بود فروش مواد خوراکی به شکلی که سابق بر این انجام می شد، وجود نداشت اما باید گفت تنها تفاوت امسال انتقال بساط خوراک از محوطه باز به محوطه سالن بود.

فروش صنایع دستی مادران ایتام

امسال در کنار غرفه های صنایع دستی مؤسسه خیریه عترت بوتراب نیز به ارائه صنایع دستی زنان سرپرست خانوار و مادر ایتام پرداخت. این محصولات که از انواع مختلف صنایع دستی بودند توسط هنرمندانی از استان کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و هرمزگان تهیه شده بود و برای اولین بار توسط این مؤسسه خیریه به نمایش گذاشته شد و به فروش رسید. مینا، تراش سنگ و انگشتر، خوس بافی، قلاب بافی، سوزن دوزی از جمله این صنایع دستی بود که هنرمندان آن اعم از شیعه، سنی و ارامنه توسط این مؤسسه در ۶ استان تحت حمایت قرار دارند.

همچنین هیأت مدیره این مؤسسه قرار بود در نمایشگاه گردشگری از قرآن نفیسی نیز با حضور یکی از معاونان وزارت میراث فرهنگی رونمایی کنند که این اتفاق به دلیل عدم حضور متولیان نیفتاد.

پیام وزیر میراث فرهنگی به نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آخرین روز از برپایی نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری پیامی منتشر کرد و نوشت: پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران به پایان رسید. خوشبختانه رویکردهای جدید و نوآورانه، مورد توجه و استقبال کارشناسان و مردم قرار گرفت.

هرچند محدودیت های ناشی از شیوع کرونا، انجام برخی اقدامات مفید و دیدنی را از برگزارکنندگان سلب کرد، ولی با رعایت همین چارچوب، کارنامه متفاوت و قابل قبولی ارائه شد.

آغاز راه است و این تجربه موفق که نقش مهمی در آگاه سازی جامعه نسبت به ارزش های ملی، هویتی و تمدن متعالی ایران عزیز دارد، باید به شیوه های مختلف در استان ها آغاز شود و این شور و نشاط مقدسی که با موسیقی های آئینی، شادی و امیدواری را به جامعه تزریق می کند، تداوم و ارتقا یابد.

گردشگری حق طبیعی همه آحاد ملت است و صنایع و مهارت ها و هنرهای دستی هم، مورد توجه مردم هنرشناس است. باید به این مطالبه بزرگ ملی، پاسخی درخور بدهیم.

وی همچنین از معاونان خود و مدیران و هنرمندان و فعالانی که در نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند نیز تشکر و قدردانی کرد.

دیدن نمایشگاه گردشگری برای هر مسئولی دستاورد دارد

همچنین در آخرین روز از نمایشگاه سخنگوی دولت از غرفه های متعددی دیدن کرد و گفت: نمایشگاه ها علاوه بر اینکه کمک می کنند با حوزه گردشگری آشنایی حاصل بشود، باعث می شوند مشکلات این صنعت شناسایی و رفع شود. این هم نشینی ها کمک می کند فعالان حوزه، خیلی از مشکلاتشان را بین خودشان حل و فصل کنند.

علی بهادری جهرمی گفت: صنایع دستی و سرمایه گذاری در این حوزه با توجه به جنس این حوزه از نظر اقتصادی برای ما مهم است. دولت به حوزه اقتصادهای خرد و خانگی به ویژه حوزه هایی که زنان و مخصوصاً زنان سرپرست خانوار در آن بیشتر فعال هستند، نگاه ویژه ای دارد. اولویت دولت حمایت از همین گونه مشاغل است.

او ادامه داد: حمایت از صنایع دستی یعنی هم حمایت از کارآفرینی و هم توسعه اقتصاد مقاومتی و خودبنیان که از طریق آن از اقشار آسیب پذیر مثل زنان سرپرست خانوار به طور ضمنی حمایت می شود. علاوه بر این که در این صنعت هنر نهفته است. در سند تحول دولت هم حوزه گردشگری و هم حوزه صنایع دستی جزو محورهای جدی دولت مردمی قلمداد شده و در اولویت قرار گرفته است. هر مقام مسئولی در هر سطحی اگر به نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بیاید، هم برای خودش دستاوردی دارد و هم او می تواند برای این مجموعه کمکی باشد برای حمایت از هر یک از این حوزه ها تلاش کند.

او تصریح کرد: البته اعتقاد دولت این است که این حوزه ها باید به شیوه مردمی اداره شود و پیش برود و بخش خصوصی باید فعال شود؛ ولی همین فعالیت نیازمند حمایت دولت و رفع موانع است که دولت این رویکرد را با جدیت در پیش دارد.

بهادری جهرمی گفت: ما به سهم خودمان پیگیر مشکلات خواهیم بود. مثلاً بحث هزینه های گاز و برق را که توسط جامعه هتلداران مطرح شد، در حد توان پیگیری خواهیم کرد و حتماً در جلسات ستاد هماهنگی دولت برای تحقق مصوبات تلاش خواهیم کرد که با پیگیری خود وزارت گردشگری طبیعتاً نتیجه بخش خواهید بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازگشت سخت به صدر/ پیشنهاد تمدید پرسپولیس به اوسمار/ پیشخوان