شناسایی سویه جدید اچ آی وی در هلند

محققان از شناسایی سویه جدید اچ آی وی در هلند که بسیار خطرناک‌تر است خبر دادند که این امر می‌تواند با تحول در تحقیقات ویروس‌شناسی هشدار دهد تغییر یک ویروس همیشه به تضعیف آن منجر نمی‌شود. ویروس اچ آی وی به طور مداوم در حال تغییر و تحول است به‌گونه‌ای که گفته می‌شود هر فرد مبتلا دچار نوعی متفاوت از ویروس می‌شود. سویه تازه شناسایی شده خود به تنهایی...

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محققان از شناسایی سویه جدید اچ آی وی در هلند که بسیار خطرناک‌تر است خبر دادند که این امر می‌تواند با تحول در تحقیقات ویروس‌شناسی هشدار دهد تغییر یک ویروس همیشه به تضعیف آن منجر نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان یافته علمی و نادر خود را که شناسایی سویه ای جدید و خطرناک از اچ آی وی است را عامل نگرانی نمی دانند؛ چون هم به درمان معمول جواب می‌دهد و هم از سال ۲۰۱۰ میلادی موارد ابتلای آن کاهش یافته است.

«کریس وایمنت» محقق اپیدمولوژی دانشگاه آکسفورد و نویسنده اصلی این مقاله علمی که دیروز (پنجشنبه) در نشریه ساینس (علوم) منتشر شد، گفت: دلیلی برای نگرانی در مورد این ویروس وجود ندارد اما این یافته از آن جهت حائز اهمیت است که به دانشمندان در درک بهتر ویروس اچ آی وی که عامل بیماری ایدز است و سلول ها را هدف قرار می‌دهد، کمک می کند.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که یک ویروس واقعاً می‌تواند تکامل یابد و خطرناک‌تر شود. این فرضیه علمی که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است تاکنون تنها چند نمونه محدود داشته است. سویه دلتا در ویروس کرونا یکی دیگر از نمونه های موید این فرضیه بود.

وایمنت معتقد است که شناسایی گونه‌های جدید یک ویروس طبیعی است و آنچه این مورد را متفاوت می کند، ویژگی‌های غیرمعمول آن است که آن را خطرناک‌تر هم کرده است.

وی یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای این تحقیق را با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، چنین عنوان کرد: نباید مطمئن باشیم که جهش و تغییر یک ویروس همیشه آن را ضعیف تر و کم خطرتر می‌کند.

این پژوهشگر افزود: دانشمندان ۱۰۹ مورد از ابتلا به ویروس جدید اچ آی وی را شناسایی کردند که تنها ۴ مورد آن در بیرون از هلند (بلژیک و سوئیس) بود.

این پژوهش حاکی است: این سویه در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی ظاهر شده و تا سال ۲۰۰۰ به شدت دچار تغییر شده و در پی تلاش های صورت گرفته در مقابله با ایدز از سال ۲۰۱۰ افراد کمتری را مبتلا کرده است.

به گفته وایمنت، این سویه VB نام دارد و زیرمجموعه گونه موسوم به B ویروس ایدز است که بیشتر اروپا را درگیر کرد.

ویروس اچ آی وی به طور مداوم در حال تغییر و تحول است به‌گونه ای که گفته می شود هر فرد مبتلا دچار نوعی متفاوت از ویروس می‌شود. سویه تازه شناسایی شده خود به تنهایی ۵۰۰ جهش را تجربه کرده است.

منبع: ایرنا