تلویزیون باید خانواده‌ها را به تربیت مهارت‌محور تشویق کند


تلویزیون باید خانواده‌ها را به تربیت مهارت‌محور تشویق کند

تهران-ایرنا- تهیه‌کننده مجموعه مستند «سلام به آینده» گفت: ساخت یک مجموعه مستند کافی نیست و نیازمند آن هستیم که برنامه‌های مختلف از رسانه‌های گوناگون تولید شود تا خانواده‌ها برای تربیت مهارت‌محور تشویق شوند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مجموعه مستند سلام به آینده با موضوع الگوهای موفق از نوجوانان ماهر در جدول پخش شبکه افق سیما جای گرفته است.

موضوع مهمی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هم مورد توجه امام خمینی (ره) بود، توجه به آینده انقلاب با نگاه دوراندیشانه به نسل‌های بعدی کشور یعنی کودکان آن دوره و دهه‌های بعد است. همین توجه خود مسئله مهمی است زیرا که اقتصاد، فرهنگ، سیاست و حتی مسائل اجتماعی کشور نیز در آینده قرار است که توسط همین کودکان و نوجوانان اداره شود.

به همین منظور تربیت آنها و رشد و شکوفایی‌شان در جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است که این موضوع صورت نمی‌گیرد جز با آگاه‌سازی خانواده‌ها در زمینه مهارت‌آموزی و تربیت مهارت‌محور فرزندان. به همین منظور شبکه افق سیما در زمینه نشان‌دادن نمونه‌های موفق و همچنین الگوسازی برای خانواده‌های ایرانی مجموعه مستند سلام به آینده را تولید کرده است.

این مستند به تهیه‌کنندگی قاسم قاسمی و تیم کارگردانی علیرضا باغشنی، سید امیر جوادی، محمد محمدزاده، امیر نصیری تهیه شده و تلاش می‌کند در هر قسمت نوجوانی را که مهارت‌های خاصی دارد به تصویر بکشد.

قاسم قاسمی تهیه‌کننده مجموعه مستند سلام به آینده گفت: ما یک مجموعه فرهنگی هنری در مشهد مقدس هستیم به نام آرا مدیا که به همین منظور دغدغه‌های فرهنگی بسیاری داریم. چند سالی بود که رهبری شعارهای اقتصادی را در سال نو بیان می‌کردند. حتی اخیراً مردم را نیز به تولید و مشاغل خانگی تشویق کردند. به همین منظور ما فکر کردیم که اصلاح موضوعات اقتصادی بیش از اینکه به کارخانه‌ها مستقیماً مربوط باشد، ریشه در تربیت خانواده‌ها دارد. امروز جوانان بسیاری هستند که پول و کار را بهانه عدم تشکیل خانواده می‌کنند.

باید خانواده‌ها را برای تربیت مهارت‌محور تشویق کرد

وی افزود: طبق تحقیقاتی که انجام دادیم به این مهم رسیدیم که والدین در خانواده‌های کنونی هیچ اقدامی در جهت مهارت‌آموزی کودکان خود انجام نمی‌دهند. در دهه‌های گذشته این‌طور نبود، به‌محض فراغت فرزندان از تحصیل، والدین آنها بر سر کارهای مهارتی می‌گذاشتند. در نهاد ما به این موضوع رسیدیم که باید خانواده‌ها را برای تربیت مهارت‌محور تشویق کرده و به آنها الگوی دست‌یافتنی ارائه کنیم. در سطح کشور خانواده‌های بسیاری بودند که این مسیر را پیش گرفته بودند. الگوهای ۶ تا ۱۶ سال بسیاری وجود داشت.

تهیه‌کننده مجموعه مستند سلام به آینده تاکید کرد: ما در حین ورود برای سوژه‌یابی به ۱۴۷ سوژه رسیدیم که برای فصل اول ۱۳ سوژه را گلچین کردیم. در انتخاب آنها داشتن چند مهارت هم‌زمان اولویت داشت. قریب به‌اتفاق این الگوها چندین مهارت دارند. یکی از سوژه‌های ما یک برنامه‌نویس است که از ۷ سالگی به این کار مبادرت دارد و حتی مدیر فنی یک آکادمی کامپیوتری نیز هست.

نیازمند تولید برنامه‌های مختلف از رسانه‌های گوناگون هستیم

قاسمی ضمن اشاره به فعالیت‌های لازم برای الگوسازی صددرصدی خاطرنشان کرد: ساخت یک مجموعه مستند کافی نیست و نیازمند آن هستیم که برنامه‌های مختلف از رسانه‌های گوناگون تولید شود تا خانواده‌ها به‌صورت صددرصدی با این الگوها آشنا شوند و سبک تربیتی جامعه کم‌کم تغییر کند. نیازمند آن هستیم که پیوست‌های بسیاری تولید شود و مطالعه در مورد این نوجوانان که به‌راستی آینده انقلاب اسلامی نیز محسوب می‌شوند، انجام گیرد.

علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه مستند را شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ و تکرار آن را روز بعد ساعت ۷ و ۱۲:۳۰ از قاب شبکه افق به تماشا بنشینند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است