بی توجهی پزشکی در زندان‌های عربستان/ کشتار «خاموش» مخالفان آل سعود


بی توجهی پزشکی در زندان‌های عربستان/ کشتار «خاموش» مخالفان آل سعود

زندانیان سیاسی در زندان های آل سعود با مشکلات بسیاری همچون بی توجهی پزشکی و تهدید به قتل مواجه هستند که این مسئله مرگ خاموش بسیاری از زندانیان را در زندان های آل سعود به همراه داشته است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: سازمان حقوق بشر القسط با انتشار گزارشی اعلام کرد: زندانیان سیاسی در زندان های آل سعود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و این آزار و اذیت ها و محرومیت زندانیان از ساده ترین حقوق شان همراه با اهمال کاری پزشکی و محرومیت از ملاقات است.

در این گزارش آمده است: بیشتر مرگ شخصیت های حقوقی در سالهای اخیر از جمله عبدالله الحامد در بازداشتگاه ها و زندان های آل سعود که ثبت شده است، به دلیل اهمال کاری پزشکی بوده است. به طوری که عبدالله الحامد به دلیل بی توجهی پزشکی در آوریل 2020 میلادی کشته شد. مرگ «موسی القرنی» در اکتبر 2021 میلادی به دست افراط گرایان دینی رقم خورد. مرگ «زهیر شریده» در می 2021 میلادی مبهم است. همچنین مرگ «صالح الشحی» در ژوئیه 2020 میلاد پس از آزادی غیرمنتظره اش رخ داد.

این سازمان حقوقی نگرانی عمیق خود را درباره سرنوشت بسیاری از بازداشت شدگان اعلام کرد که به نظر می رسد با آنها نیز همین گونه برخورد می شود.

این سازمان در رسیدگی و بررسی پرونده دکتر«محمد القحطانی» یکی از بنیانگذاران حسم نوشت: القحطانی از داشتن کتاب و داروهایی مانند قطره چشم و ویتامین های مورد نیاز خود محروم است. این مسئله منجر به خشکی چشم او شده است. به دلیل بی توجهی مدیریت زندان، درمان بیماری پوستی او فراهم نشده است، القحطانی از بیماری پوستی رنج می برد و از درمان نیز محروم است، به همین دلیل این بیماری بسیار پیشرفت کرده است.

در این گزارش آمده است: باوجود وعده های مدیریت این زندان برای حل این مشکل و رسیدگی به این مسئله تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است. بارها او را به بیمارستان زندان برای معاینه برده اند، اما هربار که به بیمارستان می رسید، با این بهانه که وقت قبلی نداشته است، دوباره او را به زندان می برند.

براساس این گزارش، خانواده القحطانی از نظارت دقیق بر ارتباطات رنج می برند، زیرا مدیریت زندان همیشه درصورت صحبت به زبان غیر عربی، ارتباط را قطع می کند. مدیریت این زندان همچنان در تغییر سلول القحطانی که بخش ویژه بیماران روانی سات، تعلل دارد. القحطانی پیش از این گفته بود که امنیت و سلامت او به دلیل آتش سوزی زندان تهدید شده است. مدیریت زندان همچنین به عمد وی را با بیماران مبتلا به ویروس کرونا قرار داده است.

در همین حال، بازداشت «سلمان العوده» مبلغ مشهور عربستانی که در سپتامبر 2017 میلادی باوجود وفاداریش به آل سعود غوغا به پا کرد.القسط در گزارش خود آورده است که العوده در داخل بازداشتگاه مورد برخورد شدید قرار گرفتته است و مقامات عربستان برای آزاد نشدن وی یا حتی تحویل پرونده آن به دادگاه اصرار دارند.

در این گزارش آمده است: العوده به دلیل بی توجهی پزشکی نیمی از بینایی و نیمی از شنوایی خود را از دست داده است.

برهمین اساس، تحلیلگران معتقدند که مقامات قصد دارند به آرامی وی را بکشند. باوجود اینکه دوسال ارتباط با وی قطع شده است، اما ملاقات ها متناوب و هر دوماه یکبار، گاهی سه ماه یکبار شده است.

العوده به 37 اتهام از جمله دعانکردن برای ولی امر، تحریک جامعه علیه حکام متهم شده است. مدعی العموم همچنین خواستار اجرای مجازات اعدام برای وی شده است.

این سازمان حقوقی در گزارش خود آورده است که عبدالرحمن الدویش، فرزند سلمان الدویش، مبلغ عربستانی که از سال 2016 میلادی ناپدید شده است، و برادرعبدالوهاب الدویش که از آگوست بازداشت شده است، از روز 24 دسامبر 2021 میلادی به دلیل بروز تومور در ناحیه تحتانی شکم و علائم افت فشار خون و قند به مراقبت های ویژه منتقل شده است. این درحالی است که عبدالرحمن پیش از بازداشت از هیچ بیماری رنج نمی برده است.

براساس آخرین تحولات، بازگردندان عبدالرحمن به زندان درحالی است که مسئولان زندان نسبت به وضعیت جسمی او بی توجه هستند. مدیریت این زندان با ماندن او در بیمارستان مخالفت کرده است. این مسئله نگرانی این سازمان حقوقی را افزایش داده است، زیرا مقامات عربستان به عمد نسبت به وضعیت جسمی او بی توجه هستند.

اما، خالد العمیر، نیز فعال حقوقی و اجتماعی عربستان نیز به دلیل راه اندازی هشتگ "# الشعب_ یرید_ دستورا_ جدیدا" بازداشت شده است. بسیاری از بازداشت شدگان با مشکلات و محرومیت های بسیاری مواجه هستند. تلاش برای قتل العمیر یکی از اقدامات وحشتناک در زندان آل سعود بود. یک زندانی در 30 زوئیه قصد داشت تا العمیر را به قتل برساند، این درحالی است که قبل از 2021 میلادی با وی هیچ ارتباطی نداشته و او را نمی شناخته است.

مسئولان زندان به جای اینکه تحقیقات در مورد سوءقصد به قتل را آغاز کنند، اتهامات جدیدی را العمیر نسبت دادند و مدت حبس وی از 7 سال به 9 سال افزایش یافت.

این درحالی است که این زندانی دیگر دیده نشده و ناپدید شد. این سازمان حقوقی خواستار تحقیق درباره این حادثه شد، به خصوص که زندان دوربین های نظارتی دارد و مسئولان می توانند به راحتی به جزئیات این حادثه دست یابند.

این سازمان گزارش داد: وضعیت سلامتی العمیر وخیم است. سهل انگار عمدی پزشکی افزایش یافته است. به طوری که علائم تنگی نفس و سایر بیماری ها در او دوبرابر شده است.

العمیر در ژوئن 2018 میلادی پس از ارایه شکایت دادگاه سلطنتی از مسئولان درباره شکنجه هایی که حین گذراندن دوران محکومیتش به مدت هشت سال حبس گذرانده است، بازداشت شد. چند ماه بدون هیچ اتهامی بازداشت شد و در اعتراض به این مسئله اعتصاب غذا کرد. در هشتم سپتامبر 2021 دربرابر دادگاه کیفری قرار گرفت.

مسئولان عربستان به عمد روند تمدید هویت زندانیان که کارت آنها منقضی شده است، به تعویق می اندازند. زیرا این مسئله موجب تاخیر در دست یافتن خانواده زندانیان به حقوق مالی آنها می شود.

این سازمان حقوقی از جامعه بین الملل خواست تا یک کمیته حقوقی تخصصی را برای ملاقات و دیدار زندانیان در عربستان تشکیل دهند تا به وضعیت زندانیان به منظور تضمین سلامت آنها گوش دهند تا مشکلات دکتر عبدالله الحامد، موسی القرنی، زهیر شریده و سایر زندانیان رخ ندهد.

برهمین اساس می توان گفت که باوجود تاکید سازمان ها و محافل حقوقی برای نظارت بر وضعیت زندانیان سیاسی در زندان های آل سعود، اما همچنان بی توجهی پزشکی و محرومیت ها و آزار و اذیت زندانیان دیده می شود و از وخامت وضعیت آنها کاسته نشده است.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان