ریزش احتمالی نرخ ارز بعد از این اتفاق


بورس تهران امروز هفته را با تابلوهایی سبز آغاز کرده و کماکان به روند رو به رشدی که در طول روزهای اخیر در پیش گرفته بود ادامه داد.

شاخص بورس امروز شنبه ۱۶بهمن ماه ۱۴۰۰ با رشدی سه هزار واحدی به محدوده یک میلیون و ۳۰۴هزار واحدی رسید، شاخص‌ هم‌وزن نیز برخلاف شاخص کل با افتی ۰.۰۹درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز باوجود انتظارات بالایی که وجود داشت در محدوده دو هزار و ۶۹۵میلیارد تومانی درجا زده و نتوانست آنچه سهامداران منتظرش بودند را رقم بزند.

گشایش اتمی و نگاه به بازار سرمایه

نیمه شب گذشته خبر گشایش در مذاکرات اتمی با اعمال معافیت‌های تحریمی از سوی ایالات متحده امریکا باعث شد تا نرخ دلار با ریزشی حدود ۷۰۰ تومانی همراه شود. این اتفاق که از ساعات پایانی شب گذشته نیز قابل انتظار بود تاثیرش را بر روند امروز بورس گذاشت اما از طرفی هم بسیاری از سهامداران نسبت به رشد سهم های بانکی و بیمه ای در صورت حصول توافق نسبت به این خبر واکنش مثبتی نشان دادند.

کارشناسان اعتقاد دارند در صورت احیای برجام یا انعقاد توافقی جدید برخی از صنایع از جمله بانک و بیمه روزهای به مراتب بهتری را به خود خواهند دید. در این صورت می‌توان انتظار داشت که ارزش سهام خانواده بانک و بیمه در بورس نیز روند صعودی را در پیش گرفته و بازدهی خوبی برای سهامداران داشته باشند.

البته بخشی از بازار نیز نسبت به حصول هرگونه توافق واهمه داشته و ریزش احتمالی و پایدار نرخ ارز را دلیلی برای ترس خود از موفقیت آمیز بودن دیپلماسی می‌دانند. هرچند اغلب تحلیلگران اعتقاد دارند که نرخ دلار در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هم ریزش چندان چشمگیری نخواهد داشت اما هستند عده ای از کارشناسان که بر ریزش قریب الوقوع نرخ ارز در فردای احیای برجام تاکید می‌ورزند.

با نگاهی به شبکه‌های اجتماعی بورسی نیز می‌توان به روشنی ردپای خبر بازگشت معافیت‌های تحریم‌های اتمی از سوی ایالات متحده را مشاهده کرد. همانطور که گفته شد عده زیادی از فعالان بورسی و کارشناسان نسبت به انتشار این خبر واکنش مثبتی نشان داده و آن را سرآغازی برای گشایش‌های اقتصادی و سیاسی می‌دانند. اما عده‌ای از سهامداران نمادهایی که اصطلاحا دلاری خوانده می‌شوند چندان دل خوشی از این گشایش نداشته و حتی در برخی از سهم‌ها شاهد تشکیل صف فروش توسط این گروه از سهامداران نیز بودیم.

البته گروهی از کاربران بورسی در شبکه‌های اجتماعی رویکرد دیگری داشته و معتقدند دست حمایتی نامرئی حقوقی‌ها باعث شد تا بازار به اندازه‌ای که باید و شاید تحت تاثیر خبر رفع تحریم‌های اتمی قرار نگیرد. به باور این دسته از فعالان بازار سرمایه، شاخص کل کماکان به دلیل دخالت‌های حقوقی روند رو رشد را در پیش گرفته و اگر خریدهای مصنوعی و اجباری این شرکت‌ها نبود، بورس تهران امروز تحت تاثیر بازار ارز هم که شده شاهد افت محسوسی در شاخص کل می‌بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد