نگاهی کوتاه به آثار برگزیده نخستین جشنواره «جایزه فیروزه» استان سمنان


نگاهی کوتاه به آثار برگزیده نخستین جشنواره «جایزه فیروزه» استان سمنان

سمنان- ایرنا- آیین پایانی نخستین جشنواره هدایای فرهنگی «جایزه فیروزه» سفال و سرامیک کاربردی استان سمنان همزمان با هفتمین دوره ملی این جشنواره روز شنبه برگزار شد و به همین مناسبت، نگاهی کوتاه به آثار فتح‌الله زیارتی، ماشاالله عمید و هانیه دَوَلو به عنوان برگزیدگان این جشنواره خالی از لطف نیست.

به گزارش ایرنا، شکل دادن به مشتی خاک و ورزیده کردن آن در آتش چیزی کم از دمیدن روح انسانی و جان‌بخشی به آن ندارد. هنری درون‌گرا و زیبا که حضورش در هر مکانی، جلادهنده روح و شادی‌بخش است.

سمنان،به عنوان شهر خلاق سفال و سرامیک ایران، ظرفیت ویژه‌ای در این حوزه دارد. از این رو نخستین جشنواره هدایای فرهنگی «جایزه فیروزه» این استان در حوزه این هنر برگزار شد و امروز با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.

زیارتی، مقام اول نخستین جشنواره هدایای فرهنگی «جایزه فیروزه» (سفال و سرامیک کاربردی) استان سمنان در حاشیه آیین پایانی این جشنواره در سالن حکیم الهی، واقع در مجتمع فرهنگی و هنری کومش این شهر به خبرنگار ایرنا گفت: در این جشنواره ۲ اثر از من ارائه شد که شامل یک مجموعه گلدان به نام مجموعه گلدان «برگ» و یک سیب با نام «سلامت» بود.

وی افزود: این آثار دارای لعاب «ماکرو کریستال» هستند. در سال ۹۵ به این نوع از لعاب دست یافتم و تا کنون پنج کارگاه آموزشی ملی برای انتقال نحوه دست‌یافتن به این لعاب به هنرمندان علاقه‌مند برگزار کردم.

زیارتی از سال ۱۳۶۷ هنر سرامیک را آغاز کرد و در این سال‌ها نیز به صورت ویژه به پژوهش، ساخت و تولید لعاب با الهام از طبیعت پرداخته‌ است.

«مجموعه گلدان های برگ» در کنار «تندیس کبوتر حرم»، «زاغ»، و «آهو» آثاری از این هنرمند ملی استان سمنان است که موفق به دریافت گواهی ثبت آثار ادبی و هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند.

نگاهی کوتاه به آثار برگزیده نخستین جشنواره «جایزه فیروزه» استان سمنانآثار فتح‌الله زیارتی در نخستین جشنواره هدایای فرهنگی «جایزه فیروزه» استان سمنان

عمید، مقام دوم این جشنواره نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: پنج اثر به دبیرخانه این جشنواره فرستادم که از بین این آثار، یک بشقاب ۳۰ سانتی‌متری از جنس گل سلولوزی برگزیده شد.

این اثر هنری دارای لعاب «دلربا» به رنگ آبی فیروزه‌ای است.

عمید متولد سال ۱۳۴۲ در سمنان است که ویژگی بارز آثار هنری وی، طرح‌های لعابی است که آثار زیرخاکی را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند.

پنج دوره شرکت در نمایشگاه دوسالانه سفالگران معاصر ایران، شرکت در نمایشگاه گروهی ملی، ۲ دوره برگزاری نمایشگاه انفرادی در شهر سمنان،برگزاری نمایشگاه گروهی در کیش، شیراز، اصفهان، تهران و مشهد و برگزاری نمایشگاه در کشور ترکمنستان و بلاروس از جمل فعالیت‌های وی به شمار می‌رود.

نگاهی کوتاه به آثار برگزیده نخستین جشنواره «جایزه فیروزه» استان سمنانآثار ماشاالله عمید در نخستین جشنواره هدایای فرهنگی «جایزه فیروزه» استان سمنان

دولو، مقام سوم این جشنواره نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سه اثر ارائه شد که شامل سه قطعه هرمی شکل در سه اندازه مختلف ترکیب سرامیک و نقاشی با نام تداعی کننده فرم خط میخی است.

نقاشی اسب هایی که در مینیاتور ایران کار می شود را در اثر اروپایی ونگوک گنجاندم و به همین دلیل این اثر «خیال اسبان در شب های پرستاره ونگوک» نام گرفت.

دولو، متولد سال ۱۳۶۹ و دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری است. وی از ۱۰ سال گذشته مشغول به تولید آثار هنری است و همزمان به عنوان مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در رشته‌های نقاشی و سفال فعالیت می‌کند.

سه نفر از شاگردان وی در رشته نقاشی حائز رتبه‌های بین‌المللی شدند و برگزاری نمایشگاه انفرادی سرامیک در تابستان امسال نیز از دیگر فعالیت‌های این هنرمند است.

نگاهی کوتاه به آثار برگزیده نخستین جشنواره «جایزه فیروزه» استان سمنانآثار هانیه دَوَلو در نخستین جشنواره هدایای فرهنگی «جایزه فیروزه» استان سمنان

همچنین از آثار محمدعلی معافی، محمدصدیق لطفی و مهدی شوقیان وصال نیز در این جشنواره تقدیر شد.

نگاهی کوتاه به آثار برگزیده نخستین جشنواره «جایزه فیروزه» استان سمنان

نگاهی کوتاه به آثار برگزیده نخستین جشنواره «جایزه فیروزه» استان سمنان

نگاهی کوتاه به آثار برگزیده نخستین جشنواره «جایزه فیروزه» استان سمنان

گفتنی است آثار زیارتی و دولو در نمایشگاه چهاردهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر نیز حضور دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


70 عکس صبح بخیر انگیزشی با جملات مثبت و امید بخش