کاهش آلودگی شهرها به کمک فناوری سنجش از دور


بررسی های انجام شده توسط گروهی از محققان بین الملل نشان می دهد استفاده از...

کاهش آلودگی شهرها به کمک فناوری سنجش از دور

بررسی های انجام شده توسط گروهی از محققان بین الملل نشان می دهد استفاده از یک برنامه اجرایی جالب که برای کنترل خودروهای آلوده کننده هوا، از سیستم های سنجش از دور استفاده می کند، قابلیت بالایی در کنترل گازهای گلخانه ای دارد.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید نشان می‌دهند شهرهایی که از حسگرهای آلاینده‌های کنار جاده‌ای برای شناسایی وسایل نقلیه دارای آلایندگی بالا استفاده می‌کنند، در کنار یک برنامه اجرایی برای بازرسی و تعمیر این وسایل نقلیه، می‌توانند کیفیت هوای شهری را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشند.

انتشار گازهای گلخانه ای از وسایل نقلیه، یکی از مهم ترین منابع آلودگی هوا در محیط های شهری در سراسر جهان است که بر آب و هوا و سلامت میلیون ها نفر تأثیر می گذارد.به گزارش سیناپرس، این در حالی است که کاهش آلودگی هوا، به عنوان یکی از اهداف کلیدی توسعه پایدار سازمان ملل متحد، مطرح است.

محققان دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) در این خصوص می گویند: دود خارج شده از اگزوز خودروها، حاوی گازهای سمی مختلفی مانند مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق است که باعث سرطان ریه، نارسایی قلبی، آسم و سایر بیماری ها می شوند.

به گفته آن ها، می توان برای رفع این مشکل، از تجهیزات سنجش از دور شامل حسگر و پرتوهای نوری برای اندازه‌گیری غلظت مواد شیمیایی خروجی از اگزوز یک وسیله نقلیه هنگام عبور از معابر مختلف استفاده کرد.در کنار این اقدام، می توان پلاک خودرو را نیز با استفاده از دوربین های راهنمایی و رانندگی ضبط نمود و از این طریق، صاحبان خودروهای فوق را برای انجام بازرسی فنی و تعمیرات لازم، شناسایی کرد.

در این رابطه، محققان دانشگاه UTS استرالیا در یک همکاری پژوهشی با دپارتمان حفاظت محیط زیست هنگ کنگ و شورای آموزش حرفه ای این کشور، به ارزیابی دقت و اثربخشی یک برنامه اجرایی سنجش از دور در زمینه فوق پرداخته اند.

آن ها داده های به دست آمده از این برنامه را که شامل حدود 2.9 میلیون خودرو از بیش از 150 سایت نظارتی بود را در کنار داده های پایش کیفیت هوا بررسی کردند.

بررسی های فوق نشان داد که برنامه اجرایی سنجش از راه دور هنگ کنگ منجر به کاهش قابل توجه و مداوم سطح مواد شیمیایی مضر در کنار جاده و همچنین در محیط های وسیع‌تر جوی شده است.

محققان فوق تخمین زده اند که با استفاده از چنین سیستم پایشی و در صورت تعمیر همه ساطع‌کننده‌های گازی بالا، می توان کل هیدروکربن‌ها، مونوکسید کربن و اکسید نیتریک را به ترتیب 22، 47 درصد و 39 درصد کاهش داد.

آن ها خاطرنشان کرده اند که کارگاه های آموزشی اجرا شده برای انجمن های صنعت خودرو و تعمیرات، از جمله سمینارهای فنی و نمایش های آزمایشگاهی مربوطه، بخش مهمی از برنامه اجرایی فوق بوده اند.

این یافته های جالب توجه که یک سیستم سنجش از دور کارا و مناسب را برای مدیریت آلودگی هوای ناشی از خودرورها پیشنهاد کرده اند، در نشریه Science Advances منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* کاهش آلودگی شهرها به کمک فناوری سنجش از دور[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»