بدعهدی همیشگی آمریکا در میزبانی از ورزش ایران/ از کارشکنی در صدور ویزا تا معطلی‌های چندساعته


بدعهدی همیشگی آمریکا در میزبانی از ورزش ایران/ از کارشکنی در صدور ویزا تا معطلی‌های چندساعته

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، عدم صدور ویزا برای برخی از اعضای تیم ملی کشتی آزاد کشورمان برای خیلی‌ها جای تعجب نداشت چرا که از دیرباز آمریکا با بدعهدی‌هایی که داشته، مشکلاتی را برای...

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، عدم صدور ویزا برای برخی از اعضای تیم ملی کشتی آزاد کشورمان برای خیلی‌ها جای تعجب نداشت چرا که از دیرباز آمریکا با بدعهدی‌هایی که داشته، مشکلاتی را برای کاروان کشورمان در رشته‌های مختلف به وجود آورده است. در واقع، این رفتارها مسبوق به سابقه و تکراری است که بایستی برای آن هم چاره ای شود.

* معطلی‌های چند ساعته و صدور ویزای ناقص

آمریکا در رشته‌های مختلفی میزبانی داشته و حتی چند اجلاس جهانی را هم برگزار کرده اما هر زمان ملی‌پوشان کشورمان اعزام شده اند، یا با معطلی چند ساعته در فرودگاه مواجه شده یا به دلیل دیر صادر شدن ویزا، زمان مسابقه رسیده‌ و فرصتی برای تمرین و تمرکز برای رقابت نداشته‌اند. در برخی از رشته‌ها هم اصلا ویزایی صادر نشده یا صدور ویزاها ناقص بوده که می‌توان در این مورد خاص به رفتار متناقض آنها درباره تیم ملی کشتی آزاد اشاره کرد.

به عنوان مثال این کشور شهریورماه امسال میزبان اجلاس جهانی تیراندازی با کمان بود اما ویزای رئیس فدراسیون ایران را صادر نکرد. یا ۲ سال پیش شیکاگو میزبان مسابقات والیبال بود اما معطلی چند ساعته بازیکنان در فرودگاه باعث اعتراض ملی‌پوشان شد؛ اگرچه آمریکا پاسخ این اعتراض را رویه اداری عنوان و اعلام کرد که پذیرش تیم براساس رویه عادی انجام شده است. عدم صدور ویزا برای ورزشکار بدنسازی کشورمان که نام وی در سایت مسابقات بود، از دیگر بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکاست‌.

بدعهدی همیشگی آمریکا در میزبانی از ورزش ایران/ از کارشکنی در صدور ویزا تا معطلی‌های چندساعته

* چالش‌های سفر کشتی به آمریکا از کجا آغاز شد؟

ماجرای کشتی اما از دعوت آمریکا شروع شد؛ کشوری که بعد از مسابقات جهانی نروژ به طور رسمی از فدراسیون ایران و کشتی آزاد دعوت کرد تا برای مبارزه دوستانه راهی این کشور شوند. همه نوع تبلیغاتی هم از سوی میزبان برای این مبارزه انجام شد و بلیت‌فروشی هم صورت گرفت. باتوجه به ایمیل‌های رد و بدل شده، کشتی‌گیران برای اخذ ویزا راهی دبی شدند اما از همان جا کارشکنی‌ها صورت گرفت.

معطلی برای اخذ ویزا و انتقاد علیرضا دبیر رئیس فدراسیون مبنی بر اینکه چرا مقام و جایگاه کشتی حفظ نشده، از همان ابتدای کار چالش‌هایی را به وجود آورد. از طرفی، این کشور شرط و شروط عجیبی هم برای این مسابقه دوستانه داشت که مورد موافقت فدراسیون کشورمان قرار نگرفت که از جمله این موارد می‌توان به برگزاری مسابقه با ۳ کیلو ارفاق اشاره کرد. در واقع، میزبانی که حتی اصول ابتدایی را رعایت نکرد و به طور واضح نشان داد چه اهداف و راهبردی از این ماجراها دارد.

* میزبانی که رسم میهمان‌نوازی را به جا نیاورد

در ادامه عدم صدور ویزا برای چند عضو کاروان از جمله کشتی‌گیر، مربی، داور و رئیس فدراسیون ناراحتی‌ها و انتقاداتی را به دنبال داشت مبنی بر اینکه چرا کشوری که میزبان است و دعوت رسمی انجام داده، حالا ویزای تیم را ناقص صادر می‌کند؟ نکته جالب اینجاست که فدراسیون آمریکا در بیانیه‌ای این مشکلات را نه تنها تکذیب نمی‌کند بلکه بار این مشکل را بر دوش سفارت می‌اندازد. اما نکته اینجاست این مشکلات فقط مختص کشتی نبوده و همانطور که اشاره شد، در چندین رشته چنین اتفاقات مشابهی در همین ماه ها و روزها پیش آمده است.

ابراهیم مهربان دبیر فدراسیون کشتی و مربی سابق تیم ملی کشورمان در گفت‌وگو با فارس، در این باره اظهار داشت: چند سالی که من مربی بودم، تیم آمریکا نرفت و من این تجربه را ندارم اما در خصوص اتفاق اخیر باید بگویم کاملا مشخص است که ویزا برای تعدادی از کشتی‌گیران، مربی، داور المپیکی ما صادر نشده است.

بدعهدی همیشگی آمریکا در میزبانی از ورزش ایران/ از کارشکنی در صدور ویزا تا معطلی‌های چندساعته

وی افزود: نمی‌دانم نام این اتفاق را چه بگذارم اما باید بگویم این حرکت کاملا غیرحرفه‌ای است. میزبان (آمریکا) خودش دعوت کرده و ما رسمی دعوت شده بودیم. این اتفاقات دخالت تفکرات غیر ورزشی است؛ یعنی ورود سیاست که با روح ورزش مغایرت دارد.

اگرچه بارها آمریکا در خصوص مسائلی مانند حقوق بشر و عدم رعایت منشور المپیک به خیلی از کشورها هشدار داده که نمونه اخیر آن بایکوت دیپلماتیک المپیک پکن بود اما مشخص نیست این کشور چرا پای خودش که به میزبانی‌ها باز می‌شود، همیشه مشکلاتی را برای ورزشکارانی ایرانی ایجاد می‌کند؟ آمریکا با این کار اخیر خود نه تنها رسم میهمان‌نوازی را به جا نیاورد؛ بلکه نشان داد بدعهدی همیشه از ویژگی‌های بارز آنهاست و ورزش و سیاست هم نمی‌شناسد‌. در این زمینه، وقت آن رسیده که با نگاهی دقیق تر و تحلیلی تر، با این رفتارها و ماجراها برخورد کرد تا بار دیگر تکرار نشود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ