افزایش 300 برابری گازرسانی به روستاها دستاورد انقلاب در کهگیلویه و بویراحمد


افزایش 300 برابری گازرسانی به روستاها دستاورد انقلاب در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - تعداد روستاهای برخوردار از نعمت گاز خانگی در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 300 برابر افزایش یافته که این امر افزون بر رفاه حال اهالی، کاهش قطع درختان جنگلی به منظور گرم کردن خانه ها یا پخت غذا را در پی داشته است.

انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در حالی به پیروزی رسید که نه تنها مناطق روستایی این استان بلکه به جز بخش هایی از شهرستان گچساران بقیه نقاط کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز خانگی محروم بودند.

برخورداری ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۸ درصد جمعیت روستایی استان ۷۲۶ نفری کهگیلویه و بویراحمد از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت پاک یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی برای شهروندان این استان است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسوولان برای جبران محرومیت‌های بجا مانده از رژیم طاغوت آستین همت را بالا زدند و موفق شدند در این ۴۳ سال شعله های آبی گاز را در بیش از ۹۰۰ روستای دارای شرایط کهگیلویه و بویراحمد روشن کنند تا جایی که در زمان حاضر ۱۰۳ هزار و ۲۷۰ خانوار شهری و بیش از ۸۳ هزار خانوار روستایی کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز خانگی برخوردار هستند.

افزایش برخورداری از گاز به روایت آمار

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه وبویراحمد گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر مردم مناطق شهری و روستایی این استان از نعمت گاز خانگی محروم بودند.

رحمان خادم افزود: در آن زمان تنها سه روستا و بخش های کمی از جمعیت شهری دوگنبدان از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند.

وی تاکید کرد:در زمان حاضر ۱۷ شهر کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۰۰درصد جمعیت شهری و ۹۴۳روستا معادل ۸۸درصد از جمعیت روستایی دارای شرایط گازرسانی استان از نعمت گاز خانگی بهره مند هستند.

خادم تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و ۱۲۵ روستای دارای شرایط برای گازرسانی دارد که براساس برنامه ریزی قرار است بیش از ۱۰۰ روستای دیگر تا پایان سال آینده به شبکه گاز متصل شوند.

افتتاح و کلنگزنی هفت طرح ارمغان دهه فجر امسال

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: به مناسبت دهه فجر هفت پروژه در این استان افتتاح و ۲ پروژه به عنوان پروژه‌های ملی کلنگ‌زنی می شود .

خادم اظهار داشت: به مناسبت دهه مبارک فجر، عملیات گازرسانی به مجموعه ۱۳۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد آغاز ‌و به بهره برداری می رسد که با توجه به اهمیت موضوع گازرسانی، ۷ پروژه افتتاحی و ۲ پروژه کلنگ‌زنی به عنوان پروژه‌های ملی به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با اشاره به توپوگرافی و کوهستانی بودن استان و مناطق سختگذر و رودخانه‌های دائمی و فصلی بیان کرد: عملیات گازرسانی به این مجموعه روستاهای استان با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد و ۴۷۱ میلیون ریال به تعداد ۱۳۰ روستا و با جمعیت ۱۰ هزار و ۹۷۹ خانوار بهره‌برداری و کلنگ‌زنی شد.

خادم در خصوص گازرسانی به مجموعه روستای بویراحمد اظهار کرد؛ عملیات گازرسانی به روستاهای لوداب(آب سردان علیا وسفلی ودره بید ومورتوت)، چین( تهلیان و چین) و بویراحمد( مجموعه تنگ‌سرخ) با اعتبار ۲۲۲ میلیارد ریال به تعداد ۲۴ روستا و با جمعیت ۲ هزار و ۱۶۸ خانواری افتتاح می‌شود.

خادم ادامه داد: عملیات گازرسانی به مجموعه روستاهای بهمئی و لنده با اعتبار۸۰ میلیارد ریال واجرای ۱۶۰ کیلومتر شبکه گذاری فلزی وپلی اتیلن وساخت سیویل ومکانیکال پنج مورد ایستگاه تقلیل فشار( TBS) تعداد ۴۲ روستا و با جمعیت ۳ هزار و ۲۹۸ خانواری در روستاهای ممبی و سرآسیاب به بهره‌برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مجموعه روستاهای شهرستان چرام، گفت: اعتبار این پروژه ۱۸ میلیارد ریال هست که تعداد ۵ روستا دارد و با جمعیت ۲۲۲ خانواری در روستاهای آرند و قلات ودلی سوار وآبلک مورد بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ابراز داشت: پروژه گازرسانی به مجموعه روستاهای شهرستان مارگون با توجه به کوهستانی بودن منطقه و اهمیت مهم موضوع گاز با اعتبا۱۷۰ میلیارد تومان برای تعداد ۴۹ روستا و جمعیت چهار هزار و ۸۳۶ خانواری عملیات گازرسانی در مجموعه روستای جوکار افتتاح و در مجموعه روستای حوزه زیلایی کلنگ‌زنی می‌شود.

خادم با اشاره به مجموعه روستاهای شهرستان دنا، گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۰۵ میلیارد ریال و تعداد ۱۰ روستا با جمعیت ۴۵۵ خانواری که عملیات گازرسانی در مجموعه روستای چشمه‌ریزک و سیرون افتتاح و در مجموعه روستای شبلیز کلنگ زنی می‌شود.

مرارت های زندگی در روزگاری که گاز نبود

یکی از ساکنان شهر دوگنبدان می گوید: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که دسترسی به گاز خانگی نبود زندگی با دشواری های زیادی مواجه بود.

فاطمه شریفی افزود: در آن زمان شهروندان از کپسول های گاز برای پخت غذا استفاده می کردند که پر کردن آن در صف های طولانی بسیار سخت بود.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۱۳۵۹ بسیاری از مناطق شهری گچساران گاز نداشتند تصریح کرد: به دلیل نبودن گاز تنها چند نانوایی در شهر فعالیت داشتند و بانوان ناچار به پخت نان در خانه بودند.

او تاکید کرد:تهیه و استفاده از هیزم برای پخت نان در خانه از دیگر مصائب بانوان در آن روزگار بود.

این بانوی دوران دیده تهیه آب گرم برای استحمام را از دیگر سختی های روزگار نبودن گاز عنوان کرد وافزود: بسیاری از شهروندان ناچار به استحمام در حمام های عمومی بودند و بانوان ناچار بودند از برای حمام کودکان خود از آب دیگ استفاده کنند.

یکی از ساکنان شهرستان بویراحمد با اشاره به هوای بسیار سرد زمستان های این شهرستان که تا ۱۰ درجه زیر صفر می رود گفت: در روزگاری که شهروندان به گاز دسترسی نداشتند از چراغ های نفتی برای گرم کردن خانه ها استفاده می کردند.

مرتضی حسین زاده افزود: چراغ های نفتی گرمای مورد نیاز خانه ها را تامین نمی کرد و سوز سرما به ویژه در شب ها بسیار آزار دهنده بود.

وی تاکید کرد: افتادن چراغ نفتی خانه همسایه در هنگام بازی بچه ها در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و آتش گرفتن خانه آنان یکی از تجربیات تلخ است که باعث شده قدر نعمت گاز را بداند.

منصور حسینی مرد روستایی ساکن شهرستان باشت با بیان اینکه تا پیش از گازکشی مردم از چوب درختان جنگلی برای پخت غذا استفاده می کردند گفت: تهیه هیزم و بر دوش گرفتن آن به صورت روزانه برای مصرف خانگی کاری بس طاقت فرسا بود که با اتصال روستاها به شبکه گاز از انجام آن بی نیاز شده ایم.

۲۱۲ هزار مشترک دراستان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب ایران زیرپوشش خدمات شرکت گاز هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟