روستاهای فیروزکوه


در این مطلب به بررسی تمام روستاهای فیروزکوه پرداخنه ایم .شهرستان فیروزکوه در منتهی‌الیه شمال شرقی استان تهران و در طول جغرافیایی 52:46 و عرض جغرافیایی 35:28 واقع شده‌است. این شهرستان از شمال و شرق به شهرستان سوادکوه در استان مازندران ، از جنوب و جنوب شرقی به شهرستان مهدیشهر در استان سمنان و از […]

در این مطلب به بررسی تمام روستاهای فیروزکوه پرداخنه ایم .شهرستان فیروزکوه در منتهی‌الیه شمال شرقی استان تهران و در طول جغرافیایی ۵۲:۴۶ و عرض جغرافیایی ۳۵:۲۸ واقع شده‌است. این شهرستان از شمال و شرق به شهرستان سوادکوه در استان مازندران ، از جنوب و جنوب شرقی به شهرستان مهدیشهر در استان سمنان و از غرب به شهرستان دماوند محدود می‌گردد.این شهرستان بر روی بخشی از سلسله جبال البرز مرکزی قرار گرفته‌است و به همین خاطر دارای ناهمواریهای بسیاری است. قلل مرتفعی همچون میشینه مرگ لزور (۴۰۷۶ متر) همچون دیواری این شهرستان را از مناطق شمالی کشور جدا می‌کند که در بین این قلل سرشاخه‌های رود خانه حبله رود جاری است .

روستاهای فیروزکوه

سایر کوههای منطقه عبارتند از کوه پل در (۲۶۸۹) در شرق فیروزکوه، کوه نواس(۲۸۲۹) در جنوب شرق فیروزکوه، کوه تپه مراد (۳۲۱۹) در شمال غربی فیروزکوه. از نظر ویژگی‌های آب و هوایی و اقلیمی، این شهرستان دارای زمستان سرد و تابستان معتدل و خنک میباشد .این شهرستان با ۲۲۶۱ کیلومتر مربع مساحت، در حدود ۱۲ درصد از مساحت کل استان تهران را به خود اختصاص داده‌است و بدین لحاظ مقام چهارم را در بین شهرستان‌های استان داراست شهرستان فیروزکوه، طبق آخرین تقسیمات کشوری تا پایان سال ۱۳۷۹، دارای دو بخش ( مرکزی و ارجمند ) ۵ دهستان و ۱۰۹ آبّادی بوده که از این تعداد ، ۷۱ آبادی (۱/۶۵٪ ) دارای سکنه و بقیه خالی از سکنه می‌باشند .

روستاهای فیروزکوه

همچنین در سال ۱۳۸۵ بر اساس آخرین تقسیمات کشوری منطقه ارجمند به منطقه شهری تبدیل شده‌است و در حال حاضر این شهرستان ۲ نقطه شهری دارد ۱- شهر فیروزکوه ۲- شهر ارجمند بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه با ۷۷ درصد سهم از کل این شهرستان، مقام نخست را از نظر مساحت داراست . بخش مرکزی، مناطق مرکزی و شرق شهرستان فیروزکوه شامل دهستان پشتکوه، دهستان شهرآباد، دهستان حبلرود و شهر فیروزکوه را در برمی گیرد و بخش ارجمند نیز ۲۳ درصد از مساحت کل شهرستان فیروزکوه را به خود اختصاص داده و مناطق حنوبی و غربی شهرستان شامل دهستان قزقانچای، دهستان دوبلوک و شهرارجمند را در برمی‌گیرد .

روستاهای فیروزکوه

ساکنان شهرستان فیروزکوه

ساکنین اصلی فیروزکوه از شاخه‌های ۱۶ گانه قوم آریایی می‌باشند علاوه بر آن اقوامی از کردان ایل پازوکی از حوالی ارومیه حدود چهارصد سال قبل در زمان صفویه تبعید شده‌اند و برخی از افراد ایل اصانلوی گرمسار و تیره‌های غندالی الیکایی وشاه حسینی الیکایی و کردها در این شهرستان سکنی گزیده‌اند .فیروزکوه ازدیربازییلاق عشایر الیکایی بوده است.

تاریخچه فیروزکوه

شهرستان فیروزکوه بدلیل موقعیت خاص همواره مورد توجه اقوام و گروههای انسانی بوده، به همین جهت شاهد آثار زیادی در نقاط مختلف آن هستیم که از آن جمله می‌توان به ، ۳۵ امامزاده و بقعه متبرکه ، ۲۸ قلعه، یک خانه تاریخی ،۷ گورستان و زیارتگاه ، ۱۸ محوطه باستانی تاریخی و اسلامی ،۳ غار و دژ طبیعی ، ۲ پل تاریخی، یک مسجد تاریخی ، ۸ کاروانسرا ،۱۸ برج آرامگاهی و … اشاره کرد. فیروزکوه شهری قدیمی است که برخی آن را با حوادث مرتبط با دماوند هم چون افسانه فریدون و ضحاک مرتبط می‌دانند. یکی از نوشته‌های معتبر درباره تاریخ این شهر به نوشته محمدبن جریر طبری (۳۱۰-۲۲۶ ه.ق) در کتاب «تاریخ الرسل و الملوک» باز می‌گردد.

روستاهای فیروزکوه

در این نوشته طبری می‌نویسد: «فیروز پسر یزدگرد، پسر بهرام بود و پادشاهی وی پس از آن بود که برادر و سه تن از خاندان خویش را کشت. گویند در ملک وی هفت سال پیاپی قحطی شد و در آن دوران سخت، رعیت را چنان راه برد که هیچ کس از گرسنگی نمرد مگر یکی و او به خداوند نالید که رحمت خویش از او و رعیت او دریغ ندارد و باران ببارد و خدای اجابت کرد ولایت مانند پیش پرآب شد و درختان جان گرفت. فیروز بگفت تا به ری شهری بسازند و آن را فیروز نام کرد و مابین گرگان و دربند نیز شهری بساختند و آن را فیروز نام کردند و…» شهر فیروزکوه همان شهری است که طبری احداث آن را به فیروز ساسانی در ری نسبت داده‌است . به دلیل همین قدمت فیروزکوه از شهرهایی است که تپه‌های باستانی زیادی دارد. نام قدیمی فیروزکوه دیمه بوده است؛ که به معنی طبیعت خودرواست.

روستاهای فیروزکوه

روستاهای فیروزکوه

روستای آب‌باریک کوچک

آب‌باریک کوچک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر (۶خانوار) بوده‌است.

روستای اتشان

اتشان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۵ نفر بوده‌است.

روستای ارو

روستای آرو ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای اسور

آسور، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد.زبان مردم روستای اسور زبان مازندرانی می باشد.این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۱ نفر بوده‌است.

روستای امیریه

امیریه ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه دمی باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۵ نفر بوده‌است.

روستای امین‌آباد

امین‌آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان حبله رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت ۷۸۵ نفر (۱۲۳خانوار) بوده‌است.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.امین آباد مرتفع و برف‌گیر می‌باشد و گردنه امین آباد در همین منطقه قرار دارد.

روستای اندریه

اندریه، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد. زبان رایج در اندریه مازندرانی است.این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۸ نفر بوده‌است.

روستای اندور

اندور، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد .این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای انزها

انزها روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد. مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۰ نفر بوده‌ است.

روستای اهنز

اهنز، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد. این روستا در دهستان قزقانچائ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۸ نفر بوده‌است. مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای بادرود

روستای بادرود ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۲۰۹ نفر بوده‌ است. مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای بهان

بهان، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن۱۰۰ نفر بوده‌ است.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای بهانک

بهانک، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان قزقانچائ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸ نفر بوده‌است.

روستای پردین

پردین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه در استان تهران ایران است.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای پیرده

پیرده یا فیرده روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد. مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۰ نفر بوده‌است.

روستای جلیزجند

جلیزجند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۴ نفر بوده‌ است.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای جلیل‌آباد

جلیل‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر (۱۷خانوار) بوده‌است.

روستای حسن‌آباد

حسن‌آباد روستایی در دهستان شهرآباد بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۵ نفر (۱۶خانوار) بوده‌است.

روستای حصاربن

حصاربن، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه در استان تهران ایران است. اکثر مردم به شغل کشاورزی و باغداری و تعداد کمی نیز به دامداری میپردازند.تنها جاذبه روستا چشمه معدنی آبچمن است که به عقیده بزرگان روستا برای زردی و گرمازدگی خاصیت درمانی دارد.مردم این روستا به گویش الیکایی که زبان مازندرانی است، صحبت می کنند.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۹ نفر بوده‌است.

روستاهای فیروزکوه

روستاهای فیروزکوه

روستای خمده

خمده، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد. زبان رایج در خمده مازندرانی است.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای درده

دَردِه، روستایی کهن، در دهستان پشتکوه از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه در استان تهران ایران است. مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند. وجه تسمیه درده، قرار گرفتن آن در میانه دره عنوان شده و در واقع درده خلاصه شده دره ده است.مردم روستای درده به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. اصلی ترین محصول روستای درده، گردو است.این روستا از نظر آب و هوایی سرد و کمی خشک است. فصل سرما در این روستا تا ۸ ماه نیز ادامه دارد.در روستای درده سدی به نام سد شاهد احداث شده که آب کشاورزی این روستا را تامین میکند. در این سد که حدود دو سال است آبگیری شده،ماهی و مرغابی نیز دیده میشود.

روستاهای فیروزکوه

این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۵ نفر بوده‌است.اغلب مردم روستا در زمستان ها به نقاط دیگری مهاجرت می کنند.حمام کرناسیان مربوط به دوره قاجار است و در مرکز روستای درده، در حاشیه مسیر رود قرار دارد. این حمام که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. به تازگی بازسازی شده است تا به عنوان موزه برای بازدید عموم بازگشایی شود و دیگر کاربری حمام نخواهد داشت.

روستاهای فیروزکوه

روستای دریابک

روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه در استان تهران ایران است. مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷ نفر بوده‌است.

روستای دمی آقا

دمی آقا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای دهگردان

دهگردان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.واژه دهگردان کلمه مرکبی است شامل ده گر+دان ، ده گر هم صفت مرکبی است به معنی باشنده که به معنی دهقان نیز میباشد.دان نیز پسوند مکان است که معنی جایگاه و مکان زندگی است. پس دهگران محل سکونت دهقانان معنی پیدا میکند.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر بوده‌است.

روستای دهین

دهین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۳ بوده‌است.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای زرمان

زرمان، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌است.مردم زرمان مانند اهالی روستای وزنا به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند.

روستای سائو بزرگ

سائو بزرگ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌ است.

روستای سرانزا

سرانزا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است.

روستای سرچمن

سرچمن، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰ نفر بوده‌است.

روستای سرمندان

سرمندان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷ نفر (۷خانوار) بوده‌است.

روستای سلمان

سلمان (فیروزکوه)، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای سله بن

روستای سله بن، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۷ نفر بوده‌ است. جمعیت غیر دائم یا فصلی روستا ۲۱۷۶ نفر بوده (۵۶۸ خانوار می‌باشد که در فصل بهار و تابستان در آن ساکن بوده و در فصل سرمابه شهرها مهاجرت می‌کنند.زبان مردم این روستا زبان طبری (مازندرانی) است که در فیروزکوه و سایر آبادی های شهرستان فیروزکوه در استان تهران گویش می شود.

روستای سیمین‌دشت

سیمین دشت، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد. زبان مادری اهالی سیمین دشت زبان طبری‌ است.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۷ نفر بوده‌است.

روستای شادمهن

شادمهن، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد. این روستا در نزدیکی شهر ارجمند واقع شده و مردمش به زبان طبری سخن می‌گویند.این روستا در دهستان قزقانچای قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۹ نفر بوده‌است.

روستای شهرآباد

شهرآباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲۲ نفر بوده‌است.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای شیخ وزا

شیخ وزا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای طارس

طارس، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۸ نفر بوده‌است. در تابستان بیش از ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

روستای طارم گورسفید

طارم یا روستای طارن ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه در استان تهران ایران است. طارم یکی از روستاهای شهر فیروزکوه ویکی از سه ییلاق طایفه افتری است. مردم در این روستا تنها سه ماه تابستان را در آن زندگی می‌کنند. یکی از سرچشمه‌های حبله‌رود از این روستا جاری می‌شود. کار بیشتر مردم روستا دامداری و کشاورزی است و از محصولات لبنی آن به سر ماست پنیر اروشه اشاره کرد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای طرود

طرود (فیروزکوه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه در استان تهران ایران است.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۸ نفر بوده‌است. این روستا از معدود روستاهای شهرستان است که در تمامی طول سال جمعیت قابل توجهی در آن زندگی می کنند.شغل اغلب مردم این روستا دامداری و کشاورزی است.وجود یک مدرسه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه یک سوله بزرگ ورزشی از جمله مشخصات این روستا است.این روستا از جمله مناطق سرد شهرستان است که در پایین گردنه معروف “گدوک” واقع شده است. زبان مردم روستای طرود ترکی است.

روستاهای فیروزکوه

روستای طهنه

طهنه، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۷ نفر بوده‌است. بیشتر مردم این روستا به باغداری مشغول می‌باشند.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.محصولات این روستا گندم، گیلاس، آلبالو، زردآلو، سیب و گردو است.

روستای عرب لی

عرب لی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹ نفر (۱۰خانوار) بوده‌است.

روستای فرح‌آباد

فرح‌آباد (فیروزکوه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۴ نفر (۴۱خانوار) بوده‌است.

روستای کبوتردره

کبوتردره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌است.بنای تاریخی کبوتر دره مربوط به دوره سلجوقیان در نزدیکی این روستا واقع شده است.

روستای کبودبند

کبودبند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کتالان

کتالان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۴ نفر (۹۷خانوار) بوده‌است.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای کدوده

کدوده روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد. مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱ نفر بوده‌است.

روستای کرگوانه

کرگوانه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴ نفر (۲۴خانوار) بوده‌است.

روستای کلارخان بالا

کلارخان بالا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای کله‌سر

کله‌سر (فیروزکوه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کله‌منار

کله‌منار (فیروزکوه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کمند

کمند یک روستا در ایران است که در دهستان پشتکوه (فیروزکوه) واقع شده‌است. کمند ۴۵۶ نفر جمعیت دارد.

روستای کندیان

کندیان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲ نفر بوده‌است.

روستای گاوده

گاوده، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر بوده‌است.

روستای گچه

گچه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۷ نفر بوده‌است.

روستای گدوک

گدوک روستایی در دهستان پشتکوه، بخش مرکزی، شهرستان فیروزکوه میباشد.جمعیت گدوک براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ ایران، ۵۶ نفر (۲۵ خانوار) شامل ۳۲ مرد و ۲۴ زن می‌باشد.

روستای گذرخانی سیدآباد

گذرخانی سیدآباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰ نفر بوده‌است.

گورسفید

گورسفید، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۰ نفر بوده‌است.

روستای لاسم چشمه

لاسم چشمه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ بوده‌است.

روستای لزور

لَزور نام روستایی گردشگری و تفریحی در دهستان قزقانچای بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه واقع در ۴۷٫۵ کیلومتری دماوند، ۳۹ کیلومتری شمال باختری فیروزکوه و ۲۶ کیلومتری شمال راه شوسه فیروزکوه به تهران است. “لزور” کلمه ای مازندرانی و به معنی “فردی قوی هیکل که بسیار غذا می‌خورد” می‌باشد. روستای لزور با کوه های مرتفع،طبیعت بی نظیر رود ها و باغ،زمین های برخوردار است. این روستا بسیار مناسب برای سفر های تفریحی است.این روستا در کنار رود فرح رود، در دامنهٔ جنوبی کوه معراج، که کوهی در رشته کوه البرز است، قرار دارد.

روستاهای فیروزکوه

روستای لزور در ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد واقع شده‌است.این روستا از منظره بی‌نظیری برخوردار است. همچنین دارای کوه های مرتفع میباشد که برای کوه‌نوردی مناسب است.این روستا دارای ۲۱۶۰ نفر می باشد .زبان مردم لزور یکی از گویش‌های اصیل زبان مازندرانی است.اهالی لزور بیشتر به کشاورزی و دامداری و نجّاری و خیاطی مشغولند.راه لزور آسفالته است.برای ورود به روستای لزور از روستاهای سله بن و وشتان و ارجمند و شادمهن و اهنز می گذرند

روستاهای فیروزکوه

روستای محمودآباد

روستایی از توابع بخش مرکزی فیروزکوه می باشد.این روستا در استان تهران، شهرها و شهرستان‌های اطراف به پرورش انارهای مرغوب و با کیفیت مشهور است. هر ساله در فصل پاییز هنگام فصل انار، علاقمندان و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و در این زمان جشنی موسوم به جشن انار با حضور مسوولین محلی و استانی برگزار می گردد. در باره این روستا آمده‌است: روستای محمودآباد در ۵۰ کیلومتری جنوبی شهرستان فیروزکوه و در کنار رود خانه بسیار زیبای حبله رود واقع شده‌است. قریه مزبور برمسیر راه آهن مواصلاتی تهران شمال و در دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های سربه فلک کشیده البرز قرار گرفته‌است.

این روستای زیبا جزء دهستان‌های بخش حبله رود می‌باشد که با وجود طبیعتی زیبا و سر سبز سالانه مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. همچنین این روستا از سمت شمال با سیمین دشت و از سمت جنوب با روستای کبوتردره هم مرز می‌باشد.جمعیت این روستا در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۶۰ نفر بوده است .

روستای مرگسر

مرگسر روستایی در دهستان پشتکوه بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ این روستا بدون جمعیت بوده‌است.

روستای مزداران

مزداران روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه در استان تهران ایران است. مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۱ نفر (۱۵۶خانوار) بوده‌است.

روستای مه‌آباد

مه‌آباد (به طبری: ماها) روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۸ نفر بوده‌است.

روستای مهن

مهن، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد .این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴۱ نفر (۱۲۷خانوار) بوده‌است.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای ناماور

ناماور، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای نجفدر

نجفدر،روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد. این روستا در ۴۴ کیلومتری و شمال‌غرب فیروزکوه قرار دارد و مردمانش مانند اهالی روستاهای منطقه (ارجمند) به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند . جاهای دیدنی این روستا عبارتند از: (آبشار بلبل سنگ،امام زاده جعفر،خانزاده پشت )این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۰ نفر بوده‌است.

روستای نواس

نواس، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان پشتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای ورسخواران

ورسخوران، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۹ نفر بوده‌است. مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای وزنا

وزنا، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد . این روستا از دو سمت جاده هراز و جاده فیروز کوه قابل دسترسی است . از جاذبه های دیدنی وزنا میتوان به چشمه رخش ، منطقه رودبار ، اشاره کرد. این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۸ نفر بوده‌است.اهالی وزنا به زبان مازندرانی تکلم می‌کنند.

روستای وشتان

وشتان، روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه می باشد.مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند.این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت ثابت آن ۳۱۸ نفر (۸۲خانوار) بوده‌.

روستای هرانده

هرانده، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۵ نفر بوده‌است.اهالی هرانده مانند مردم بسیاری از روستاهای فیروزکوه به زبان مازندرانی تکلم می‌کنند.هرانده در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه و ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده‌است.هم چنین در این روستا طولانی ترین غار استان تهران غار بورنیک وجود دارد.

روستای هریاج

هریاج، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه می باشد.این روستا در دهستان حبلرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶ نفر بوده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق