ویژه برنامه بررسی ادبیات کودک پس از انقلاب اسلامی با همکاری دانشگاه فرهنگیان ایلام و حضور موثری شاعر ومنتقد ادبی حسین تولایی و حضور دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و کارشناسان ومربیان و کارکنان کانون استان برگزار شد . در این نشست ضمن صحبت های دکتر بلوچی از دانشگاه فرهنگیان و محمد رضا رستم پور سرپرست کانون استان ، مهمان برنامه ضمن ابراز خوشحالی از ارتباط کانون استان ایلام با دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان را یکی از پایگاه های مهم ادبیات کودک ونوجوان دانسته و از این نگاه علمی کانون در اجرای این برنامه تشکر کرد و به ویژگی شاخص شعر کودک و نوجوان از دهه ۶۰ تا دهه ۹۰ پرداخت و مهمترین ویژگی هاو وضعیت ادبیات این دهه را این گونه مطرح کرد : * در دهه شصت ادبیات کودک بیشتر تحت تاثیر شرایط سیاسی و جنگ بود. و این طبیعی بود چون در طی یکی دو سال دو پدیده مهم در ایران اتفاق افتاده بود که همه جوانب را تحتتاثیر قرار داده بود: انقلاب و جنگ. و ادبیات کودک هم از این تاثیرپذیدی مستثنی نبود. * بعد از انقلاب به دنبال تحول اجتماعی و تحول سیاسی ما شاهد یک تحول فکری هم در ادبیات کودک بودیم به طوریکه واقعگرایی وارد این حوزه شد. و تعداد آثار فانتزی در برابر آثار واقعگرایانه خیلی کم بود. * در دهه ابتدایی پس از انقلاب از نظر کمیت تعداد زیادی از شاعران و نویسندگان ظهور کردند که با شور و اشتیاق فراوان مینوشتند. و امروز بسیاری از همانها قلهها و پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان ایران هستند. کسانی که به نظرم باید از آنها به عنوان پایهگذاران ادبیات کودک به معنای حرفهای آن در ایران یاد کرد. * به دنبال این حرفهایشدن تیراژ کتاب در دهه ۶۰ توسط ناشران خصوصی تا ۲۰هزار جلد و در ناشران دولتی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا ۵۰هزار جلد میرسید. در حالیکه اگر با الان مقایسه کنیم نسبت جمعیت کودکان و نوجوانان آن سالهای ایران با دهه ۸۰ و ۹۰ خیلی کمتر بود. اما تیراژ کتاب کودک و نوجوان رقمهای قابلتوجهی داشت. * در سالهای آغازین پس از انقلاب نوشتههایی برای بچهها چاپ میشد که بیشتر جنبه سیاسی مذهبی داشت. و تحت شرایط سیاسی اجتماعی و نیز تحت شرایطی بود که جنگ در زندگی و جامعه ایران ایجاد کرده بود. * در دهه شصت جریانهایی جدی پاگرفتند که در حرفهایشدن ادبیات کودک و به رسمیتشناختن آن تاثیرگذار بودند. و در این میان نشریات کودک و نوجوان هم تاثیر چشمگیری داشتند مثل کیهان بچهها و مجلات رشد و سروش نوجوان و کودکان * بیشتر مسائل و دغدغههای بزرگسالان بود که در ادبیات کودک و نوجوان حضور داشت. مثل جنگ، دوری از روستا و شهرنشینی، فقر و.... در دهه شصت به دلیل شور و انرژی فراوان ناشی از شرایط سیاسی ک اجتماعی سالهای آغازین بیشتر تولید ادبیات کودک رواج داشت و نقد و نظریه در این حوزه کمرنگ بود. اما در دهه هفتاد رویکرد انتقادی و مجلات تخصصی نقد ادبیات کودک راه افتاد. و نشریات بیشتر و جدیتر شدند. جوایز ادبی و جشنوارهها رونق گرفت. طنز و فانتزی در ادبیات کودک رواج یافت. و در دهههای هشتاد و نود این روند رشد چشمگیری داشت. برپایه برنامه ریزی انجام گرفته 16 برنامه فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی از 12 تا 22 بهمن در قالب جشن ملی 1400 از طرف کمیته کودک ونوجوان به اجرا در خواهدآمد و ادارات و سازمان ها و نهاد هایی مانند سازمان امور اجتماعی و ورزشی و فرهنگی شهرداری،معاونت اجتماعی نیروی انتظامی،آموزش و پرورش، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و کمیته امداد در آنها مشارکت خواهد داشت. در دهه مبارک فجر امسال از طرف کانون ایلام برنامه های متنوعی پیش بینی شده است مانند: جشن 43 ( جشن ملی 1400 ) در تمام مراکز کانون ایلام- نمایشگاه مجازی نقاشی دهه فجر- نشست بررسی ادبیات کودک پس از انقلاب (نشست تخصصی مشترک با بخش کودک دانشگاه فرهنگیان)-نشست تخصصی عکاسی با موضوع بررسی عکسهای دوران پیروزی انقلاب اسلامی-جشنواره استانی متلهای زمستانی-نشست پژوهشی هنر انقلاب و نمایشنامهنویسی کودک(ویژهبرنامه انجمن نمایش)-معرفی برگزیدههای مسابقه فرهنگی سردار مهربان (با موضوع سردار سلیمانی)-برپایی ایستگاه نقاشی روز خوب پیروزی در خیابان های شهر-شعر انقلاب-داستان انقلاب با حضور نویسندگان وشاعران کشور- 104 کارگاه مجازی عمومی-قصه نویسی – مسابقه سردار مهربان-تصویر سازی کتاب های انقلاب –غبار روبی مزار شهدای خانواده های کانون-هنر انقلاب( نمایشنامه های انقلاب)-جشن انقلاب در روستا توسط کتابخانه های سیارروستایی-پژوهش های انقلاب.
بررسی ادبیات کودک پس از انقلاب در کانون ایلام
کانون ایلام در راستای گرامیداشت دهه مبارک فجر، با همکاری دانشگاه فرهنگیان نشست بررسی ادبیات کودک پس ار انقلاب را با حضور حسین تولایی شاعر و منتقد و همراهی مربیان و دانشجویان برگزار کرد
ویژه برنامه بررسی ادبیات کودک پس از انقلاب اسلامی با همکاری دانشگاه فرهنگیان ایلام و حضور موثری شاعر ومنتقد ادبی حسین تولایی و حضور دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و کارشناسان ومربیان و کارکنان کانون استان برگزار شد . در این نشست ضمن صحبت های دکتر بلوچی از دانشگاه فرهنگیان و محمد رضا رستم پور سرپرست کانون استان ، مهمان برنامه ضمن ابراز خوشحالی از ارتباط کانون استان ایلام با دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان را یکی از پایگاه های مهم ادبیات کودک ونوجوان دانسته و از این نگاه علمی کانون در اجرای این برنامه تشکر کرد و به ویژگی شاخص شعر کودک و نوجوان از دهه ۶۰ تا دهه ۹۰ پرداخت و مهمترین ویژگی هاو وضعیت ادبیات این دهه را این گونه مطرح کرد : * در دهه شصت ادبیات کودک بیشتر تحت تاثیر شرایط سیاسی و جنگ بود. و این طبیعی بود چون در طی یکی دو سال دو پدیده مهم در ایران اتفاق افتاده بود که همه جوانب را تحتتاثیر قرار داده بود: انقلاب و جنگ. و ادبیات کودک هم از این تاثیرپذیدی مستثنی نبود. * بعد از انقلاب به دنبال تحول اجتماعی و تحول سیاسی ما شاهد یک تحول فکری هم در ادبیات کودک بودیم به طوریکه واقعگرایی وارد این حوزه شد. و تعداد آثار فانتزی در برابر آثار واقعگرایانه خیلی کم بود. * در دهه ابتدایی پس از انقلاب از نظر کمیت تعداد زیادی از شاعران و نویسندگان ظهور کردند که با شور و اشتیاق فراوان مینوشتند. و امروز بسیاری از همانها قلهها و پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان ایران هستند. کسانی که به نظرم باید از آنها به عنوان پایهگذاران ادبیات کودک به معنای حرفهای آن در ایران یاد کرد. * به دنبال این حرفهایشدن تیراژ کتاب در دهه ۶۰ توسط ناشران خصوصی تا ۲۰هزار جلد و در ناشران دولتی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا ۵۰هزار جلد میرسید. در حالیکه اگر با الان مقایسه کنیم نسبت جمعیت کودکان و نوجوانان آن سالهای ایران با دهه ۸۰ و ۹۰ خیلی کمتر بود. اما تیراژ کتاب کودک و نوجوان رقمهای قابلتوجهی داشت. * در سالهای آغازین پس از انقلاب نوشتههایی برای بچهها چاپ میشد که بیشتر جنبه سیاسی مذهبی داشت. و تحت شرایط سیاسی اجتماعی و نیز تحت شرایطی بود که جنگ در زندگی و جامعه ایران ایجاد کرده بود. * در دهه شصت جریانهایی جدی پاگرفتند که در حرفهایشدن ادبیات کودک و به رسمیتشناختن آن تاثیرگذار بودند. و در این میان نشریات کودک و نوجوان هم تاثیر چشمگیری داشتند مثل کیهان بچهها و مجلات رشد و سروش نوجوان و کودکان * بیشتر مسائل و دغدغههای بزرگسالان بود که در ادبیات کودک و نوجوان حضور داشت. مثل جنگ، دوری از روستا و شهرنشینی، فقر و.... در دهه شصت به دلیل شور و انرژی فراوان ناشی از شرایط سیاسی ک اجتماعی سالهای آغازین بیشتر تولید ادبیات کودک رواج داشت و نقد و نظریه در این حوزه کمرنگ بود. اما در دهه هفتاد رویکرد انتقادی و مجلات تخصصی نقد ادبیات کودک راه افتاد. و نشریات بیشتر و جدیتر شدند. جوایز ادبی و جشنوارهها رونق گرفت. طنز و فانتزی در ادبیات کودک رواج یافت. و در دهههای هشتاد و نود این روند رشد چشمگیری داشت. برپایه برنامه ریزی انجام گرفته 16 برنامه فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی از 12 تا 22 بهمن در قالب جشن ملی 1400 از طرف کمیته کودک ونوجوان به اجرا در خواهدآمد و ادارات و سازمان ها و نهاد هایی مانند سازمان امور اجتماعی و ورزشی و فرهنگی شهرداری،معاونت اجتماعی نیروی انتظامی،آموزش و پرورش، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و کمیته امداد در آنها مشارکت خواهد داشت. در دهه مبارک فجر امسال از طرف کانون ایلام برنامه های متنوعی پیش بینی شده است مانند: جشن 43 ( جشن ملی 1400 ) در تمام مراکز کانون ایلام- نمایشگاه مجازی نقاشی دهه فجر- نشست بررسی ادبیات کودک پس از انقلاب (نشست تخصصی مشترک با بخش کودک دانشگاه فرهنگیان)-نشست تخصصی عکاسی با موضوع بررسی عکسهای دوران پیروزی انقلاب اسلامی-جشنواره استانی متلهای زمستانی-نشست پژوهشی هنر انقلاب و نمایشنامهنویسی کودک(ویژهبرنامه انجمن نمایش)-معرفی برگزیدههای مسابقه فرهنگی سردار مهربان (با موضوع سردار سلیمانی)-برپایی ایستگاه نقاشی روز خوب پیروزی در خیابان های شهر-شعر انقلاب-داستان انقلاب با حضور نویسندگان وشاعران کشور- 104 کارگاه مجازی عمومی-قصه نویسی – مسابقه سردار مهربان-تصویر سازی کتاب های انقلاب –غبار روبی مزار شهدای خانواده های کانون-هنر انقلاب( نمایشنامه های انقلاب)-جشن انقلاب در روستا توسط کتابخانه های سیارروستایی-پژوهش های انقلاب.