معافیت‌های تحریمی آمریکا تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد/ تلاش برای اولویت بخشی به مسائل هسته‌ای


معافیت‌های تحریمی آمریکا تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد/ تلاش برای اولویت بخشی به مسائل هسته‌ای

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به بازگرداندن برخی از معافیت‌های تحریم‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا، گفت: این اقدام طرف آمریکایی اصولا با مصوبه مجلس ما در تضاد است و هیچ تاثیری بر وضعیت اقتصادی کشور ندارد و سعی می‌کند مباحث هسته‌ای را در اولویت قرار دهد.

سید مصطفی خوش‌چشم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به بازگرداندن برخی از معافیت‌های تحریم‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا، گفت: این رفتار یک رفتار نمایشی است؛ برای اینکه آمریکا از زیر بار فشارهایی که به این کشور وارد می‌شود تا گام‌های عملی بردارد و تصمیمات سیاسی مورد نیاز را به منظور پایان دادن تقابل با ایران در زمینه هسته‌ای، برداشتن تحریم‌های ایران و بازگشت به توافق هسته‌ای بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در یک کار از پیش تعیین شده نیز سعی دارد ایران را مقصرنمایی کند تا بار فشار را بر روی ایران متوجه کند، اضافه کرد: مهم‌تر اینکه مدتهاست آمریکایی سعی می‌کنند با ستفاده از ابزار تبلیغاتی، جامعه ما را شرطی کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: این معافیت‌ها هیچ‌گونه ارتباطی با مسائل اقتصادی ندارد و بیشتر چند معافیت نمایشی است که در دوران ترامپ هم باقی‌مانده بود و ذیل برجام قرار دارد. آمریکایی‌ها سعی کردند با ایجاد گمراهی و حرکت نمایشی رسانه‌ای این پیام را به جامعه بدهند و جامعه ما را شرطی کنند و سپس با اخبار منفی، جامعه را دچار تب و تاب و سرد و گرم شدن کنند تا در جامعه ایجاد شوک کند و ما مجبور به قبول خواسته‌های طرف آمریکایی شویم.

خوش‌چشم تاکید کرد: این اقدام آمریکا در حقیقت برای این است که ژست رفع محدویت‌ها از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را بگیرد و در عین حال در کلماتی که بیان کردند این شبهه را ایجاد می‌کنند که گویی قعالیت‌های هسته‌ای ایران دارای بخش نظامی هم هست که در حقیقت این یک جسارت، دروغ و توهین مسلم به ایران است؛ چراکه تمام گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه آمریکا سعی زیادی می‌کند با این اقدام را که دادن معافیت هسته‌ای است، مباحث هسته‌ای را جلو بیاورد و در اولویت قرار دهد تا مباحث مربوط به رفع تحریم‌های اقتصادی به الویت دوم تبدیل شود و نهایتاً سعی می‌کند که با این کار، زمان بیشتری به مسائل هسته‌ای داده شود تا بعد با ادعای وجود ضرب‌الاجل، مسائل مرتبط با رفع تحریم‌های اقتصادی، راستی‌آزمایی و تضامین، به درستی مورد بررسی قرار نگیرد و ادعای کمبود زمان برای مذاکره اعلام شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه این اقدام طرف آمریکایی اصولا با مصوبه مجلس ما در تضاد است و هیچ تاثیری بر وضعیت اقتصادی کشور ندارد، گفت: یعنی اگر آمریکایی‌ها واقعاً می‌خواهند تصمیم سیاسی بگیرند و حسن نیت نشان بدهند، باید تحریم‌های اقتصادی را بردارند، نه اینکه با یک اقدام نمایشی، دست به دادن معافیت‌های همکاری‌های هسته‌ای بزنند تا به اهداف خودشان نزدیک شوند.

خوش‌چشم با تاکید بر اینکه این یک اقدام نمایشی است که هیچ تاثیری بر فضای اقتصادی ایران ندارد، بیان داشت: در عمل به هیچ نتیجه مثبتی نخواهد انجامید و بیشتر در راستای اهداف آمریکا برای اولویت‌بخشی به تکالیف هسته‌ای ایران است. بنابراین اقدام طرف آمریکایی برای فریب افکار عمومی داخل ایران و تغییر جهت و مسیر مذاکرات به بحث‌های هسته‌ای به جای بحث‌ها مرتبط با تحریم‌های اقتصادی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌بایستی با ادامه دیپلماسی مقاومت و ادامه اقتدار طرف آمریکایی را مجبور کند تا تصمیمات سیاسی لازم را بگیرد. چراکه اینگونه اقدامات آمریکایی‌ها هیچ‌گونه تغییر وضعیتی در ما ایجاد نمی‌کند و این هیاهوی رسانه‌ای ایجاد شده توسط آمریکایی‌ها، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. لذا ایران با ادامه سیاست مقاومت و اقتدار، می‌بایستی طرف مقابل را مجبور به عقب‌نشینی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری