میراث فرهنگی استان سمنان تخریب حمام تاریخی گرمسار را محکوم کرد


میراث فرهنگی استان سمنان تخریب حمام تاریخی گرمسار را محکوم کرد

سمنان- ایرنا- اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در بیانیه‌ای تخریب اثر تاریخی حمام شاهبداغ گرمسار را از سوی افرادی ناشناس محکوم کرد و بر بازسازی کامل آن تاکید کرد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، در بیانیه محکومیت تخریب اثر تاریخی حمام شاهبداغ گرمسار آمده است: حفظ و حراست از آثار تاریخی گذشتگان به‌عنوان میراثی برای نسل آینده از اهمیت بالایی برخوردار است و تمامی آحاد جامعه نسبت به نگهداری میراث گذشتگان و انتقال هویت تاریخی و فرهنگی به نسل آینده وظیفه‌ای اجتناب‌ناپذیر بر عهده دارند.

این بیانیه می افزاید: تخریب آثار تاریخی صدمات بنیادین به میراث‌فرهنگی و هویت تاریخی وارد می‌کند و تبعات جبران‌ناپذیری در پی دارد. در حالی که حفظ و حراست از آثار تاریخی می‌تواند عامل جذب گردشگر و رونق گردشگری استان و در نتیجه اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی استان شود، اقدام به تخریب آثار تاریخی نتیجه‌ای جز فراموشی یادگار ارزشمند گذشتگان و بی‌تفاوت کردن نسل جدید با هویت تاریخی خود در پی نخواهد داشت.

در بیانیه اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان می خوانیم: بنای تاریخی حمام محله شاهبداغ گرمسار از جمله بناهای تاریخی با ارزش شهر گرمسار است که مراحل ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران در دستور کار این اداره‌کل قرار داشت و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمسار نیز طی نامه شماره ۹۱۸/۱۴۰۴/۹۸۳ به تاریخ ۱/۱۰/۱۳۹۸ به شهرداری گرمسار باارزش بودن این بنای تاریخی را اعلام کرده بود.

این بیانیه با اشاره به اینکه این حمام تاریخی در جنوب شرقی شهر گرمسار و بین راه این شهر به روستای کوشک قرار دارد و به نام حمام کوشک نیز معروف است، افزوده است: این بنای باارزش دوره قاجار از نمونه حمام‌های تاریخی استان است که عناصر و فضاهای حمام‌های قدیمی مانند رختکن، سربینه، گرم‌خانه، میان‌در و تون در آن وجود داشته است.

این بیانیه افزوده است: این بنای با ارزش توسط افراد ناشناس در چند روز گذشته تخریب شده و این اداره‌کل در حال تکمیل پرونده و اقامه شکایت کیفری از مسببان این حادثه است.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ضمن محکومیت اقدام به تخریب این اثر تاریخی، خواستار بازسازی این بنای تاریخی به حالت اولیه و مرمت عین به عین وضع موجود است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان