موفقیت مریخ نورد ناسا در برداشتن ششمین نمونه سنگ از مریخ


موفقیت مریخ نورد ناسا در برداشتن ششمین نمونه سنگ از مریخ

با اعلام حساب توئیتری ناسا، مریخ نورد Perseverance پس از تعمیر، موفق به برداشتن نمونه سنگ دیگری از سیاره مریخ شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - مریخ نورد Perseverance در پایان ماه دسامبر در برخورد با صخره ایزوله در مریخ آسیب دید. در این حادثه سنگریزه‌ها به داخل لوله تیتانیومی افتاده و سیستم حمل نمونه را مسدود کردند.

به گزارش dailymail.co.uk، اواسط ژانویه مهندسان ناسا پس از مانور فنی چرخاندن مته و وارونه کردن این مریخ نورد، سیستم را پاکسازی کردند. حساب thePerseverance متعلق به ناسا ۳۱ ژانویه با انتشار توئیتی خبر از برداشتن موفقیت آمیز یک نمونه دیگر از سطح سیاره سرخ داد. پس از اتمام پاکسازی منطقه، ناسا بازوی رباتیک را با مته به سمت صخره ایزوله هدایت کرد. مریخ نورد ناسا فوریه ۲۰۲۱ به مریخ رسید.

یکی از ماموریت‌های استقامت در اطراف دهانه Jezero، نمونه برداری از سنگ‌های سطح سیاره مریخ است. این ربات به امید یافتن نشانه‌های شیمیایی و کشف حیات در مریخ حضور دارد. پس از جمع آوری نمونه‌ها در یک لوله تیتانیومی تیم مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) آن‌ها را به زمین باز می‌گردانند.

موفقیت مریخ نورد ناسا در برداشتن ششمین نمونه سنگ از مریخ

علاوه بر این، یکی از دستاورد‌های آژانس فضایی اروپا حذف زباله‌های فضایی بود. لحظه جمع آوری سنگ‌ریزه‌ها و بیرون ریختن زباله‌ها با استفاده از دوربین علمی Mastcam-Z ثبت شد. یکی از اهداف مریخ نورد Perseverance بررسی آب و هوای گذشته سیاره سرخ است. احتمالا نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی به شکل فسیل‌های شیمیایی در بقایای دلتای رودخانه جزرو وجود داشته باشد. در مرحله بعد، Perseverance به سمت دلتای غربی و در امتداد خط الراس آرتوبی حرکت می‌کند. مسافت یک مایلی با استفاده از سیستم خودمختار طی می‌شود. شواهد حکایت از قدمت حدود ۳.۵ تا ۳.۹ میلیارد ساله این منطقه دارد. هزینه ساخت این سفینه فضایی ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

موفقیت مریخ نورد ناسا در برداشتن ششمین نمونه سنگ از مریخ

بیشتر بخوانید

کشفیات جدید ناسا در ارتباط با ذخایر آب مریخ

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان