شمارۀ دوم نشریۀ «اندیشۀ آینده» منتشر شد


شمارۀ دوم نشریۀ «اندیشۀ آینده» منتشر شد

مجلۀ اندیشۀ آینده پیش‌تر و در هنگام انتشار شمارۀ اول، رسالت خود را بررسی موضوعات نوپدید و کمتر پرداخت شدۀ اجتماعی عنوان کرده بود و برهمین اساس در شماره دوم نیز به موضوعی که کمتر در سپهر رسانه‌ای کشور به آن پرداخته شده یعنی قمارآنلاین و سایت‌های BET پرداخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شمارۀ دوم نشریۀ «اندیشۀ آینده» منتشر شد. مجلۀ اندیشۀ آینده پیش‌تر و در هنگام انتشار شمارۀ اول، رسالت خود را بررسی موضوعات نوپدید و کمتر پرداخت شدۀ اجتماعی عنوان کرده بود و برهمین اساس این شماره نیز به موضوعی که کمتر در سپهر رسانه‌ای کشور به آن پرداخته شده است، یعنی قمارآنلاین و سایت‌های BET پرداخته است.

تقریبا چند سالی است که سایت‌های BET در سایۀ غفلت متولیان و سیاستگذاران، بی محابا درحال رشد و گسترش‌اند و افراد را فارغ از هر سن و سالی درگیر کرده‌اند. آمارها حکایت از آن دارد که گردش مالی قمار آنلاین در ایران بالغ برچند هزار میلیارد تومان است و افراد درگیر در قمار آنلاین را تا چند میلیون ایرانی نیز تخمین می‌زنند. برخلاف گذشته و نسل پیشین قمارهای سنتی، قمار آنلاین کاملاً بی محدودیت سن و سال، جنسیت و هرگونه مرز دیگری، درحال رشد تصاعدی است. به‌رقم آن که سایت‌های BET چنین گسترده درحال رشد‌اند، متولیان و سیاستگذاران اجتماعی و فرهنگی کشور غفت آشکاری در فهم ماهیت این سایت‎‌ها و البته تبعات گسترش آن در جامعه دارند و همین دو مسئله، یعنی گسترش و رشد ناگهانی و خطرناک این سایت‌ها و از سوی دیگر تلاش برای ساخت تصویر دقیق از ماهیت متحول این سایت‌ها در منظر مردم و سیاستگذاران، موجب شد تا این شمارۀ اندیشۀ آینده به این موضوع اختصاص پیدا کند.
در این شماره از اندیشۀ آینده ابتدا تلاش شد تا نشان داده شود که چرا موضوع شرط‌بندی‌های آنلاین و سایت‌های BET چنین موضوع مهمی‌اند. این مهم در یک گزارش تفصیلی که به بررسی پیدایی، شبکه‌ها، افراد، میزان گردش مالی و افراد درگیر در سایت‌های شرط‌بندی پرداخته است، مورد توجه بود. در این شماره هم‌چنین سایت‌های BET و چگونگی گسترش آن در بستر فضای مجازی در گفت‌و‌گو با عبدالحسین کلانتری مورد بحث قرار گرفت. محمدرضا جوادی یگانه نیز تلاش کرد تا جامعۀ ایران را با نیم‌نگاهی به سریال بازی مرکب در نسبت با میل به قمار تحلیل کند. ستیزه اف کینگما دانشیار دانشگاه وید آمستردام نیز نگاهی جامعه‌شناختی به قمار داشت که تفاوت نگاه او به مسئلۀ قمار باتوجه به عرف جوامع غربی، این گفت‌و‌گو را شایان توجه کرده است.
ایمان ایران‌منش نیز بحثی روان‌شناختی از قمار داشت و تلاش کرد تا قمار را به عنوان مسئله‌ای که با ابعاد روانی انسان در پیوند است تشریح کند. مهدی فیضی نیز به قمار از دریچۀ اقتصاد رفتاری نگریست و تلاش داشت تا علت میل به قمار در جامعۀ ایرانی را از این منظر توضیح دهد. حسین قاضی‌زاده با نگاهی به سیاست کیفری قمار را مورد بررسی قرار داد و جواد بابایی به عنوان معاون فضای مجازی دادستان تلاش کرد تا از منظر نهادی -قانونی به سایت‌های BET نگاهی داشته باشد. محمدحسن انتظاری هم فضای مجازی و اسناد بالادستی در این رابطه را محل تامل و بحث خود قرار داد. بررسی قمار و شرط‌بندی‌های آنلاین از منظر فقه نیز برش دیگری از این شمارۀ اندیشۀ آینده است که در گفت‌و‌گو با جواد عبادی طرح شد. امیر عابدینی نیز از قمار در ورزش صحبت کرد. نهایتاً گفت‌و‌گویی با مرتضی فرشباف، کارگردان فیلم سینمایی تومان نیز ترتیب داده شد تا اواخر اکران این فیلم، قمار از لنز دوربین او و به بهانۀ فیلم او به بحث گذاشته شود. سید مهدی ناظمی، احمد بخارایی و مصطفی پرتوی نیز هرکدام به ترتیب با نگاهی به اقتصاد سیاسی ایران و فرهنگ سلبریتیسم، شانس‌باوری ایرانیان و نهایتا بررسی تطبیقی قوانین موجود درخصوص قمار در کشور، گفتارهایی در این شماره داشتند.
در این شماره از اندیشۀ آینده نیز مانند شمارۀ پیشین جهان زیست سوژه محل دقت بوده است. به همین مناسبت در بخش «آدم‌هایی از پشت سر» این مجله، با کسانی که در سایت‌های BET زیان‌دیده بودند، از قمار پشیمان نبودند یا تمام سرمایۀ خود را از دست داده بودند، گفت‌و‌گویی ترتیب داده شد. یک گزارش واقعی از یک کازینوی زیرزمینی در تهران نیز از دیگر خواندنی‌های این شمارۀ این مجله است.
شمارۀ دوم نشریۀ «اندیشۀ آینده»، به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی احمد نادری و سردبیری متین محجوب از امروز روی پیشخوان مطبوعات کشور، در دسترس عموم قرار گرفته است.
شمارۀ دوم نشریۀ «اندیشۀ آینده» منتشر شد
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا