استخدام سربازان در طرح جدید سربازی چگونه ممکن است؟


استخدام سربازان در طرح جدید سربازی چگونه ممکن است؟

سال‌هاست که جوانان کشور خواستار حذف سربازی اجباری هستند و حتی گفته می‌شود اکنون که در دوره صلح قرار داریم، این موضوع از نظر شرعی هم مشکل دارد. با این وجود چرا هنوز سربازی اجباری ادامه دارد؟

استخدام سربازان در طرح جدید سربازی چگونه ممکن است؟

به گزارش راهبرد معاصر، در یک الی دو هفته اخیر بحث سربازی اجباری به شدت سر زبان‌ها افتاده و یکی از اشخاصی که در مجلس توانسته با طرحش نظر بسیاری از جوانان را به خود جلب کند، ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها است. اقتصاد آنلاین در این راستا به گفت‌وگویی با وی پرداخته تا نظرش در مورد سربازی اجباری و نیز جزییات طرح معروفش را جویا شود.

ابوترابی در مورد آخرین تحولات سربازی در مجلس گفت: در مورد سربازی هیچ اتفاق و تحولی رخ نداده است. با طرح من مخالفت شد. در طرح ما عنوان شد که سربازی ۵ساله و داوطلبانه شود یعنی سربازی پیمانی و پس از آن حقوق کامل به سربازان داده شود و پس از ۵سال سربازان در نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع استخدام شوند و افرادی که نمی‌خواهند سربازی بروند مبلغ ناچیزی به عنوان مالیات پرداخت کنند تا حقوق کسانی که سربازی رفتند، افزایش یابد.

وی ادامه داد: ما ده‌ها جلسه با ستاد کل نیرو‌های مسلح داشتیم. ستاد کل لایحه‌ای به مجلس داده که چیزی جز محدودیت غایبین سربازی نیست. یعنی محدودیت‌های غایبین به شدت افزایش یافته است. اما من معتقدم براساس فتوای مراجع، در زمان صلح سربازی اجباری محل اشکال شرعی است. سربازی واجب کفایی است. زیرا ما آنقدر نیرو‌های ارتش و سپاه و نیروی انتظامی داریم که عملا سربازی اجباری در زمان صلح باتوجه به اینکه واجب کفایی است محل اشکال هم است و بهترین ظرفیت این است که سربازی پنج ساله شود و از اول تکلیف سربازان مشخص شود و بدانند اگر مورد تایید قرار گرفتند، بعد از ۵سال استخدام خواهند شد و در این ۵سال مانند باقی کارمندان دولت حقوق کامل می‌گیرند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها افزود: در عین حال این مدل پیشنهاد ما به شکلی است که در دل خود حرفه‌ای شدن هم دارد. زیرا سربازی طولانی می‌شود، ارزش سرمایه‌گذاری دارد. ما امروز یک سرباز با یک کلاه را بالای برجک می‌گذاریم و تک تیرانداز می‌تواند از یک کیلومتر آنورتر سرباز ما را بزند. همین سرباز را حرفه‌ای کنیم، حداقل باید ۶ماه مداوم آموزش بدهیم و تا آموزش دهیم دو سال تمام شده و ارزش حرفه‌ای شدن ندارد. اما سربازی ۵ساله حرفه‌ای است و فرد می‌داند که استخدام خواهد شد.

به گفته این نماینده مجلس، نباید فراموش کرد که طبق تحقیقات دومین مانع بزرگ تاخیر آقایان برای ازدواج سربازی است و سربازی حدود ١٠٠ سال پیش از کشور‌های اروپایی وارد شد و رضا خان وارد کرد. در آن زمان به آن اجباری می‌گفتند و رضاخان وارد کرد. الان در همان کشور‌های اروپایی نوع جنگ‌ها، سبک زندگی، دیدگاه و حتی نوع زاد و ولد افراد تغییرات اساسی کرد، اما سربازی ایران تغییری در این ١٠٠سال نداشته و لذا این قانون باید به روز شود. حتی در کشور‌های اروپایی هم سربازی تغییر یافته، اما ستاد کل با تغییرات در ایران موافقت نکرده است.

ابوترابی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری به سربازی می‌روند که مشکلات زیادی، چون اعتیاد و.. دارند و این مشکلات به جوانان سالم هم سرایت می‌کند، تصریح کرد: اصلا وظیفه ستاد کل مهارت آموزی نیست. سرباز اختیار دارد هرجا خواست مهارت بیاموزد و این وظیفه ستاد کل نیرو‌های مسلح نیست. این مهارت‌آموزی حتی وسیله، امکانات و بودجه می‌خواهد و من مطمئنم شدنی نیست. وظیفه نیرو‌های مسلح چیز دیگری است. ضمن اینکه همان مهارت‌آموزی هم من مطمئنم بودجه و امکانات نداریم و در حد شعار باقی خواهد ماند.

وی اضافه کرد: طرح دیگری نیز در مورد سربازی داشته‌ایم که خرید سربازی است و به نظرم این طرح چیزی جز شکاف طبقاتی و عقده اجتماعی ندارد. طرح دیگر هم در مورد خارج از کشور است، ولی طرح من مشمول همه خواهد شد و بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها یادآور شد: ما در جهان پنج مدل سربازی داریم و بهترین مدل آن داوطلبانه است که ما اسم آن را داوطلب بسیجی گذاشته‌ایم. در این مدل افراد داوطلبانه خدمت می‌کنند و حقوق می‌گیرند و بعد از ۵سال استخدام رسمی می‌شوند. همچنین از افرادی که سربازی می‌آمدند، مقداری مالیاتی می‌گیریم و این مالیات مختصر جوابگوی حقوق افرادی است که سربازی می‌روند.

وی با بیان اینکه من پیگیر طرح هستم اظهار کرد: ستاد کل تا این لحظه روی خوشی نشان نداده است. برای قانون شدن سربازی دو ضلع ستاد کل و مجلس باید هماهنگ شوند. سربازی قانون است و حتما باید مجلس باشد و در صحن رای بیاورد و شورای نگهبان تایید کند. پس یک وجه این است که مجلس روی خوش نشان داد و وجه دیگر این است که امنیت یکی از وجوه مهم سربازی است و باید ستاد کل روی خوش نشان بدهد. ما بدون مجلس و ستاد کل نمی‌توانیم این قانون را اصلاح کنیم؛ لذا این دو ضلع باید باهم به توافق برسند. ما طرح خود را به ستاد کل دادیم، اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفتیم.

این نماینده مجلس در پایان توضیح داد: مقام معظم رهبری فرمودند سربازی پیچیده است و واقعا هم پیچیده است. زیرا یک بعد ندارد و چند بعدی است؛ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و. سربازی در زاد و ولد اثر منفی داشته و از نظر شرعی نیز مشکل دارد. الان که این همه نیرو‌های مسلح داریم، واقعا اجباری بودن سربازی محل اشکال است. این همه نیروی مسلح در زمان صلح کفایت می‌کند./اقتصاد آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش