جشنواره بازی‌های بومی محلی دختران روستایی در ملکان برگزار شد


جشنواره بازی‌های بومی محلی دختران روستایی در ملکان برگزار شد

مراغه- ایرنا- همزمان با بزرگداشت دهه فجر، جشنواره بازی‌های بومی و محلی با رقابت دختران زیر 15 سال 20 روستا در سالن ولیعصر (عج) شهر ملکان برگزار شد.

به گزارش یکشنبه ایرنا، این جشنواره با معرفی نفرات برتر در رشته‌های دال‌پالان، طناب‌زنی، چوب‌کشی، لی‌لی خاتمه یافت و «معصومه تجدد» از مبارک‌شهر مقام نخست رشته «دال‌پالان» را کسب کرد و در رشته طناب‌زنی نیز «اسما باقرزاده» از آروق اول شد.

همچنین در رشته چوب‌کشی «تینا محمدی» از ملاسراب و «ریحانه جوانمرد» از خان‌کندی مقام نخست را به دست آورند؛ «سما و ثنا جوانمرد» و «هستی فیروزمند» از خان‌کندی نیز در رشته «لی‌لی» عناوین برتر را کسب کردند.

به گزارش ایرنا در پایان این مسابقات که به همت هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی ملکان برگزار شد، نفرات برتر لوح فدردانی دریافت کردند تا تشویق شوند و بازی‌های بومی و محلی را به باد فراموشی نسپارند.

بازی‌های بومی و محلی در سال‌های نه‌چندان دور گذشته محفلی برای انس و الفت بیشتر کودکان و نوجوانان بود و کارکردهای مختلفی داشت اما امروزه با گسترش شهرنشینی، این بازی‎ها مهجور شده است.

سالها پیش به هر کوچه‌ای که قدم می‌گذاشتیم پر از هیاهوی کودکانه، شادی و هیجان وصف‌ناپذیر بازی‌های بومی محلی بود که کل فضا را به خود اختصاص می‌داد و نوعی همرنگی، همبستگی در یکایک بازیکنان به وجود می‌آورد.

در آن سال‌ها خانواده‌ها به خاطر همین فضای ناشی از بازی‌های بومی و محلی، چندان دغدغه و نگرانی نداشتند زیرا فرزندنشان اوقات فراغت خود را با تمام وجود شاد بودند و حتی با بیقراری هرچه تمام برای انجام چنین رویداد مهمی لحظه‌شماری می‌کردند.

اما امروزه با گسترش تکنولوژی و رایانه‌ای شدن بازی‌ها و از همه مهمتر گسترش شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های بومی و محلی هم جایگاه خود را تا حدود زیادی از دست داده است.

«عمو زنجیرباف»، «قایم باشک»، «کلاغ‌پر»، «گل یا پوچ»، «لی لی»، «هفت‌ سنگ»، «وسطی» و ده‌ها بازی دیگر که هریک نامی آشنا برای نسل‌هایی از ایرانیان است، جزو بازی‌های کودکانه فراموش‌شده‌ بومی و محلی به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی