خبر مهم درباره تحریم ها


خبر مهم درباره تحریم ها

شواهد و مواضع نشان می‌دهد که توافق الان در دسترس است، مگر این که تصمیم سیاسی در این چند روز چیز دیگری باشد.

رحمان قهرمان‌پور با اشاره به روند مذاکرات در وین و اینکه آیا شرایط برای رسیدن ایران به یک "توافق خوب" فراهم است گفت: الان بحث‌های فنی تمام شده است و هرچه دو طرف توانستند هنر مذاکرات‌شان را به کار گرفتند تا از طرف مقابل امتیاز بگیرند و در پایتخت‌ها باید به زودی تصمیم گرفته شود. به نظر می‌آید توافق نزدیک است و تیم‌های مذاکراتی با دستوراتی که از پایتخت‌های خود گرفتند به توافق نزدیک شدند اما اینکه این تصمیم سیاسی چه وقت محقق می‌شود هفته آینده یا چند هفته دیگر باید منتظر بود.

وی در پاسخ به این که اگر توافق بشود این توافق چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: طبیعی است که دو طرف به همه خواسته هایشان نمی‌رسند؛ باید منتظر شد و دید چه توافقی به‌دست می‌آید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این که امکان لغو همه تحریم‌ها از سوی امریکا در توافق جدید برای اجرای برجام وجود دارد؟ گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بخشی از تحریم‌ها لغو می‌شود و بخشی دیگر به مذاکرات در آینده و چگونگی اجرای برجام منوط می‌شود.

قهرمان پور معتقد است که بعد از مذاکرات وین، مذاکرات به اشکال دیگر ادامه پیدا می‌کند و این بحثی است که امیر قطر هم داشت به نحوی که ایران با کشورهای منطقه نوعی از مذاکرات را داشته باشند و به‌تدریج بخش‌های باقی مانده از تحریم‌ها به شکلی رفع شود.

وی در پاسخ به این که یعنی مثل آنچه بعد از برجام در ۲۰۱۵ رخ داد و ایران به مذاکرات سوریه دعوت شد شاهد یک مذاکرات همه جانبه میان ایران و کشورهای منطقه خواهیم بود؟ اظهار کرد: اینکه این مذاکرات شکل علنی و چند جانبه دارد یا دو جانبه مشخص نیست و شاید چندان هم موضوعیت نداشت باشد. مذاکراتی که بین ایران و عربستان در جریان است، خیلی مهم است. بخش عمده‌ای از اختلافات بین ایران و عربستان است و وقتی این دو وارد مذاکره شوند، سایر بازیگران هم به این مذاکرات می‌پیوندند. تجربه خاورمیانه نشان می‌دهد که مذاکرات در مسائل مختلف به شکل علنی پاسخ نمی‌دهد، اینجا مثل اروپا نیست که همه طرف‌ها آشکارا بپذیرند که پای میز مذاکره بنشینند. اما نفس مذاکره به هر شکلی که بشود انجام می‌شود و می‌تواند نتایج خوبی هم داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که چرا کشورهای منطقه تا این حد نسبت به مذاکرات با ایران و رفع مسائل و مشکلاتی که میانشان وجود دارد محتاطانه عمل می‌کنند یا بهتر است بگوییم بی‌رغبت هستند؟ گفت: دغدغه کشورهای اروپایی و روسیه و چین با کشورهای منطقه در ارتباط با ایران متفاوت است. وقتی در سطح کشورهای ۱+۴ نگاه کنیم، موضوع عدم اشاعه جدی است و قدرت‌های بزرگ در این مورد اتفاق نظر دارند اما وقتی وارد سطح منطقه می‌شویم دغدغه کشورها متفاوت از بحث کنترل تسلیحات است. برخی از بازیگران منطقه‌ای معتقدند کاهش تنش بین ایران و امریکا به ضرر آنهاست و باعث تقویت جایگاه ایران می‌شود و این نگرانی را بعد از برجام در ۹۴ هم شاهد بودیم و الان هم وجود دارد. از این رو جنس دغدعه کشورهای منطقه و منافع‌شان متفاوت از جنس دغدعه اروپا و امریکا و دیگر قدرت‌هاست.

قهرمان‌پور در عین حال خاطرنشان کرد که شواهد و مواضع نشان می‌دهد که توافق الان در دسترس است، مگر این که تصمیم سیاسی در این چند روز چیز دیگری باشد؛ باید منتطر باشیم و ببینیم. روند مذاکرات مشخص است اما روند تصمیم گیری درباره توافق تابع متغیرهای زیادی است که در تصمیم نهایی مهم هستند. فعلا احتمال اینکه تصمیم به توافق باشد، زیادتر از آن است که بگوییم توافق نمی‌شود

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)