بار مالی بودجه بر دوش مردم نباشد / هنوز به سبک 40 سال پیش بودجه‌ریزی می‌کنیم


بار مالی بودجه بر دوش مردم نباشد / هنوز به سبک 40 سال پیش بودجه‌ریزی می‌کنیم

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان با تأکید بر تقسیم عادلانه سرانه‌ها در شهر، گفت: ما هنوز به سبک 40 سال پیش بودجه‌ریزی می‌کنیم، به همین خاطر برخی مناطق روزبه‌روز قوی‌تر و محلات دیگر روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شوند و امروز قلب اصفهان به یکی از آسیب‌پذیرترین مناطق شهر تبدیل شده است.

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان در نطق میان دستور بیست و نهمین جلسه علنی این شورا که امروز (یکشنبه، ۱۷ بهمن) برگزار شد، با اشاره به اینکه بعد از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان شاهد اختلاف طبقاتی در شهر هستیم، گفت: ما با شعار محله‌0محوری و احیای بافت تاریخی به شورا آمدیم، اما اکنون عمل ما باید از شعار و ادعا دور باشد و تصمیمات عملیاتی برای احیای بافت فرسوده گرفته شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان افزود: الان فصل بودجه‌ریزی است و اگر کاری در این زمینه انجام نشود بعد نیز انجام نخواهد شد. بنابراین از همین امروز باید اقدام کنیم.

وی از گلوگاه‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات بافت تاریخی و فرسوده شهر یاد کرد و افزود: اولویت اول شهرداری ۱۵۵ گلوگاه معادل ۲۳ هزار و ۵۵۵ متر است. اولویت دوم، ۱۹۴ و اولویت سوم نیز ۲۵۴ گلوگاه است.

میرباقری خاطرنشان کرد: برای آزادسازی این گلوگاه‌ها در سال آینده رقمی زیر۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که با اولویت یک می‌توانیم این اقدام را صورت دهیم.

بودجه‌ بزک شهر را به محلات محروم ببریم

وی گفت: گاهی بودجه‌ای را برای بزک شهر استفاده می‌کنیم، اما حاضر نیستیم این بودجه را به محلات محروم ببریم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه افتخار می‌کنیم که بالاترین میراث تاریخی را در اصفهان داریم و با آن می‌توانیم به درآمدی پایدار برسیم، گفت: متأسفانه آن‌گونه که باید و شاید نتوانستیم جایگاه تاریخی شهر اصفهان را حتی برای هم‌وطنان خود اثبات کنیم.

وی با تأکید بر تقسیم سرانه‌ها به‌صورت عادلانه در شهر، تصریح کرد: ما هنوز به سبک ۴۰ سال پیش بودجه‌ریزی می‌کنیم، بنابراین برخی مناطق روزبه‌روز قوی‌تر و محلات دیگر روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شوند.

میرباقری اعلام کرد: امروز قلب اصفهان به یکی از آسیب‌پذیرترین مناطق شهر تبدیل شده است، چون فقط به اطراف آن را رسیدگی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اصفهان از دو محور تاریخی ارزشمند برخوردار است که می‌تواند به جهان معرفی شود، گفت: محور گردشگری سلامت، یکی از این محورهاست. ما در این منطقه مدرس ابن‌سینا را داریم که بسیاری از مردم از آن بی‌خبر هستند، درحالی‌که پزشکان ما باید به این میراث افتخار کنند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان افزود: سال آینده، هزارمین سالگرد تولد ابن‌سینا است که باید از این فرصت استفاده کنیم و محور گردشگری سلامت را برای جذب گردشگر احیا کنیم.

بار مالی بودجه بر دوش مردم نباشد

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: با توجه به طرح جهاد تبیین از سوی رهبر معظم انقلاب، امیدواریم بتوانیم با تبیین صحیح دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای نسل جوان بازگو کنیم.

وی با اشاره به بازگشایی سد زاینده‌رود و جاری شدن آب در رودخانه، گفت: این آب برای کشت کشاورزان شرق رها شده و دوباره جریان زاینده‌رود قطع می‌شود، اما امید ما به آینده است و جریان طبیعی زاینده‌رود را حق مسلم و طبیعی اصفهان می‌دانیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان با اشاره به بررسی بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق، گفت: بعد از بررسی دقیق، اظهارنظر درباره بودجه صورت می‌گیرد، اما نکته مهم این است که نباید بار مالی بودجه بر دوش مردم باشد و باید از ظرفیت‌های شهری استفاده شود.

مهروی‌پور با بیان اینکه تذکر وظیفه قانونی اعضای شورای شهر است، گفت: از شهردار و مدیران شهری درخواست می‌کنم که نسبت به این تذکرات حساسیت داشته باشند و پاسخ تذکرات به شورا ارائه شود.

وی با بیان اینکه از لحاظ قانونی، اعضای شورای شهر حق دخالت در انتصابات را ندارند، افزود: ما نیز در انتصابات دخالتی نداریم، ما ناظر عملکرد مدیران هستیم که از این حق مسلم استفاده می‌کنیم، اما در انتصابات مقبولیت افراد هم باید مدنظر قرار گیرد و از مدیران کار بلد استفاده شود. اگر مدیرانی که منصوب شدند همراهی لازم را با شهردار نداشتند باید نسبت به تغییر آن‌ها اقدام شود.

عملیاتی شدن طرح احیای نقاط مؤثر اصفهان در انقلاب

ابوالفضل قربانی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در تذکر خود در این جلسه اظهار کرد: سال ۸۷ طرحی در شورا به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به تصویب رسید که براساس آن ۳۰ نقطه مؤثر در وقوع انقلاب اسلامی در شهر اصفهان شناسایی شود و برنامه‌ریزی مناسبت برای معرفی این نقاط صورت گیرد.

وی با بیان اینکه منزل آیت‌الله خادمی و معراج شهدا ازجمله نقاطی است که باید احیا شود، افزود: بعد از تصویب این طرح اقداماتی در این زمینه انجام شد اما ادامه پیدا نکرد. اکنون در چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و اگر قرار به اجرای این مصوبه شود لازم است که این نقاط به‌روزرسانی شود.

نایب‌رئیس شورای شهر اصفهان از شهردار اصفهان خواست با پیگیری این موضوع، مشخص شود که علت توقف اجرای این طرح چیست تا طرح جنبه عملیاتی به خود گرفته و در دستور معاونت‌های مربوط قرار گیرد.

قربانی خاطرنشان کرد: سال ۸۷ همچنین طرح دیگری در ارتباط با بحث محله‌محوری در خصوص معرفی مشاهیر و مفاخر اصفهان تصویب شد که در این خصوص نیز اقدام لازم باید انجام شود.

اعلام دلایل عدم ارائه عملکرد و اصلاح بودجه ۹ ماهه

علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در تذکری گفت: ۲۳ آبان در هفدهمین جلسه علنی شورای شهر بر لزوم اصلاح بودجه ۹ ماهه و عملکرد ۹ ماهه شهرداری قبل از ارائه بودجه ۱۴۰۱ تذکر دادیم که متأسفانه شاهد هستیم در مسیر بررسی بودجه این اتفاق رخ نداد.

وی با بیان اینکه این نقصان اشکالات زیادی را در روند بررسی بودجه ایجاد کرده است، گفت: از شهردار اصفهان درخواست می‌کنیم که بخش مربوط دلایل عدم ارائه عملکرد ۹ ماهه و اصلاح بودجه ۹ ماهه را به‌صورت مکتوب به شورا اعلام کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در تذکر دیگری از شهردار اصفهان می‌خواهم بر اساس شیوه‌نامه اجرایی خزانه‌داری در شهرداری‌ها، سازمان‌های وابسته، مؤسسات و شرکت‌های تابعه ابلاغیه اسفند ۹۹ توسط سازمان شهرداری و دستورالعمل خزانه‌داری در شهرداری ابلاغیه اردیبهشت ۹۶ و اصلاحیه اسفند ۹۹ گزارش خود را در رابطه با میزان اقدام انجام شده تا قبل از رأی‌گیری بودجه به شورای شهر ارائه دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمیته سلامت اداری به استناد بند یک‌فصل دوم طرح شفافیت و ارتقا سلامت اداری، روز چهارشنبه بیستم بهمن برگزار می‌شود و طبق این بند رئیس و دو نماینده از شورا باید در این کمیته حضور داشته باشند امروز بررسی این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر