افزایش 3 برابری ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در خوزستان


افزایش 3 برابری ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در خوزستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: میزان موارد ابتلا به کرونا در دو هفته اخیر در خوزستان 389 درصد، موارد بستری 269 درصد و موارد مرگ 300 درصد افزایش یافته است.

دکتر سید محمد علوی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۱۶ بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: رشد روزانه بیماری در دنیا به سه میلیون نفر و رشد مرگ به ۱۲ هزار نفر در روز رسیده است بنابراین بر خلاف تصورات قبلی، بیماری شیوع و مرگ و میر بالایی دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مشاهده می‌شود که در کشورهای پیشرفته و دارای زیرساخت خوب بهداشتی و پوشش بالای واکسیناسیون نیز موارد بیماری به صورت آسانسوری افزایش یافته است بنابراین باید آماده باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر اُمیکرون همه سوش‌های دیگر را کنار زده و در بسیاری از جاها ۸۰ تا ۱۰۰ درصد موارد ابتلا، اُمیکرون هستند.

وی بیان کرد: در ۱۴ بهمن‌ماه حدود ۴ هزار و ۲۶۹ نفر به مراکز منتخب نمونه‌گیری خوزستان مراجعه کرده‌اند که بیشترین آمار به ترتیب در اهواز، باغملک، هویزه، باوی، دهدز و اندیکا بوده است.

علوی گفت: چگالی تست در خوزستان نیز به حدود ۵۹.۸ رسیده است یعنی از هر ۱۰۰ تست، حدود ۶۰ نفر مثبت می‌شوند در حالی که یک ماه پیش، این روند ۲.۷ درصد بود. این مساله نشان می‌دهد ویروس در چرخش بسیار زیاد شده است.

وی با بیان اینکه روند میزان مثبت شدن تست ها شاخص خوبی برای پیش‌بینی آینده است، افزود: ۶۱.۲ درصد تست‌های PCR و ۱۵.۶ درصد تست‌های رپید مثبت می‌شوند بر این اساس در کمتر از یک ماه وفور ویروس در جامعه ۲۰ برابر شده است و این مساله شانس ابتلا در اجتماعات را به شدت افزایش داده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: میزان موارد ابتلا به کرونا در دو هفته اخیر در خوزستان ۳۸۹ درصد، موارد بستری ۲۶۹ درصد و موارد مرگ ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

علوی با اشاره به افزایش ۱۹۰ درصدی موارد تست، عنوان کرد: بیماران بستری در ICUها حدود ۶۳ درصد و میزان کشندگی بستری نیز ۳.۴ درصد افزایش یافته است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص کنترل مرزهای زمینی، دریایی و هوایی گفت: پس از جلسه‌ای که در خصوص کنترل مرزها برگزار شد انتظار می‌رفت مراکز نقاهتگاهی فعال شوند. در دو هفته اخیر در مرز چذابه ۲۳ ایرانی مثبت کرونا شناسایی شده‌اند که قرار بود همه این افراد در نقاهتگاهی در بستان قرنطینه شوند اما تنها ۹ نفر از این تعداد و تنها یک شب در نقاهتگاه‌ ماندند.

وی افزود: ۲۱۹ مورد مثبت کرونا نیز در مرز شلمچه شناسایی شدند اما هیچ کدام از این افراد در نقاهتگاه‌ها نگهداری نشدند. این موضوع در حالی است که اعلام شده بود مرکز نقاهتگاه در مرز راه‌اندازی شده است.

علوی تصریح کرد: درست است که اکنون اُمیکرون وارد کشور شده اما ممکن است این افراد سوش دیگری با خود وارد کشور کنند. قرنطینه کردن در مرزها یکی از اصول شناخته‌شده مقررات بین‌المللی و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است.

وی با اشاره به افزایش روند واکسیناسیون بیان کرد: به استثنای هفته گذشته، همچنان سرعت واکسیناسیون در خوزستان خوب نیست. در حال حاضر ۱۵ درصد افراد در تزریق دوز دوم و ۵۴ درصد در تزریق نوبت سوم تأخیر داشته‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کاهش وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: میزان استفاده از ماسک در هفته گذشته در خوزستان ۴.۳ درصد کاهش یافته و از ۵۰ درصد به ۴۵.۷ درصد رسیده است. میزان استفاده از ماسک در برخی حاشیه‌های شهرها از ۱۰ درصد نیز کمتر بوده است.

وی گفت: میزان بازرسی‌های بهداشتی از اماکن به جز در یک شهر خوب بوده است و بر اساس حد انتظار در حال انجام است.

علوی عنوان کرد: ۱۴ درصد شاغلین در ادارات و دیگر اماکنی که خدمات ارائه می‌دهند، واکسن تزریق نکرده‌اند که این موضوع در هفتکل‌، کرخه، شادگان، آبادان بیشتر از دیگر شهرها است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه‌های دانش‌آموزی خوزستان ۶۹ درصد، گندزدایی در مدارس ۷۱ درصد، تهویه مدارس ۷۲ درصد، چیدمان صندلی‌ها بر اساس دستورالعمل‌ها ۷۸ درصد و فاصله‌گذاری در مدارس ۷۷ درصد رعایت می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: متوسط استانی پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزان خوزستانی ۸۲.۹ درصد است. البته این رقم در برخی جاها بسیار بیشتر است. شادگان، آبادان و خرمشهر برخی از شهرهایی هستند که پوشش متوسط استانی را کاهش می‌دهند.

وی بیان کرد: هر چند عنوان می‌شود میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها صددرصد است اما این موضوع در هواپیماها اصلاً رعایت نمی‌شود.

علوی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دفاتر اسناد رسمی، استخرهای شنا، باشگاه‌های ورزشی، هتل‌ها، پاساژها، نانوایی‌ها، مساجد و رستوران‌ها خوب نیست و این اماکن، کانون‌های خطر محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی