اصفهان؛ استفاده از صنایع آب بر را محدود کرد


اصفهان؛ استفاده از صنایع آب بر را محدود کرد

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان گفت: باید به سمت صنایع با فناوری های برتر و کم مصرف در زمینه آب و انرژی حرکت کنیم و استفاده از صنایع آب بَر و انرژی‌بَر در استان محدود شود.

محمد جواد بگی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان، با بیان اینکه این استان امروز با محدودیت منابع آبی، آلودگی هوا و فرونشست مواجه است افزود: سیاست شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان، ایجاد زیرساخت حرکت به سمت صنایع پاک ‌و فناوری برتر است.

وی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های استان اصفهان ایجاد شهرک‌های صنعتی برای ایجاد زنجیره ارزش بر اساس مزیت و منابع طبیعی و محلی استان است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست شرکت شهرک های صنعتی در سال ۱۴۰۰ مبتنی بر این شد که پلاک‌های باقیمانده در شهرک‌ها فقط به واحدهای دانش بنیان واگذار شود که به نوعی حمایت ویژه از این واحدها محسوب می‌شود.

بگی گفت: سهم آلایندگی ۷۰ شهرک و ناحیه صنعتی استان اصفهان با بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی به اندازه یکی از واحدهای صنعتی ملی و بزرگ این خطه نیست.

وی افزود: حجم اشتغال مستقیم صنایع موجود در شهرک های صنعتی این استان بیش از ۱۵۰ هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم آنها بیش از ۵۰۰ هزار نفر است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان گفت: پیش از این اجازه مشوق دادن در شهرک فناوری را داشتیم و سرمایه گذاران فناوری که قصد داشتند در دیگر شهرک ها مستقر شوند هیچگونه تفاوتی با دیگر سرمایه گذاران نداشتند.

بگی ادامه داد: اما در زمینه حمایت از واحدهای دانش بنیان و فناور در سال ۱۴۰۰ با پیشنهادی که به سازمان ارسال کردیم و مجمع عمومی این شرکت پذیرفت که زمین هایی که در قالب مزایده در شهرک های تقاضا محور واگذار می کردیم به واحدهای دانش بنیان ارائه کنیم.

بگی با اشاره به اینکه تا امروز حدود ۱۸ قرارداد جدید استقرار واحدهای دانش بنیان از این طریق در شهرک های صنعتی استان انجام شده است، گفت: در ۳۰ سال گذشته ۳۰ واحد دانش بنیان در شهرک ها ایجاد شده بود که در یک سال گذشته تا امروز ۱۸ واحد دانش بنیان راه اندازی شده است.

به گفته وی این موضوع نشان می دهد که این سیاست موجب جذب واحدهای دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران برای ایجاد واحدهای کوچک و متوسط در سال جاری برنامه ایجاد و توسعه فاز عملیاتی را به میزان یک هزار و ۲۶۹ هکتار برنامه‌ریزی کرد، اضافه کرد: این مقدار برابر مجموع توسعه مراحل عملیاتی شهرک‌های صنعتی سایر استان‌هاست.

بگی با بیان اینکه توسعه شهرک‌های جدید با مشکل کم‌آبی اصفهان در تناقض است، خاطرنشان کرد: شهرک‌های جدید بر سه مبنا ایجاد می‌شود و در این زمینه شهرک‌های صنعتی جدید باید برای تامین آب نسبت به خرید پساب شهرهای مجاور اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در این زمینه تا امروز ۶۱۶ لیتر تفاهم‌نامه اجرای شبکه پساب درون‌شهری و ایجاد سیستم تصفیه‌خانه و استحصال برای ۱۲ شهرک امضا شده است که این میزان سرمایه‌گذاری به ارزش سه هزار میلیارد تومان در بازه زمانی پنج ساله انجام می‌شود.

وی گفت: با این اقدام می‌توان استفاده از آب‌های سطحی و زیرزمینی را به کمترین حد ممکن برسانیم و معضل جمع‌آوری پساب شهرها را برطرف کنیم.

بگی افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان در ۲ سال گذشته رکورد واگذاری زمین را از نظر تعداد و مساحت در استان وکشور شکست و با ایجاد ۱۰ شهرک، بیشترین تعداد ایجاد شهرک را در سطح کشور داشت.

وی با معرفی شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی جدید در اصفهان، افزود: شهرک صنعتی سه کاشان به مساحت ۱۵۱ هکتار برای استقرار صنایع فناوری برتر، ناحیه تخصصی ماهیان زینتی به مساحت ۴۹ هکتار با پیشرفت ۷۰ درصدی به‌منظور خروج تولیدکنندگان ماهان زینتی از شهر کاشان به لحاظ مسایل بهداشتی و زیستی محیطی، ناحیه صنعتی لنجان به مساحت ۲۶ هکتار، ناحیه صنعتی زنده‌رود در لنجان به مساحت ۲۶ هکتار، ناحیه صنعتی جندق در خور و بیابانک برای صنایع کانی غیرفلزی به مساحت ۳۰ هکتار و ناحیه صنعتی پادنا در سمیرم به مساحت ۱۶ هکتار برای صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان همچنین اظهار داشت: توسعه شهرک صنعتی هرند برای صنایع نساجی و غذایی، توسعه شهرک صنعتی کوهپایه به مساحت ۳۰۰ هکتار، ناحیه صنعتی جمبزه دهاقان به مساحت ۷۰ هکتار برای صنایع پایین‌دستی فولاد، ناحیه صنعتی ابوزیدآباد آران و بیدگل برای صنایع غیر نساجی به مساحت ۳۰ هکتار، ایجاد شهرک تخصصی فراوری عناصر معدنی و غیرفلزی دریاچه نمک قم، ایجاد نخستین شهرک تخصصی شیمی پارک در شهرضا با طراحی ۱۷ واحد بالادستی و پنج هزار واحد زیردستی، واحد شیمی پارک ۲۰۰ هکتاری برخوار در همجواری کنارگذر شرق، ناحیه تخصصی پوشاک به مساحت ۴۰ هکتار شهرستان برخوار در کنار کمشچه، ایجاد اولین ناحیه تخصصی رمز ارز، شهرک تخصصی عناصر راهبردی در نایین به مساحت ۲۰۰ هکتار از جمله طرح های توسعه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر احداث ۱۵ شهرک در قالب یک هزار و ۱۳۰ هکتار در استان اصفهان در دستور کار قرار دارد که ۶ شهرک مصوبات اجرایی خود را گرفته و ۹ شهرک دیگر در دست اقدام است.

بگی گفت: امروز ۱۱ هزار قرارداد در شهرک‌های صنعتی استان وجود دارد که از این تعداد نزدیک به هفت هزار واحد به بهره برداری رسیده و یا در شرف بهره برداری قرار دارند.

وی افزود: طبق قراردادهایی که در شهرک‌های صنعتی داریم تا امروز برای ۸۰ درصد زمین‌های واگذار شده به سرمایه گذاران اقداماتی انجام شده و از این مقدار ۶۵ تا ۷۰ درصد به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان اظهار داشت: حدود یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ واحد در این شهرک ها به مرحله نصب ماشین آلات رسیده و با کمک کوچکی از طرف مجموعه شرکت شهرک‌ها به بهره برداری خواهند رسید همچنین حدود ۲ هزار قرارداد جدید در این شهرک‌ها وجود دارد که نمی‌توان گفت که بطور صد در صد کننده کار هستند یا نیستند.

وی اضافه کرد: حدود یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ قرارداد باقی می‌ماند که این تعداد را بطور کامل تعیین تکلیف خواهیم کرد و در هیات‌های حل اختلاف قرارداد آنها را فسخ می‌کنیم و از طریق مراجع قضایی اقدام به خلع ید آنها خواهیم کرد.

بگی گفت: در این بین حدود ۲۰۰ نفر هم وجود دارند که زمین را بابت فروش دریافت کردند که به محض اینکه متوجه شویم شخصی زمین را با این منظور گرفته، بدون هیچ درنگی و حتی در صورتیکه در حد اسکلت سوله هم باشد قراردادش را فسخ می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آسیب های زیادی در این مسیر به ما وارد شده و شخصی که در سال های گذشته حدود هشت پلاک زمین در شهرک‌های صنعتی برای دلالی خریداری کرده بود، خلع ید شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان تصریح کرد: در سال های گذشته انواع آسیب به سیستم شرکت شهرک‌های صنعتی استان وارد و نامه های بسیاری به دستگاه های قضایی، نظارتی و استانداری و دفتر مقام معظم رهبری و دفتر ریاست جمهوری و بازرسی نوشته شده است.

وی ادامه داد: پلاک‌هایی که خلع ید شده به ۲ صورت واگذار می شود یا بصورت واگذاری به واحد فعال مجاور در راستای توسعه و یا به واحدهای دانش بنیان در غیر اینصورت در قالب مزایده واگذار می شود.

بگی تاکید کرد: سرمایه گذارانی که پیش از سال ۱۳۹۶ قرارداد امضا کرده باشند و اقدامات اجرایی به احداث سوله منجر نشده باشد بدون هیچگونه اغماضی، خلع ید می شود.

وی افزود: قراردادهای پس از سال ۱۳۹۶ را هم در صورتیکه دیوارکشی و فونداسیون داشته باشند، برای اینکه سوله را بسازند بصورت محدود و با برنامه زمانبندی و نظارت به آنها مهلت اعطا می شود و سرمایه گذارانی که قصد ادامه فعالیت دارند باید به سرعت اسباب فعالیت صنعتی خود را مهیا کنند.

۷۵ مجوز ایجاد شهرک و ناحیه صنعتی در استان اصفهان صادر شده که تاکنون از میان آنها ۷۰ شهرک و ناحیه صنعتی به بهره برداری رسیده است.

اصفهان با ۱۲ هزار هکتار از نظر تعداد و اراضی شهرک‌های صنعتی مقام نخست را در کشور دارد.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت