بازار کار رشته ی مهندسی برق برای خانم ها در دنیا چگونه است؟


بازار کار رشته ی مهندسی برق برای خانم ها در دنیا چگونه است؟

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) می‌توان گفت که از گذشته تاکنون همواره نیاز صنایع و کارفرمایان به استخدام مهندس برق زیاد بوده و بازار کار این مهندسین هم در ایران و هم در سایر کشورها همیشه رونق زیادی داشته است؛ به طوری که کسانی که در این رشته تحصیل کرده‌اند، بسته به گرایش خود می‌توانند در سازمان‌ها و شرکت‌های معتبری... نوشته بازار کار رشته ی...

می‌توان گفت که از گذشته تاکنون همواره نیاز صنایع و کارفرمایان به استخدام مهندس برق زیاد بوده و بازار کار این مهندسین هم در ایران و هم در سایر کشورها همیشه رونق زیادی داشته است؛ به طوری که کسانی که در این رشته تحصیل کرده‌اند، بسته به گرایش خود می‌توانند در سازمان‌ها و شرکت‌های معتبری استخدام شوند.

شاید بسیاری از افراد تصور کنند که بازار کار مهندسی برق برای خانم‌ها چندان مناسب نیست یا این رشته بیشتر مناسب آقایان است. با این حال در این مطلب از بازار کار مهندسی برق برای خانم‌ها در ایران و جهان صحبت خواهیم کرد تا از موفقیت چشمگیر آن‌ها در این رشته بیشتر بدانیم. پس با ما همراه باشید.

گرایش های مهندسی برق

رشته مهندسی برق در گرایش های متنوعی در دانشگاه‌های خصوصی، دولتی و پیام نور تدریس می‌شود که عبارت‌اند از:

قدرتمخابراتکنترلالکترونیکبیوالکتریک (مهندسی پزشکی)سیستم‌های دیجیتال (این گرایش فقط در دانشگاه شریف تدریس می‌شود.)

معمولا در بین این گرایش‌ها، مهندسی برق قدرت به صورت کلی بازار کار بسیار بهتری نسبت به سایر گرایش‌ها در ایران دارد. با این حال، بازار کار گرایش کنترل معمولاً برای خانم‌ها بهتر از سایر گرایش‌ها است.

شرح وظایف و مسئولیت‌های مهندس برق

‎شرح وظایف مهندسین برق معمولا در آگهی‌های استخدامی نوشته می‌شود که بسته به نوع صنعت سازمان و موقعیت شغلی، می‌تواند متفاوت باشد. با این حال از جمع‌آوری شرح وظایف درج شده در اغلب آگهی‌های استخدامی مهندس برق در تمامی گرایش‌ها به نتایج زیر دست یافتیم:

خواندن مشخصات طراحی و نقشه‌های فنیطراحی سیستم‌ها و محصولاتارائه مناسب‌ترین راه‌حل‌ها برای انجام پروژهتخمین درست هزینه‌ها و زمان‌بندی پروژهانجام پروژه‌ها بر اساس استانداردهای موجودساخت مدل‌ها و نمونه‌های اولیه با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدیارتباط با دیگر اعضای تیمارتباط با مشتریان و پیمانکارانشناسایی نیازهای مشتریانثبت، تجزیه‌وتحلیل و تفسیر داده‌هاتهیه مستندات محصول، نوشتن گزارش و ارائه‌ی آنارائه پیشنهادهای مختلف جهت اصلاح پروژه

شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر شرح وظایف درج شده در آگهی‌های استخدامی مهندس برق، این صفحه را چک کنید: https://jobvision.ir/jobs/category/electrical-engineering

بازار کار مهندسی برق برای خانم‌ها در ایران

بازار کار رشته مهندسی برق برای خانم‌ها بسته به گرایش متفاوت است. با نگاهی به موقعیت‌های شغلی و آگهی‌های استخدامی مهندس برق در سایت‌های کاریابی می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که بازار کار گرایش کنترل، مهندسی پزشکی و برق و الکترونیک برای خانم‌ها بسیار خوب است. در مقابل معمولا در گرایش قدرت بسیاری از سازمان‌ها فقط از بین آقایان استخدام می‌کنند. با این حال این مسئله به این معنی نیست که توانایی خانم‌ها در این گرایش کم است. دلیل این موضوع می‌تواند تمایل کم دانش‌آموزان خانم ریاضی و فیزیک به انتخاب رشته مهندسی برق و تعداد کم فارغ التحصیلان خانم در گرایش قدرت باشد. همچنین بسیاری از افراد روحیات خانم‌ها را برای کار کردن در این گرایش مناسب نمی‌دانند. در کل برابری در هر شغلی از ضروریات است و نباید هیچ‌گاه فرصت‌های شغلی را از خانم‌ها به دلیل جنسیت آن‌ها دریغ کرد.

با وجود کم رونق بودن بازار کار گرایش قدرت در ایران، می‌توانیم در بسیاری از سازمان‌ها یا نیروگاه‌های مختلف زنانی را مشاهده کنیم که با رتبه‌های برتر در این گرایش تحصیل کرده‌اند و حتی بدون کنکور در مقاطع بالاتر توانسته‌اند تحصیلات خود را ادامه داده، وارد بازار کار شوند و هم اکنون به عنوان مهندس یا مدیر پروژه مسیر شغلی موفقی داشته باشند.

میزان حقوق شغل مهندسی برق در ایران

اگر شما نیز در رشته مهندسی برق تحصیل کرده باشید، شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که میزان حقوق این مهندسین در ایران چقدر است؟ البته جواب این سؤال بسته به شهر محل کار، میزان سابقه کاری و نوع گرایش های مهندسی برق می‌تواند متفاوت باشد. با این حال در گزارشی از میزان حقوق خالص ماهیانه مهندسین برق در سال 1400 در سراسر کشور، توانسته‌ایم نتایج زیر را به دست آوریم:

شهرکارشناسکارشناس ارشدمدیر
تهران5.6 میلیون تومان8.4 میلیون تومان10.8 میلیون تومان
شهرهای بزرگ4.6 میلیون تومان6.3 میلیون تومان7.5 میلیون تومان
شهرهای کوچک5.3 میلیون تومان7.2 میلیون تومان8 میلیون تومان

بازار کار مهندسی برق برای خانم‌ها در جهان

به صورت کلی بازار کار مهندسی برق در کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و استرالیا بسیار خوب است، اما در این کشورها نیز تعداد مهندسین برق خانم نسبت به آقایان بسیار کمتر است. بر اساس گزارش سایت Zippia در کشور آمریکا فقط 11.1 درصد مهندسین برق را خانم‌ها تشکیل داده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که بازار کار مهندسی برق هم در ایران و هم در سایر کشورها برای خانم‌ها شرایط چندان خوبی ندارد و آن‌ها به سختی می‌توانند موقعیت شغلی در این حوزه برای خود پیدا کنند. با این حال در سال‌های اخیر ورود زنان به عرصه رشته های فنی و مهندسی مخصوصا مهندسی برق بسیار بیشتر شده است؛ به طوری که نرخ بیکاری را در این قشر بسیار کاهش داده است و انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور این آمار تغییر مثبتی داشته باشد.

در بین کشورهایی که بالاتر نام بردیم، کشور استرالیا بازار کار بسیار خوبی را در سال‌های گذشته برای رشته مهندسی برق تجربه کرده است. همین امر بازار کار این رشته را برای خانم‌ها نیز در استرالیا رونق بخشیده است. گفتنی است که میانگین حقوق ماهیانه مهندسین برق در این کشور، 6 هزار و 528 دلار (آمریکا) است.

انواع فرصت‌های شغلی مهندسی برق برای خانم‌ها

با وجود آن که بازار کسب و کار مهندسی برق برای خانم‌ها جای پیشرفت زیادی دارد، اما هم اکنون نیز فرصت‌های شغلی متنوعی در این رشته برای خانم‌ها در ایران وجود دارد. در ادامه هر کدام را نام برده و توضیح می‌دهیم.

کارشناس الکترونیک

معمولا کارشناسان الکترونیک مسئولیت طراحی، توسعه و پیاده‌سازی تجهیزات الکترونیکی مانند دستگاه‌های GPS و موتورهای الکتریکی را بر عهده دارند. همچنین این افراد در مورد طرح‌های مختلف تحقیق کرده و اجزای طراحی خود را آزمایش و ارزیابی می‌کنند.

مهندس پروژه

وظیفه مهندسین پروژه نظارت بر پروژه‌های مهندسی برق است؛ به طوری که به بودجه و جدول زمانی پروژه نیز توجه شود. همچنین این مهندسین بر کار هر یک از اعضای تیم نیز نظارت می‌کنند.

مهندس طراح برق

یک مهندس طراح برق از نرم‌افزار طراحی به کمک کامپیوتر یا CAD برای توسعه سیستم‌ها و محصولات جدید استفاده می‌کند. همچنین این مهندسین طرح‌های مختلف پروژه را با توجه به مشخصات ارائه‌شده توسعه می‌دهند و آن‌ها را آزمایش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که تجهیزات با الزامات پروژه مطابقت دارند.

مهندس کنترل

معمولا وظیفه یک مهندس کنترل، نگهداری از سیستم‌ها است. همچنین آن‌ها فرایندهایی را که مشکلات سیستم‌ها را آشکار می‌کنند، اجرا کرده و اثربخشی آن‌ها را آزمایش می‌کنند.

سایر مشاغل مهندسی برق برای خانم‌ها عبارت‌اند از:

کارشناس برق مخابراتکارشناس کنترل کیفیتکارشناس مکاترونیک

علاوه بر این موارد، بسیاری از کسانی که در رشته مهندسی برق تحصیل کرده‌اند، می‌توانند به عنوان کارشناس محتوا در نیروگاه‌ها یا سازمان‌های مرتبط با این حوزه مشغول به کار شوند. حتی بسیاری از این افراد به تدریس خصوصی مشغول هستند و درآمد خوبی از آن به دست می‌آورند.

جمع‌بندی

رشته مهندسی برق در ایران و سایر کشورهای جهان بازار کار بسیار خوبی دارد و تعداد افراد بیکار در این رشته معمولا کم است، اما این بازار کار برای خانم‌ها نسبت به آقایان از رونق کمتری برخوردار است. البته بسته به گرایش این موضوع می‌تواند کمی متفاوت باشد؛ به طوری‌ که در گرایش کنترل و مهندسی پزشکی نسبت خانم‌های شاغل به آقایان بسیار بیشتر از گرایش قدرت است.

بازار کار رشته مهندسی برق در کشورهای خارجی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ به طوری که در کشور آمریکا فقط 11.1 درصد از مهندسین برق را خانم‌ها تشکیل داده‌اند. البته این درصد در کشور استرالیا که در کل بازار کار پر رونقی در مهندسی برق دارد، بهتر است.

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟